نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: روتر بی‌سیم دو بانده AC1200 توتولینک A2004NS؛ اقتصادی برای کاربران حرفه‌ای

دوران روترهای تک بانده و روترهای سری N به سرآمده است و کاربران خانگی به سوی روترهای دو بانده و روترهای سری AC رو آورده‌اند. در سری AC از روترهای رده پایینی مانند AC750 تا روترهای رده بالایی با سرعت‌های چند گیگابیتی وارد بازار شده است. سری AC1200 یکی از وسوسه‌انگیزترین و رایج‌ترین رده روترهای AC است که هر شرکتی سعی می‌کند چندین محصول خوب و قدرتمند در این رده عرضه کند. 

شرکت توتولینک؛ سازنده تجهیزات شبکه خانگی کره‌ای که چند سالی است در ایران نیز حضور دارد؛ چندین روتر بی‌سیم در رده AC1200 برای کاربران مختلف دارد. روتر بی‌سیم A2004NS یکی از این مدل‌‌ها است که با چهار آنتن خارجی در بازارهای جهانی عرضه شده و یکی از روترهای شاخص این شرکت محسوب می‌شود. در این مطلب، می‌خواهیم به معرفی و بررسی این روتر بی‌سیم بپردازیم و پنل مدیریتی، سرعت اینترنت، سرعت وای‌فای و قدرت سیگنال‌های آن را به طور دقیق بررسی کنیم. 

ابتدا بهتر است چند خطی درباره شرکت توتولینک توضیح بدهم. شرکت توتولینک فعالیت خود را از سال ۲۰۰۹ در کشور کرده آغاز کرده است ولی به سرعت محصولات شبکه را به سراسر جهان ارسال می‌کند و با هدف عرضه محصولات شبکه SOHO با کیفیت و ارزان‌قیمت، طیف‌های مختلفی از تجهیزات شبکه را مناسب نیازهای بازار و کاربران طراحی و تولید می‌کند. 

در ایران؛ شرکت «پردیس صنعت سیاره سبز» یا گرین تجهیزات شبکه توتولینک را با گارانتی تعویض سه ساله وارد بازار  کرده است. حضور گرین در پشت نام توتولینک باعث شده کاربران اعتماد و اطمینان بیشتری به این محصولات داشته و حداقل از بابت گارانتی آن‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند. 

معرفی و مشخصات

به سراغ روتر بی‌سیم دو بانده A2004NS می‌رویم. همان‌طور که گفتیم؛ این روتر در رده AC1200 است. یعنی از استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و با استانداردهای قبلی وای‌فای نیز سازگار است. دو بانده است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای سری N و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای سری AC فعال می‌شود(البته، تراشه فرکانس ۵ گیگاهرتز به گونه‌ای است که می‌تواند روی وای‌فای N هم با سرعت ۳۰۰ مگابیت فعال شود). روترهای سری AC1200 سرعتی ۱۱۶۷ مگابیتی دارند که سهم فرکانس پایین‌تر ۲.۴ گیگاهرتز ۳۰۰ مگابیت و سهم فرکانس بالاتر ۵ گیگاهرتز ۸۶۷ مگابیت می‌شود. 

همانند غالب روترهای بازار در این رده؛ روتر توتولینک نیز از پهنای‌باندهای رادیویی ۲۰ و ۴۰ و ۸۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند و فاقد فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و Beamforming است. به لطفا استفاده از چهار آنتن خارجی اختصاصی با قدرت ۵ دسی‌بل؛ برای هر فرکانس رادیویی دو آنتن خارجی اختصاصی تعیین شده که دسترسی به MIMO 2×2 را فراهم می‌کنند. در برخی از روترها بی‌سیم بازار؛ فقط شاهدیم که فرکانس ۵ گیگاهرتز دارای آنتن خارجی و اختصاصی است و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ظاهرا کم اهمیت‌تر تلقی شده و آنتن داخلی دارد اما روی روتر بی‌سیم A2004NS هر دو فرکانس از آنتن‌های قدرتمند خارجی استفاده می‌کنند.

امکانات ارتباطی این روتر؛ چهار درگاه LAN هزار مگابیتی (یک گیگابیت) و یک درگاه WAN یک گیگابیتی در کنار یک درگاه USB 2.0 است. برای کاربران خانگی این اندازه درگاه ارتباطی کفایت می‌کند؛ به‌خصوص که درگاه‌های اترنت و اینترنت یک گیگابیتی هستند. کلیدهای WPS و ریست را روی این روتر داریم و با استفاده از آداپتور به طور مستقیم از برق شهری تغذیه می‌کند.

پردازنده اصلی این روتر تک هسته‌ای مدل RTL8197D از شرکت Realtek با سرعت ۶۶۰ مگاهرتز است. از ۸ مگابایت حافظه فلش و ۱۲۸ مگابایت حافظه رم سود می‌برد. تراشه شبکه AC این روتر نیز مدل RTL8812AR (این تراشه می‌تواند روی هر دو شبکه سری N و AC کار کند) و تراشه فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز RTL8192CE است. همان‌طور که گفتیم این تراشه‌ها از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کنند. پردازنده این روتر جزو اولین نسل از پردازنده‌های AC است که وارد بازار شده و روی بسیاری از روترهای سری AC1200 مشاهده می‌شود. این مشخصات سخت‌افزاری برای یک روتر بی‌سیم به خوبی می‌گویند که چه انتظارات و کاربردهایی باید برای این دستگاه متصور بود.

همان‌طور که گفتیم؛ توتولینک در رده AC1200 چندین روتر بی‌سیم معرفی کرده است که هریک برای کاربری خاصی پیکربندی شده‌اند. مشخصات سخت‌افزاری روتر بی‌سیم A2004NS به ما می‌گویند که کاربران خانگی پر مصرف، کاربران حرفه‌ای که غالب کارشان اداری و وب‌گردی است، کاربران اداری رده متوسط و هر فردی که به دنبال یک روتر دو بانده AC رده متوسط است؛ می‌تواند مشتری این محصول باشد.

درون جعبه این روتر؛ علاوه بر دستگاه، یک کابل شبکه اترنت، یک آداپتور برق، یک دفترچه راهنما و کارت گارانتی شرکت گرین وجود دارد. 

طراحی

اما به سراغ طراحی و ظاهر این روتر بی‌سیم برویم؛ فاکتوری که تفاوت روترهای بی‌سیم از یکدیگر را نشان می‌دهد. اجازه بدهید حرف آخر را اول از همه بگویم: طراحی این روتر خوب است و کار با آن لذت‌بخش خواهد بود. 

«سفید شیری» رنگ غالب و برندی توتولینک است که در این دستگاه نیز مشاهده می‌کنیم. بدنه رویی و کناره‌ها سفید هستند و آنتن‌های خارجی بلند و استوانه‌ای نیز این سفیدی را دو چندان زیبا جلوه می‌دهند. پنل زیرین دستگاه مشکی است که باز هم رنگ برندی دوم توتولینک محسوب می‌شود. 

برخلاف غالب روترهای بی‌سیم؛ محل نصب آنتن‌های خارجی در کنار درگاه‌های ارتباطی و پشت دستگاه نیست بلکه روی بدنه بالایی و رویی دستگاه نصب می‌شوند. بنابراین؛ تنظیم کردن آن‌ها در جهت‌های مختلف بسیار ساده‌تر است و شما می‌توانید طوری جهت‌های آنتن‌ها را تنظیم کنید که قدرت وای‌فای بیشتری به دست بیاورید. 

تفاوت بزرگ دیگر طراحی این روتر در چراغ‌های LED است. به جای اینکه چراغ‌ها روی خود بدنه و در پس‌زمینه تعبیه شوند که در بسیاری از اوقات قابل دیدن و خواندن نیستند؛ در یک باکس مشکی رنگ قرار داده شده‌اند. این کار باعث شده تعداد زیادی چراغ در کنار هم چیده شوند ولی برای کاربر بهتر است چون با یک نگاه می‌تواند وضعیت روتر را از روی چراغ‌ها تشخیص بدهند. روی این روتر چراغ‌های پاور، پردازنده، وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز، وای‌فای ۵ گیگاهرتز، WAN، چهار چراغ LAN و چراغ USB دیده می‌شود. 

درگاه‌های ارتباطی LAN و WAN، درگاه USB، کلید ریست و جک آداپتور برق در پشت دستگاه قرار دارند و کلید WPS به جلوی دستگاه منتقل شده است. درگاه‌ها از هم فاصله مناسبی دارند و کار با آن‌ها مزاحمتی ندارد. 

هر سه طرف روتر از یک طراحی مشبک سود می‌برد. این طراحی باعث شده هوای گرم سریعا از درون روتر خارج و با هوای سرد جایگزین شود. هر چقدر سیستم تهویه هوای روترهای بی‌سیم بهتر عمل کند؛ کارایی دستگاه بالاتر خواهد رفت و پس از چند سال؛ گرما و حرارت تجهیزات باعث نابودی مادربورد روتر نمی‌شود. 

این روتر برای مصارف دسکتاپ طراحی شده است؛ یعنی باید روی میزکار یا سطح صافی قرار بدهید ولی اگر ناچار شدید روی دیوار یا سطوح عمودی استفاده کنید؛ در پنل زیرین دستگاه گیره‌هایی هست که کمک می‌کنند دستگاه را به قلاب‌ها آویزان کنید.

اندازه این روتر بی‌سیم ۱۸۲.۳ در ۱۳۳.۸ در ۲۵.۹ میلی‌متر است و دستگاه بزرگی محسوب نمی‌شود. وزن این دستگاه هم پایین است. توتولینک از آلیاژ و پلاستیک فشرده بسیار سبکی برای محصولات خود استفاده می‌کند که به محض گرفتن محصول متوجه خواهید شد با روترهای دیگر متفاوت است. 

نصب و پنل مدیریتی

در روترهای دو بانده؛ دسترسی سریع به تنظیمات شبکه‌های بی‌سیم اهمیت فراوانی دارد. چون کاربر پیش از هر کاری می‌خواهد به وای‌فای دسترسی داشته باشد. بنابراین؛ باید ابتدا بررسی کنیم این روتر بی‌سیم در تنظیم سریع وای‌فای‌ها چقدر خوب عمل می‌کند. تنظیم و راه‌اندازی اینترنت در اولویت بعدی است و در نهایت پنل مدیریتی چه امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری دارد. 

روتر A2004NS را به برق متصل می‌کنیم تا بلافاصله روشن شود؛ مودم ADSL را با یک کابل شبکه به درگاه WAN روتر متصل می‌کنیم و چند ثانیه‌ای منتظر می‌مانیم تا چراغ‌های شبکه‌های بی‌سیم، چراغ اینترنت و چراغ‌های دیگر روشن شوند یا اصطلاحا روتر به طور خودکار پیکربندی اولیه شود. در این مرحله، روتر آی‌پی گرفته، هر دو شبکه بی‌سیم راه‌اندازی شدند ولی رمزعبور ندارند و امن نیستند؛ اینترنت شناخته شده و روی وای‌فای قابل دسترس است. تا اینجا باید یک امتیاز خوب به این روتر داد چون برخی از روتر در همین مرحله اول بدقلق هستند و باید دستی تمام این‌ها را راه‌اندازی کرد. 

آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد پنل مدیریتی می‌کنیم. تصویر زیر ظاهر می‌شود که به شما سه گزینه می‌دهد: دسترسی به پنل مدیریتی (Setup Tools)، نصب و راه‌اندازی سریع اینترنت (Internet Wizard) و نصب و راه‌اندازی سریع شبکه‌های بی‌سیم (Wireless Wizard). 

من ابتدا Wireless Wizard را انتخاب کردم تا هرچه‌ سریع‌تر بتوانم شبکه‌های بی‌سیم را راه‌اندازی کنم. بالافاصله مراحل پیکربندی شبکه بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز آغاز می‌شود. نخست باید SSID معتبر تعریف کنم:

بعد خود روتر به طور خوکار و هوشمندانه به دنبال باندهای فرکانسی خلوت‌تر می‌گردد و بهترین باند فرکانسی برای راه‌اندازی شبکه بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز را به من پیشنهاد داد:

وقتی نام شبکه و باند رادیویی انتخاب و تنظیم شد؛ به سراغ تعریف رمزعبور و انتخاب سیستم رمزنگاری می‌رویم. در سه مرحله این بخش هم انجام می‌شود:

در نهایت با نشان دادن خلاصه‌ای از تنظیمات شبکه بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز؛ می‌توان این شبکه را راه‌اندازی و به سراغ تنظیمات شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتز رفت:

برای شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتز نیز همین مراحل با همین کیفیت تکرار می‌شوند. در آن‌جا هم روتر به طور خودکار بهترین باند فرکانسی را انتخاب و به من پیشنهاد کرد.

در مجموع؛ راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم روی این روتر ساده و راحت است ولی سریع نیست. این پنل می‌توانست خیلی سریع‌تر و با گذر از برخی مراحل این شبکه‌ها را راه‌اندازی کند یا در یک صفحه تمامی تنظیمات را قرار بدهد؛ چیزی که روی پنل DD-WRT و پنل‌های معروف دیگر روترهای بی‌سیم شاهدش هستیم. اما یک ویژگی بسیار منحصربه فرد در این بین مشاهده شد و آن هم انتخاب باند فرکانسی بهینه از سوی خود روتر بی‌سیم است. من این قابلیت را تا کنون روی پنل مدیریتی روترهای دیگر ندیدم. این ویژگی خیلی به کاربران کمک می‌کند تا خلوت‌ترین باند فرکانسی را استفاده و از وای‌فای سریع‌تری سود ببرند.

در مرحله بعدی به سراغ ویزارد نصب اینترنت می‌رویم. در این بخش نیز با چند کلیک و Next می‌توانید اینترنت را راه‌اندازی یا تنظیمات‌اش را تغییر دهید. 

نهایتا وارد پنل مدیریتی روتر بی‌سیم A2004NS می‌شویم. در همان صفحه نخست می‌توان خلاصه‌ای از وضعیت شبکه‌ها و اینترنت را مشاهده کرد. تنظیمات در دو بخش «نصب پایه» و «نصب پیشرفته» گنجانده شده‌اند. 

برای اینکه این مقاله بیش از حد طولانی نشود و شما خواننده عزیز خسته نشوید و نیمه‌کاره رها نکنید؛ در ادامه می‌توانید تصاویری از پنل مدیریتی و امکانات آن را به صورت گالری عکس مشاهده کنید.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”11″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”250″ thumbnail_height=”150″ thumbnail_crop=”0″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”5″ ajax_pagination=”1″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”نمایش اسلایدشو” template=”default” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

من در این پنل تنظیمات و ابزارهای مفید و خوبی یافتم. به نظرم برای یک کاربر خانگی و اداری SOHO این مقدار امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری روی شبکه‌های بی‌سیم کافی است. برای تنظیم هر بخش گزینه‌های زیادی مهیا شده است. روی این پنل به ابزارهای ترافیک شبکه، کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان، تعریف شبکه خصوصی مجازی، IPTV و IPv6، ابزارهای مدیریت و دسترسی به USB و قابلیت‌های ذخیره‌سازی، فایروال، NAT، زمان‌بندی دسترسی به اینترنت و شبکه، نصب و راه‌اندازی WDS، نصب و راه‌اندازی WPS، یافتن آدرس‌های MAC، فیلترسازی آن‌ها و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.

اگر بخواهم این بخش را جمع‌بندی کنم، پنل مدیریتی روتر بی‌سیم A2004NS نمره قابل قبولی می‌گیرد. کمی از نظر گرافیکی ضعیف است ولی در عوض ابزارها و امکانات بی‌شماری دارد که می‌توانند هر کاربری را خوشحال کنند.

شرایط ارزیابی و محک‌زنی

ارزیابی و محک‌زنی روترهای دوبانده بسیار متفاوت از روترهای تک بانده سری N است. شما باید ابتدا یک کارت شبکه یا دانگل مناسب برای تست محصول پیدا کنید. همین‌طور، شرایط هر دو شبکه بی‌سیم را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید. خوشبختانه، خود شرکت توتولینک یک کارت شبکه به نام A2000UA دارد که در رده AC1200 است. ما برای ارزیابی روتر بی‌سیم A2004NS از همین دانگل استفاده کردیم. 

برای ارزیابی سرعت اینترنت از ابزار آنلاین و معتبر speedtest کمک گرفتیم و دو ابزار LANSpeedTest و NetSpot نیز برای ارزیابی سرعت و قدرت وای‌فای به کار گرفته شدند. 

ابتدا فریم‌ویر روتر A2004NS را از اینجا به نسخه بالاتر به‌روزرسانی کردیم تا مشکلات احتمالی برطرف شوند و بالاترین کارایی به دست بیاید. محیط آزمون‌ها؛ یک آپارتمان حدود ۱۲۰ متری با دو اتاق و سالن بزرگ است. سعی شده است وسایلی مانند تلویزیون یا مایکروفر در این محیط روشن نباشند و از هرگونه نویز جانبی مانند تلفن‌های سیار جلوگیری شود. سعی شده آزمون‌ها در چندین بازه زمانی تکرار و میانگین آن‌ها یا نتایجی که بارها تکرار شده‌اند به عنوان ملاک قرار گیرند تا شاهد کمترین تاثیر عوامل محیطی در این آزمون‌ها باشیم.

روتر را روی همان باندهای فرکانسی خلوت انتخاب شده از سوی خود دستگاه در پیکربندی اولیه قرار دادیم. باقی تنظیمات همان پیکربندی پیش‌فرض هستند. تست‌ها با دو لپ‌تاپ مجهز به پردازنده Core i7 و حافظه رم ۸ گیگابیتی انجام شدند و هریک از آزمون‌ها چندین بار تکرار شدند تا بهترین عملکرد روتر مبنا قرار گیرد.

آزمایش سرعت اینترنت

از یک اتصال اینترنت آسیاتک ۴ مگابیتی برای ارزیابی این دستگاه استفاده کردیم. سایت Speedtest به طور خودکار روی سرورهای آسیاتک تنظیم می‌شود تا باز هم بالاترین سرعت و پاین‌ترین تاخیر به دست بیاید. در تصویر زیر می‌توانید نتیجه یکی از آزمایش‌های ما را مشاهده کنید:

در چندین بار تکرار این آزمون در ساعت‌های مختلف و بار ترافیکی متفاوت شبکه باز هم سرعت دانلود ۴.۲ تا ۴.۴ مگابیت در پینگ ۴۳ میلی ثانیه به دست می‌آید. این نتایج نشان می‌دهد دستگاه تاخیری در سرعت اینترنت ایجاد نمی‌کند و بالاترین اینترنت را می‌توان روی شبکه‌های وای‌فای و همین‌طور با کابل شبکه روی سوییچ دستگاه استفاده کرد. 

ما چندین روز از این روتر به همراه اینترنت آن روی دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های موبایل، نوت‌بوک و کامپیوتر رومیزی استفاده کردیم. هیچ‌گونه قطعی یا لگ دیده نشد و روتر در تمام این مدت به خوبی کارش را انجام داد.

آزمایش قدرت سیگنال‌

همان‌طور که گفتیم؛ باید در روترهای دو بانده وضعیت هر شبکه بی‌سیم را به صورت جداگانه بررسی کرد. معمولا در روترهای دوبانده؛ یکی از فرکانس‌ها قوی‌تر و فرکانس دیگری ضعیف‌تر است. این موضوع برای روتر بی‌سیم A2004NS نیز صادق است. در مجموع؛ نتایج محک‌زنی قدرت سیگنال‌ها و بعد سرعت وای‌فای نشان می‌دهد این روتر از بسیاری از روترهای هم رده خود بالاتر است و کارایی بهتری از خود نشان می‌دهد. 

نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای مسافت‌های نزدیک ضعیف‌تر از انتظار ولی برای مسافت‌های دور بسیار خوب است. وقتی قدرت سیگنال‌ها در فاصله‌های ۲ و ۵ متری حدود منفی ۵۷ تا ۶۳ دسی بل هستند ولی در مسافت‌های ۱۰ متری و ۲۰ متری به منفی ۷۶ و ۸۸ می‌رسند؛ یعنی نرخ تضعیف آن‌ها در مسافت‌های دور بسیار پایین است و در نتیجه شما آن‌جا می‌توانید سیگنال‌های بهتری به نسبت بعد مسافت دریافت کنید. 

در فرکانس ۵ اوضاع کمی متفاوت است و آن چیزی که انتظار داشتیم به دست آمد. اصولا فرکانس ۵ گیگاهرتز برای برد دور است و مزیت اصلی آن در محدوده پوشش‌دهی بالاتر است. بنابراین؛ انتظار زیادی ازش در مسافت‌های نزدیک چند متری نمی‌رود اما سیگنال‌های این روتر در مسافت دو متری منفی ۴۱ دسی بل بودند و در مسافت‌های ۵ و ۱۰ متری به منفی ۵۹ و ۷۱ دسی بل رسیدند. باز هم در اینجا؛ شیب کاهش قدرت سیگنال‌ها در مسافت‌های دور کمتر می‌شود و حتا در مسافت‌های ۱۵ و ۲۰ متر به طور کامل با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابری می‌کند. 

پایداری سیگنال‌های هر دو شبکه بی‌سیم اگرچه صددرصد نیستند ولی قابل قبول و خوب ارزیابی شدند. تصاویر نشان می‌دهند که سیگنال‌ها بدون کمترین اعوجاج یا نویز در محیط منتشر می‌شوند.

آزمایش پایداری سیگنال‌ها روی شبکه ۲.۴ گیگاهرتز:

آزمایش پایداری سیگنال‌ها روی شبکه ۵ گیگاهرتز:

در بخش بررسی پنل مدیریتی این روتر گفتیم که در هنگام راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم؛ بهترین و خلوت‌ترین باندهای فرکانس را انتخاب و پیشنهاد می‌کند. تصاویر زیر می‌توانند به خوبی این قابلیت را نشان بدهند. 

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز باند فرکانسی ۱۳ انتخاب شده که خلوت‌ترین باند است و عکس زیر به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد:

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز باند فرکانسی ۳۶ انتخاب شده که باز هم هیچ دستگاهی روی آن فعال نیست.

آزمایش سرعت وای‌فای

با نتایجی که در بخش قدرت سیگنال‌دهی این روتر بی‌سیم دیدیم؛ انتظار داریم سرعت شبکه‌های بی‌سیم هم قابل توجه باشد و با یکی از سریع‌ترین روترهای AC1200 روبرو باشیم. به‌خصوص اینکه این روتر در برد دور بسیار بهتر از برد نزدیک عمل می‌کند. 

ابتدا از محک‌زنی سرعت شبکه ۲.۴ گیگاهرتز شروع می‌کنیم. می‌توانید نتایج خواندن و نوشتن روی شبکه با فاصله دو متری از روتر را در زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که می‌بینید سرعت خواندن ۱۴۶ مگابیت و سرعت نوشتن ۱۲۵.۴ مگابیت به دست آمده است که برای یک شبکه وای‌فای مبتنی بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بسیار خوب تلقی می‌شود. وقتی تست‌ها را تکرار کردیم، در این بخش به سرعت ۱۵۶ مگابیت نیز دست پیدا کردیم. میانگین سرعت بهترین روترهای وای‌فای در شبکه ۲.۴ گیگاهرتز بسیار پایین‌تر از این عدد است. 

وقتی کمی از روتر فاصله می‌گیریم و در مسافت‌های ۷ تا ۱۰ متر دوباره تست‌های سرعت را تکرار می‌کنیم؛ به نتایج خواندن ۱۰۱ و ۸۸ مگابیت بر ثانیه می‌رسیم. در فاصله ۲۰ متری نیز سرعت ۳۸ مگابیتی به دست می‌آید. تمامی این سرعت‌ها از میانگین بازار بالاتر هستند و نشان می‌دهند می‌شود از این روتر برای کارهایی مانند تماشای آنلاین فیلم و بازی هم استفاده کرد. با این سرعت‌ها، به راحتی می‌شود از فاصله ۵۰ متری وب‌گردی کرد.

به سراغ فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌رویم. در فاصله دو متری سرعت خواندن ۱۹۴ مگابیتی به دست می‌آید که با توجه به سرعت ۸۶۷ مگابیتی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرعت ۳۰۰ مگابیتی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بسیار خوب است. این سرعت روتر توتولینک را در رده چند روتر پر سرعت بالای جدول روترهای سری AC1200 قرار می‌دهد. 

در فاصله‌های ۷ تا ۱۰ متری سرعت خواندن از روی شبکه وای‌فای در فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۴۹ و ۱۱۱ مگابیت می‌رسد. در فاصله ۲۰ متری سرعت شبکه حدود ۹۰ مگابیت است که بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

دستگاه‌هایی که از این روتر روی فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند؛ می‌توانند در مسافت‌های ۶۰ متری نیز وب‌گردی کنند و خیال‌شان راحت باشد که قطعی اینترنت یا شبکه وای‌فای ندارند.

حرف آخر

بی‌شک روتر A2004NS توتولینک جزو بهترین روترهای AC1200 بازار است. وقتی نتایج آزمایش‌های سرعت و قدرت سیگنال‌دهی را با دیگر روترهای بازار مقایسه می‌کنیم؛ متوجه خواهیم شد که باید امتیاز خوبی برای این روتر کنار بگذاریم. امکانات و قابلیت‌هایی که روی این روتر عرضه شده است؛ می‌توانند یک تجربه خوب استفاده از روترهای دو بانده AC را برای کاربران خانگی بسازند. اگر جزو افرادی هستید که هنوز روتر تک بانده سری N استفاده می‌کنید؛ خرید A2004NS می‌تواند یک شروع فوق‌العاده برای کار با روترهای دو بانده باشد.

نصب و راه‌اندازی روتر ساده است و پنل مدیریتی به شما اجازه می‌دهد چندین شبکه بی‌سیم تعریف و برای هریک تنظیمات خاصی اعمال کنید. به‌راحتی می‌توانید به تنظیمات هر دو شبکه بی‌سیم ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی دست پیدا کنید. گرافیک پنل مدیریتی چنگی به دل نمی‌زند ولی در عوض امکانات نرم‌افزاری زیادی روی آن مهیا شده است. 

خرید روتر توتولینک A2004NS از سایت دیجی‌کالا

جدول مشخصات محصول

نام محصول TOTOLINK A2004NS AC1200 Wireless Dual Band Router  
استاندارد  802.11b/g/n/ac – ۸۰۲.۳
سرعت و فرکانس  ۱۲۰۰ مگابیت – دو بانده روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز
امکانات ارتباطی  ۴ درگاه اترنت LAN هزار مگابیتی – ۱ درگاه WAN هزار مگابیتی – یک درگاه USB 2.0 – چهار آنتن خارجی ۵ دسی‌بل
امکانات ویژه  IPTV – IPv6 – کنترل والدین – تعریف چندین شبکه بی‌سیم – شبکه میهمان – زمان‌بندی اینترنت – مقابله با حملات DDoS
قیمت و گارانتی  ۷۰۰ هزار تومان – گارانتی تعویض سه ساله گرین

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا