اخبار جهان

زد‌تی‌ای شبکه ۵G با سرعت ۱۹ گیگابیت آزمایش کرد

چند روز پیش اعلام شد شرکت مخابراتی چینی ZTE سرمایه‌گذاری کلان دوبرابری نسبت به سال گذشته روی ۵G انجام می‌دهد. امروز، این شرکت توانست آزمایش‌های جدیدی روی شبکه‌های ۵G و طیف‌های فرکانسی جدید انجام بدهد و به مرز سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه برسد. 

شرکت زد‌تی‌ای در دور دوم آزمایش‌های خود روی شبکه‌های ۵G در چین؛ آزمایش‌های جدیدی برای بررسی تاخیر در شبکه، سرعت، ارتباطات وسیع بین ماشینی و قابلیت‌های network slicing انجام داد. در network slicing اپراتور موبایل می‌تواند یک شبکه ارتباطی مجازی بی‌سیم و اختصاصی برای یک مشتری با مشخصات خاص و مورد درخواست آن مشتری راه بیندازد. 

آزمایش‌های جدید در بخش هوایرو پکن انجام شدند و شامل یک محدوده پوشش‌دهی بسیار وسیع می‌شدند. این آزمایش‌ها با سیستم eMBB تست شدند که یک سیستم بهبودیافته ارتباطات فراگیر موبایلی است و مبتنی بر امواج میلی‌متری (millimetre-wave) است. eMBB با تاخیر کم و مناسب برای ارتباطات فعال بین‌ ماشینی است. 

شبکه eMBB زد‌تی‌ای روی فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز فعال شده و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به مرز ۱۹ گیگابیت بر ثانیه با ۲۸ کانال اختصاصی استریم اطلاعات رسیده است. این آزمایش‌ها دقیقا روی فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز مبتنی بر ایستگاه‌های کاری ۵G انجام شدند. در تست‌های گذشته، سیستم eMBB حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۳ گیگابیت بر ثانیه را به نمایش گذاشته بود. 

در این آزمایش‌ها، تاخیر نیز به پاین‌ترین حد خود یعنی ۰.۴۱۶ میلی‌ثانیه با شبکه آزمایشی شامل ۹۰ میلیون اتصال روی هر فرکانس مگاهرتز، در هر سرعت و محدود پوشش‌دهی یک کیلومتر مربع رسیده است. 

زد‌تی‌ای می‌گوید با استفاده از نوآوری‌هایی در فناوری‌های دسترسی‌های اشتراکی چند کاربره توانسته است نرخ انتقال اطلاعات را ۶۰۰ درصد افزایش دهد و به توان خروجی و کارایی مورد نیاز در شبکه‌های ۵G و IoT با ۹۰ میلیون کاربر برسد. 

زد‌تی‌ای در این آزمایش‌ها؛ شبکه‌های ۵G اختصاصی با مشخصات و ویژگی‌های سفارشی را نیز روی طیف‌های فرکانسی میلی‌متری زیر ۶ گیگاهرتز راه‌اندازی و تاخیر، سرعت و پارامترهای دیگرشان را ارزیابی کرده است تا در آینده بتواند برای مشتریان‌اش شبکه‌های خصوصی ۵G راه‌اندازی کند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا