تاروپود

خبر باورنکردنی این روزها: در ۳۳ کشور از جمله ایران، سرعت اینترنت موبایل از وای‌فای بیشتر است!

سایت‌های فناوری در حالی از شبکه‌های پرسرعت ۵G صحبت می‌کنند که باورشان نمی‌شود هنوز در برخی کشورها سرعت اینترنت موبایل از وای‌فای بیشتر است.

در کشورهای پیشرفته از نظر زیرساخت ارتباطی و اینترنت، فاصله زیادی میان سرعت وای‌فای و دیتای موبایل وجود دارد. کاربران این کشورها آرزو دارند به وای‌فای دسترسی پیدا کنند و با یک اتصال پرسرعت از اینترنت بهره ببرند.

بسیاری از کاربران در خانه‌های خود روترهای چند گیگابیتی دارند و سرعت وای‌فای آن‌ها قابل مقایسه با سرعت اینترنت موبایل نیست.

یکی از دلایلی که اپراتورها در تلاش‌اند به سرعت شبکه‌های ۵G را راه‌اندازی کنند؛ افزایش سرعت موبایل در مقایسه با وای‌فای است.

اما گزارش اخیر موسسه OpenSignal نشان می‌دهد هنوز در برخی کشورها، سرعت اینترنت موبایل از سرعت وای‌فای بیشتر است. در مطالعه جدید این موسسه، ۳۳ کشور از افریقای جنوبی، اروپا، امریکای لاتین و خاورمیانه در وای‌فای عقب‌تر از اینترنت موبایل هستند.

گاهی تفاوت سرعت در این کشورها بسیار زیاد و باورنکردنی است. مثلا، در کشورهایی مانند استرالیا، عمان و جمهوری چک تفاوت سرعت اینترنت موبایل با وای‌فای ۱۰ مگابیت است. یعنی میانگین سرعت موبایل ۱۰ مگابیت بیشتر از وای‌فای است.

اما در کشورهایی مانند اتریش، ایران و افریقای جنوبی تفاوت سرعت به چند مگابیت می‌رسد. به طور دقیق، در ایران تفاوت سرعت ۸.۳ مگابیت بر ثانیه است.

موسسه OpenSignal متوسط سرعت دانلود وای‌فای در ایران را ۵.۱ مگابیت گزارش داده است در حالی‌که متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل ۱۳.۴ مگابیت است.

در بسیاری از کشورها، وای‌فای و موبایل با یکدیگر رقابت سختی دارند و نمی‌توان گفت کدام‌یک سریع‌تر است. وای‌فای در کشورهایی مانند هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و ایالات متحده که پهنای‌باند بیشتری داشته و زیرساخت قوی‌تری فراهم کرده‌اند؛ بسیار سریع‌تر از LTE است.

برعکس، در کشورهایی مانند لبنان، سرعت موبایل ۲۵ مگابیت بیشتر از سرعت وای‌فای است. در این کشور، شبکه‌های مخابراتی و زیرساخت‌های موبایل توسعه یافته ولی به وای‌فای اهمیت زیادی داده نشده است.

موسسه OpenSignal در پایان گزارش خود، نتیجه‌گیری کرده است که همیشه و در هر کشوری وای‌فای یک گزینه پرسرعت نسبت به اینترنت موبایل نیست. کاربران و مردم هر کشوری باید براساس سرعت‌های خودشان اینترنت موبایل یا وای‌فای را به عنوان راه‌کار بهتر انتخاب کنند.

البته، هریک از دو شبکه وای‌فای

و اینترنت موبایل مزایا و کارکردهای خاص خود را دارند و گاهی اوقات نمی‌توان یکی را به جای دیگری استفاده کرد.

دلایل کندی وای‌فای در ایران

آماری که موسسه OpenSignal ارایه کرده است تا حدود زیادی با الگوی مصرف اینترنت روزانه ما هم تطابق دارند.

ما ایرانی‌ها بیشتر از وای‌فای استفاده می‌کنیم یا اینترنت موبایل؟ کدام‌یک سریع‌تر است؟ مودم‌های روی اسمارت‌فون‌های ما سریع‌تر هستند یا مودم روترهای نصب شده در خانه‌ها و همین‌طور مودم‌های ۴G؟

عموما در ایران اینترنت ADSL روی وای‌فای به اشتراک گذاشته می‌شود. نهایت سرعت اینترنت ADSL نزدیک به ۱۶ مگابیت است. بسیاری از کاربران در سراسر کشور هم به این سرعت دسترسی ندارند و سرعت اینترنت وای‌فای آن‌ها تنها چند مگابیت است. 

اما سرعت اینترنت موبایل در ایران به بالای ۱۰۰ مگابیت می‌رسد و به طور متوسط می‌توان گفت هر مشترک اینترنت LTE به سرعتی بین ۱۰ تا ۲۰ مگابیت دسترسی دارد.

بنابراین، طبیعی است که سرعت دیتا بیشتر از سرعت وای‌فای است.

به این دلیل، عدم توسعه وای‌فای عمومی، عدم استفاده از روترهای بی‌سیم نسل جدید و پرسرعت، عدم توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و پایین بودن متوسط سرعت اینترنت در ایران و پهنای‌باند کم را اضافه کنید.

در سال‌های اخیر، اینترنت موبایل در ایران رشد و جهش بزرگی داشت و اپراتورها به سرعت شبکه‌های LTE و ۴.۵G را توسعه دادند ولی روترهای بی‌سیم، اینترنت ADSL و وای‌فای عمومی چنین رشدی را شاهد نبوده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. شما کجا زندگی می کنی اینقدر سرعتت بالاست
    والا تو اکثر نقاط سرعت اینترنت به ۱ مگم نمی رسه چه برسه چند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا