تاروپود

آیفون X در کدام ویژگی از اغلب پرچم‌دارهای اندرویدی ضعیف‌تر است؟

هفته گذشته؛ اپل از آیفون‌های سری ۸ و آيفون X رونمای کرد. آیفون X یک اسمارت‌فون رده بالا و بسیار آینده‌نگرانه با چندین ویژگی منحصربه‌فرد است و شاید به نوعی بهترین اسمارت‌فون حال حاضر دنیا باشد. ولی این گوشی در یک ویژگی از غالب پرچم‌دارهای اندرویدی شکست خورده است. 

آیفون X با طراحی لبه تا لبه، نمایشگر اولد، دوربین دوگانه، سیستم تشخیص چهره Force ID، انیموجی‌ها و ده‌ها ویژگی دیگر مانند پردازنده ۶ هسته‌ای و پرقدرت A11، شارژ سریع و بی‌سیم، تراشه شبکه‌های عصبی و دوربین‌های جلو مجهز به فناوری‌های جدید تصویربرداری عرضه شده است و قیمتی هزار دلاری دارد. 

بیشتر بخوانید: آيفون‌های جدید اپل از TD-LTE و وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کنند

آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس نیز با به‌روزرسانی‌های فراوانی معرفی شدند و از پردازنده A11 و ویژگی‌های پیشرفته دیگری سود می‌برد. اما همان‌طور که از ماه‌ها قبل مشخص شده بود؛ اپل برای ارتقای مودم LTE آیفون‌های جدیدش هیچ کاری نکرده است و هم آيفون X و هم آیفون‌های سری ۸ از یک مودم LTE Advanced سود می‌برند. این مدل حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیتی روی شبکه‌های موبایل برای کاربران فراهم می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار اندرویدی مانند گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۸ پلاس، گلکسی نوت ۸، اچ‌تی‌سی یو۱۱، سونی اکسپریا زد‌ایکس‌وان، ال‌جی وی‌سی و موتو زد۲ همگی از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام و مودم Gigabite LTE استفاده می‌کنند که سرعت دانلود ۱۰۰۰ مگابیت یا یک گیگابیتی فراهم می‌کند. 

به علاوه، هواوی در اسمارت‌فون پرچم‌دار آینده خود؛ میت ۱۰ که به‌زودی معرفی می‌شود از یک مودم با سرعت ۱.۲ گیگابیت استفاده کرده است. احتمالا سامسونگ گلکسی اس ۹ نیز مجهز به همین مودم و سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت شود. 

بنابراین؛ در حالی که عمده گوشی‌های رده بالای بازار از سرعت‌های یک گیگابیت روی شبکه دیتا پشتیبانی می‌کنند؛ آیفون X و آیفون‌های سری ۸ اپل روی همان سرعت ۳۰۰ مگابیت چند سال پیش متوقف شده و خبر بد اینکه تا ۱۸ یا ۲۴ ماه آینده هم خبری از عرضه آيفون‌های با پردازنده جدید و مودم Gigabite LTE نخواهد بود.

این ویژگی کم اهمیتی نیست و در حال حاضر برای کاربران از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. واقعیت این است که شرکت اپل همان‌ اندازه که به طراحی و ویژگی‌هایی مانند دوربین در یک گوشی اهمیت می‌دهد؛ به ارتباطات آن اهمیت نمی‌دهد و برایش مهم نیست که سرعت دانلود LTE را افزایش دهد. شاید یک دلیل آن هم این است که تصور می‌کند؛ کاربران به سرعتی فراتر از ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه نیاز ندارند. 

شاید در کشورهایی مانند ایران حق با اپل باشد ولی در امریکا، کشورهای اروپایی و همین‌طور استرالیا و جنوب شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن؛ شبکه‌های دیتا یک گیگابیت راه‌اندازی شده و کم‌کم در حال استفاده و استقبال از سوی کاربران هستند. از سال ۲۰۱۸ شبکه‌های نسل بعدی ۵G وارد بازار شده و قاعدتا کاربران نیاز به سرعت دانلود بیشتری روی گوشی‌های تلفن همراه خود دارند. 

شاید امروز؛ ضعف سرعت دانلود آيفون X به چشم نیاید و برای خریداران آن مهم نباشد ولی تا چند ماه آینده و یک سال بعد؛ با تغییراتی که در شبکه‌های دیتای موبایلی جهان رخ می‌دهد؛ باید منتظر گله و شکایت‌شان باشیم. 

اگر خریدار آیفون‌های سری ۸ یا آیفون X اپل هستید یا تصمیم گرفتید که این گوشی‌ها را خریداری کنید؛ این موضوع مهم را مدنظر قرار بدهید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا