تاروپود

نمایشگاه کتاب امسال اینترنت و وای‌فای دارد؟ (به‌روزرسانی)

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا آغاز به کار می‌کند. امروز مراسم افتتاحیه و بازدید اصطلاحا وی‌آی‌پی برگزار شد. نمایشگاه کتاب امسال از ۴ الی ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود. 

سال‌ها از بازدیدهای چند روزه و دیوانه‌وار نمایشگاه‌های کتاب در دوران دانشجویی می‌گذرد. دوره‌هایی که دیگر هیچ‌وقت تکرارشدنی نیستند. خون‌مان را پای نمایشگاه کتاب می‌ریختیم ولی حاضر نبودیم سالنی، غرفه‌ای و کتابی را ندیده رد کنیم.

سعی می‌کنم در مطلبی جداگانه درباره حس‌های نمایشگاه کتاب و ارتباط آن با اینترنت و وای‌فای حرف بزنم. حرف‌های گفتنی زیادی که شاید نیاز امروز جامعه ما باشند. شاید نیاز داریم اندکی تامل و درنگ کنیم و از کمی از اینترنت فاصله بگیریم تا دوباره با کتاب آشتی کرده و آن را در دست بگیریم.

اما در این مطلب سراغ اینترنت و وای‌فای داخل نمایشگاه کتاب تهران امسال می‌رویم. امسال از اینترنت و وای‌فای خبری هست؟ 

من هرچی سایت نمایشگاه کتاب را زیر و رو کردم و گفت‌وگوها و نشست‌های خبری مدیران برگزاری نمایشگاه در هفته‌های اخیر را بالا و پایین کردم؛ هیچ خبر و اشاره‌ای به اینترنت و وای‌فای اختصاصی نمایشگاه کتاب نشده است.

همیشه روال بوده یک یا چند شرکت سرویس‌دهنده اینترنت تقبل کردند سرویس وای‌فای و اینترنت رایگان در محدوده نمایشگاه به بازدیدکننده‌ها بدهند. بماند که غالب اوقات سرعت و کیفیت شبکه آن‌قدر پایین است که بازدیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند از دیتای موبایل خودشان استفاده کنند.

برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره)، در کنار ده‌ها عیب و ایرادش، یک حسن بزرگ دارد. اپراتورهای مخابرانی و موبایل در این محدوده حسابی پرقدرت ظاهر شدند و چندین آنتن BTS نصب کردند. 

شما در داخل نمایشگاه به راحتی می‌توانید از دیتای موبایل خود استفاده کنید و دنبال نام و ناشر کتابی، موقعیت سالن‌ها و ناشران و هر اطلاعات دیگری بگردید.

دو سال پیش و در شهر آفتاب، بیشترین سوالی که بازدیدکننده‌ها از غرفه‌داران، ناشران و مسئولین برگزاری نمایشگاه می‌پرسیدند؛ «وای‌فای دارید؟» بود. اپراتورهای مخابراتی در آن منطقه پوشش آنتن‌دهی مناسب و دارای ظرفیت چند ده هزار نفری نداشتند و بازدیدکننده‌ها به مشکل اساسی در دسترسی به اینترنت برخوردند.

پاشید بیاین نمایشگاه

امسال، هنوز خبری درباره وای‌فای و اینترنت نمایشگاه کتاب تهران ندیدم ولی احتمالا باز یک شرکت اینترنتی از طریق وای‌فای عمومی به اینترنت رایگان دسترسی می‌دهد. 

بماند که اصولا در نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای تبلیغ طرح‌ها و سرویس‌های اینترنت است و چندین شرکت در گوشه گوشه نمایشگاه غرفه زده‌اند. پس؛ می‌توانید ضمن بازدید از سالن‌ها و خرید کتاب‌های مورد نظرتان؛ کارت ملی و پول و نیازمندی‌های دیگر برای گرفتن سرویس‌های اینترنت با تخفیف همراه داشته باشید.

سعی می‌کنم در اولین روزهای نمایشگاه، سری به مصلی بزرگ تهران زده و گزارش بدهم وضعیت اینترنت و وای‌فای نمایشگاه چه خبر است.

حتی اگر کتاب‌خوان و کتاب‌باز و نمایشگاه‌باز نیستید؛ باز هم برنامه‌ریزی کنید با خانواده یا دوستان سری به نمایشگاه کتاب تهران بزنید و در میان سالن‌ها و غرفه‌ها، دانایی و خرد را بو کنید!

درک می‌کنم که فشار اقتصادی و مشغله‌های کاری و زندگی چنان ما را محاصره و فکرمان را زندانی کرده‌اند که نمی‌توانیم به حرید و خواندن کتاب فکر کنیم ولی باز هم بهتر است پاشید بیایید نمایشگاه.

دیدم برخی سایت‌ها و ناشران امکان خرید با تخفیف و آنلاین کتاب‌ها را در بازه نمایشگاه فراهم کردم. اگر با هر کاربری سرویس‌های آنلاین موافق باشم؛ با این یکی مشکل دارم و برایم قابل هضم نیست.

جو و موج هیجانی نمایشگاه کتاب هر فردی را کتاب‌خوان می‌کند. حداقل، تیتر چند کتاب را دیده و چند صفحه‌ای برگ می‌زند و شاید همان‌جا، همان لحظه عاشق شود.

به‌روزرسانی ۱: همراه اول مدعی شده است تنها اپراتور موبایل حاضر در نمایشگاه است. ۳ غرفه فیزیکی برای ارایه خدمات دارد و با افزودن ۴ سایت سیار، علاوه بر توسعه ظرفیت موجود شبکه، سعی در پوشش هر چه بهتر فضای نمایشگاهی دارد.

به‌روزرسانی ۲: عادل طالبی، مدیر اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب:

«در سال‌های گذشته چند شرکت تلاش کردند اینترنت بدهند اما با مراجعه میلیونی مردم عملاً امکان‌پذیر نشد. حتی تلفن‌های همراه هم در ساعاتی، اینترنت‌شان با افت شدید همراه می‌شود.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا