تاروپود

شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید: زندگی عاشقانه یا وای‌فای؟

چند روز پیش، در مراسم انتخاب بهترین دختر زیبای کشور فیلیپین، داور جشنواره از شرکت‌کننده‌ها یک سوال عجیب و غافل‌گیرکننده می‌پرسد: «شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید: زندگی عاشقانه یا وای‌فای؟»

شاید در نگاه اول این سوال خیلی ساده و بی‌ربط باشد. دقیقا مانند سوال معروف «علم را بیشتر دوست دارید یا ثروت»!

معلوم است که همه ما «زندگی عاشقانه» را انتخاب می‌کنیم. وای‌فای یک سرگرمی است؛ برای چند لحظه، چند ساعت و حداکثر چند روز آدم‌ها را سرگرم می‌کند ولی زندگی بدون عشق، ممکن نیست؛ همیشه انگار یک چیزی جایش خالی است و هیچ ارزشی ندارد!

جالب است وقتی از چند نفر دوست و آشنا این سوال را پرسیدم؛ جواب‌هایی شبیه به بالا دادند و حتی حاضر نبودند درباره‌اش بیشتر فکر کنند. وقتی با آن‌ها وارد بحث می‌شدم که مثلا وای‌فای مفهومی گسترده‌تر در این سوال دارد؛ باز هم بدون ذره‌ای تفکر یا تامل «زندگی عاشقانه» را انتخاب می‌کردند و گفتند بدون دوست داشتن کسی یا بدون عشق و محبت؛ مدرن‌ترین امکانات و تجهیزات فناورانه دنیا هم بی‌ارزش هستند و جای عشق را پر نمی‌کنند!

شما به این سوال چه جوابی می‌دهید؟

اگر از مخالفان سرسخت اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها و اینترنت باشید؛ حتما سریعا جواب می‌دهید «زندگی عاشقانه»!

اگر شخصیتی رمانتیک و درون‌گرا داشته باشید؛ باز هم جوابتان «زندگی عاشقانه» خواهد بود.

حتی شاید به طور منطقی انتخاب گزینه «زندگی عاشقانه» درست‌تر باشد. آن‌هایی هم که به فکر قضاوت دیگران هستند؛ این گزینه را انتخاب می‌کنند تا محکوم به اعتیاد به وای‌فای و اسمارت‌فون و … نشوند.

اجازه بدهید کمی این سوال را کالبدشکافی کنیم. دو گزینه پیش‌رو داریم که یکی نماد خوشبختی، عشق، احساس، محبت و زندگی مملو از فداکاری و دوست داشتن و حس‌های خوب است.

گزینه بعدی نماد فناوری است؛ نماد اتصال به اینترنت و جهان اطلاعاتی مدرنی که می‌تواند برای شما آگاهی، رفاه و ارتباطات به همراه بیاورد.

حالا با این جهان‌بینی؛ باز هم باید به سوال برگردیم و درباره‌اش فکر کنیم؟

آیا می‌توان در این روزگار عاشق بود ولی بدون فناوری زندگی کرد؟ یا می‌توان غرق در فناوری بود ولی بدون عشق زندگی کرد؟ واقعا در زندگی‌های امروزه می‌توان فناوری را کنار گذاشت؟

با کدام‌یک می‌توان دیگری را به دست آورد؟ شاید بهتر باشد جواب بدهیم که زندگی عاشقانه به همراه طعم وای‌فای را دوست داریم ولی باید یکی را انتخاب کنیم. همیشه نمی‌توان برای یک سوال چند جواب انتخاب کرد و دنبال جمع همه انتخاب‌ها با هم بود.

وای‌فای همان زندگی و عشق است

دختر جوان کاندید زیباترین بانوی کشور فیلیپین به این سوال این‌گونه جواب می‌دهد: «من وای‌فای را انتخاب می‌کنم؛ چون بدون فناوری نمی‌توان زندگی کرد.»

جواب هوشمندانه‌ای که احتمالا باعث امتیازآوری و پیروز شدن‌اش بر رقبا می‌شود و البته یک واقعیت بزرگ را هم برملا می‌سازد. حتی زیباترین دختران دنیا هم در زندگی به فناوری و وای‌فای نیاز دارند!

این سوال من را یاد گیف جذابی می‌اندازد که نشان می‌دهد زمین دوست‌داشتنی‌ترین سیاره منظومه شمسی است چون وای‌فای دارد. چندی پیش هم کمپینی با عنوان «WiFi is Love, WiFi is Life» در اینترنت راه افتاده بوده که زندگی با وای‌فای همان زندگی با عشق را دنبال می‌کرد.

خوشحال می‌شوم نظر شما را هم درباره این سوال و البته جواب‌تان بدانم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا