تاروپود

همه آنچه که باید درباره نمایشگاه الکامپ امسال بدانیم

یک هفته دیگر نمایشگاه الکامپ ۲۳ افتتاح و شروع به کار می‌کند. الکامپ؛ بزرگ‌ترین رویداد صنعت IT و بعضا ICT ایران است و نقطه عطف فعالیت‌ها و تلاش‌های این حوزه محسوب می‌شود. نمایشگاهی که هر ساله برگزار می‌شود و اگر ضعیف و کم رونق یا قوی و متحد؛ همیشه مخاطبین خود را دارد و شرکت‌ها سعی می‌کنند بهترین عرضه و نمایش را از محصولات و فناوری‌های خود ارایه کنند. 

سه سالی است که الکامپ را سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار می‌کند و هر سال بهتر از سال قبل برگزار کرده است. در این مدت الکامپ شاهد نوآوری‌ها و تحولات زیادی بوده که اوج آن در امسال و جابه‌جایی زمان نمایشگاه از پاییز به تابستان است. در ادامه می‌خواهم اطلاعات بیشتری درباره الکامپ ۲۳ در اختیارتان بگذارم که شاید کمک‌تان کنند هدف‌مند و با برنامه‌ریزی بهتری برای بازدید از این نمایشگاه پرشور و داغ آماده شوید:

زمان و مکان نمایشگاه 

الکامپ امسال برخلاف ۲۲ الکامپ گذشته به‌جای فصل پاییز و آذرماه در تابستان و اواخر تیرماه و اوایل مردادماه برگزار می‌شود. دلیل این جابه‌جایی استفاده از بازه زمانی خلوت نمایشگاه بین‌المللی تهران و گرفتن مساحت و سالن‌های بیشتر است. 

الکامپ امسال از ۳۰ تیرماه الی ۲ مردادماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. معمولا ساعت بازدید از ۹ صبح الی ۱۶ یا ۱۷ است. بازدید برای عموم آزاد است و از دو سه روز قبل از شروع نمایشگاه می‌توانید نقشه سالن‌ها را از روی سایت این نمایشگاه مشاهده کنید. 

مساحت و سالن‌های نمایشگاه

آن‌طور که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرده است؛ مساحت نمایشگاه امسال ۶۳ هزار و ۳۰۰ مترمربع است که شامل فضای داخل سالن و فضای بیرونی می‌شود. از این مساحت، حدود ۵۸ هزار متر غرفه‌های ریالی و ۵۳۰۰ متر غرفه‌های ارزی هستند. امسال تمام نمایشگاه دایمی تهران به الکامپ اختصاص دارد و از این نظر رشد بسیار خوبی داشته است. این مساحت بدون در نظر گرفتن سالن‌هایی مانند الکام استارز، سالن اشتغال، الکام گیمز، بخش بین‌الملل و دولت الکترونیک است. اگر این سالن‌ها را نیز درنظر بگیریم؛ شاهد یک نمایشگاه بسیار بزرگ و وسیع خواهیم بود.

سالن اشتغال

نمایشگاه امسال یک سالن اشتغال (HR Market) هم دارد که از یک سو شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند درخواست‌های شغلی و جذب نیروی انسانی خود را انجام دهند و از سوی دیگر جویندگان کار می‌توانند رودررو و مستقیم با کسب‌وکارها حرف بزنند و فرصت‌های شغلی را برآورد و انتخاب کنند. خوب؛ این ایده حرکت بسیار خوبی در حوزه IT است. 

سالن الکام استارز

دو سالی می‌شود که بالاخره پای استارتاپ‌ها به نمایشگاه الکامپ باز شده است. پارسال یک سالن کوچک به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص داده شده بود که شلوغ‌ترین سالن نمایشگاه شد! اما امسال تمهیدات و فضای نمایشگاه بیشتری برای شرکت‌های نوپا در نظر گرفته شده است و برآورد می‌شود تعداد زیادی ایده و نیروی جوان پرشور و مملو از هیجان و استعداد را شاهد باشیم. سال گذشته در حدود ۶۰۰ استارتاپ متقاضی حضور در نمایشگاه الکامپ بودند که برای تمامی آن‌ها این امکان فراهم نشد اما امسال در الکامپ ۲۳ محدودیتی در نظر گرفته نشده است. در سالن الکام استارز می‌توانید با ایده‌ها، محصولات، فناوری‌ها و کسب‌وکارهای نوپا آشنا شوید و آن‌ها هم می‌توانند به دنبال جذب مشتری و سرمایه‌گذار باشند. 

الکامپ گیمز

یکی دیگر از پدیده‌های اخیر نمایشگاه الکامپ؛ افزوده شدن سالن بازی‌های کامپیوتری و گیم به نمایشگاه است. قرار است چندین مسابقه فینال بازی‌های کامپیوتری در روزهای برگزاری نمایشگاه الکامپ در این سالن اجرا شود. به علاوه، سازندگان بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و عرضه‌کنندگان این بازی‌ها در این سالن منتظر شما هستند. آمادگی داشته باشید تا رد این سالن هر چیز غیرمنتظره‌ای را ببینید. از تیراندازی و پرتاب موشک و نارنجک تا دایناسورها و آدم‌های فضایی. کارکترهای بازی‌ه‌ای رایانه‌ای در سالن راه می‌روند و به سراغ شما خواهند آمد. سلفی‌بازها حتما از این سالن دیدن کنند تا برای چند روز خوراک داشته باشند. 

شرکت‌های خارجی

پس از برجام؛ راه برای حضور شرکت‌های خارجی و برندهای معتبر جهانی در نمایشگاه الکامپ باز شده است. سال گذشته، استقبال خوبی صورت گرفت و ده‌ها شرکت خارجی در الکامپ حضور مستقیم داشتند. امسال؛ برآورد می‌شود شاهد حضور تعداد بیشتری از این شرکت‌ها باشیم. نمایشگاه سبیت آلمان نیز در الکامپ حضور خواهد داشت و در یک همکاری خوب با الکامپ برنامه‌های متنوع و جالبی پیاده‌سازی می‌کنند. پارسال؛ ده استارتاپ برتر الکامپ به نمایشگاه سبیت اعزام شدند. 

الکامپ شاپر

امسال؛ صحبت از یک سالن فروشگاهی شده است. همانند نمایشگاه‌هایی مانند جیتکس؛ الکامپ هم می‌خواهد سالن‌هایی برای فروش مستقیم محصولات دیجیتالی و مصرفی داشته باشد تا نمایشگاه الکامپ برای عموم مردم نیز مفید باشد. فعالان حوزه سخت‌افزار می‌توانند در این سالن محصولات جدید خود را با تخفیف و شرایط ویژه عرضه کنند. 

تقسیم‌بندی سالنی نمایشگاه

در چند سال گذشته الکامپ شاهد یک تقسیم‌بندی سالنی نبوده است. هرچند عوامل اجرایی برگزاری نمایشگاه تلاش زیادی دارند چنین اتفاقی بیفتد ولی این‌طور نیست که مثلا سخت‌افزاری‌ها در یک سالن، شبکه‌ای در سالن دیگر، نرم‌افزارها سالن دیگری و همین‌طور تقسیم‌بندی موضوعی وجود داشته باشد. باید در روز اول نمایشگاه یک نقشه یا کتاب راهنمای نمایشگاه را تهیه کنید و با کمی صرف زمان و حوصله به دنبال شرکت‌های موردنظر خود باشید. 

اپراتورهای اینترنت و موبایل

ارایه‌دهنده‌گان اینترنت و موبایل در الکامپ حسابی شلوغ‌بازی می‌کنند و از اهدای خودروهای بنر بگیرید تا جوایز چند ده میلیون تومانی و تخفیف ۵۰ درصدی مودم و اینترنت و حجم ترافیک روزانه را می‌توانید دشت کنید. اگر به دنبال خرید یک مودم TD-LTE هستید؛ می‌خواهید سرویس اینترنت خود را تمدید کنید، تخفیف بگیرید یا از نزدیک با سرویس‌های متنوع اپراتورها آشنا شوید؛ صبح زود خود را به الکامپ برسانید تا جزو اولین نفرات صف‌های طولانی باشید. 

اینترنت اشیا

پارسال؛ شرکت‌های زیادی خدمات و محصولاتی برای اینترنت اشیا در الکامپ عرضه کردند. پیش‌بینی می‌شود امسال هم شاهد حضور بیشتر فناوری‌ها و محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا باشیم. محصولات شهرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند، تجهیزات بیمارستانی هوشمند و نظایر این‌ها را می‌توانید در الکامپ امسال از نزدیک ببینید و با نحوه کارشان آشنا شوید. 

دولت الکترونیک

در دولت یازدهم و با مساعدت نصرالله جهانگیری؛ رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات؛ غالب نهادهای دولتی و بانک‌ها در الکامپ حضور پیدا می‌کنند. از این رو؛ بهترین فرصت برای دیدار با دولتی‌ها و صحبت از نزدیک با مدیران این شرکت‌ها است. در هی زمان و نمایشگاه دیگری نمی‌توانید به این راحتی مدیران شرکت‌های بزرگ دولتی را ملاقات کنید یا از سرویس‌های آن مطلع شوید. 

وای‌فای؛ فهرست نشست‌ها و کنفرانس‌ها و …

تا این لحظه من خبری درباره این چیزها ندیدم. آیا در الکامپ امسال به طور سراسری می‌توانیم یک وای‌فای خوب استفاده کنیم؟ چه نشست‌های حبری و کنفرانس‌هایی برگزار می‌شود. هنوز اطلاعی ندارم ولی حتما به‌زودی روی همین سایت اطلاع‌رسانی می‌کنم. معمولا تا روز شروع نمایشگاه الکامپ این چیزها رونمایی نمی‌شوند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا