اخبار جهان

دشمن در خانه: هم‌اکنون اوبونتو برای دانلود رایگان روی ویندوز استور است

مایکروسافت در کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان Build 2017 که ابتدای امسال برگزار شد؛ گفت که می‌خواهد توزیع لینوکس اوبونتو را روی ویندوز استور قرار دهد و اکنون این اتفاق افتاده و محبوب‌ترین توزیع لینوکس دنیا برای دانلود رایگان از روی ویندوز استور آماده است. 

اوبونتو همانند دو توزیع لینوکس فدورا و سوزه امکان نصب در کنار ویندوز ۱۰ را به صورت SendBox دارد و به همین خاطر روی فروشگاه ویندوز استور عرضه می‌شوند. برنامه‌های کاربردی ویندوز ۱۰ و همین‌طور ترمینال خط فرمان این سیستم‌عامل‌ها را به طور مستقل و مجزا از ویندوز شناسایی می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات و منابع سخت‌افزاری میان ان‌ها و ویندوز ۱۰ وجود دارد. 

کاربران برای نصب اوبونتو در کنار ویندوز ۱۰ باید به بخش Control Panel (مواظب باشید اشتباهی به سراغ اپلیکیشن جدید Windows 10 Settings نروید) رفته و وارد منوی Turn Windows features on or off شوند. در اینجا، می‌توان گزینه Windows Subsystem for Linux را انتخاب کرد که اجازه می‌دهد اوبونتو با با بوت لودر ویندوز همکاری کند. 

مشاهده خبر عرضه رایگان اوبونتو روی ویندوز استور مرا به ده سال پیش پرت کرد؛ روزهایی که در مقابل صف طویل علاقه‌مندان به مایکروسافت و ویندوز ایکس‌پی؛ شبانه توزیع‌های لینوکس اوبونتو را روی سی‌دی رایت کرده و رایگان در دانشگاه‌ها توزیع می‌کردیم یا به دوست و آشنا می‌دادیم تا نصب کنند و از ویندوز دست بکشند. جنگ و رقابت شدید مایکروسافت و اوپن‌سورس در یک دهه پیش که نمودش در اینترنت اکسپلورر-فایرفاکس یا اوبونتو-ویندوز بود؛ هرگز از خاطر هم‌نسلی‌های من و البته تاریخ دنیای فناوری پاک نمی‌شود. 

در دنیای فناوری امروز؛ عجیب نیست که دشمنان قسم‌خورده با یکدیگر دوست و متحدان دیرینه دشمن می‌شوند. 

اکنون؛ دو دشمن دیرین و رقیب و خونی همدیگر به دوست بدل گشته و یک هدف را دنبال می‌کنند. اینکه شرکتی مانند مایکروسافت حاضر شود اوبونتو را روی فروشگاه اپلیکیشن‌های خود رایگان عرضه کند؛ دستاوردی بزرگ و تغییر استراتژی بزرگ‌تر برای طرفین ماجرا است و یکی از عجایب دنیای فناوری و کسب‌وکار است. 

اگر شما هم علاقه‌مند هستید اوبونتو را به راحتی در کنار ویندوز ۱۰ نصب کنید؛ برای دانلود رایگان جدیدترین نسخه اوبونتو به اینجا بروید. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا