نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: پاورلاین اکستندر توتولینک PLW350 کشاندن اینترنت به نقطه کور خانه

چندین راه‌کار برای تقویت یک وای‌فای ضعیف وجود دارد. یکی از این راه‌کارها استفاده از دستگاه‌های پاورلاین اکستندر است. 

دستگاه‌های پاورلاین اکستندر می‌توانند با استفاده از کابل‌کشی برق داخلی ساختمان و روی خطوط برق؛ اینترنت را از یک بخش خانه با سرعت بالا به بخش دیگری منتقل کنند و بعد به صورت وای‌فای در اختیار کاربران قرار دهند.

در گذشته، دستگاه‌های پاورلاین نزد مردم و کاربران ناشناخته بودند اما در سال‌های اخیر و به تلاش شرکت‌های تولیدکننده محصولات شبکه؛ طیف وسیع و متنوعی از دستگاه‌های پاورلاین وارد بازار شده است و کاربران با کارکرد و طرز استفاده ازشان آشنا شدند.

یک پاورلاین می‌تواند فقط یک رابط شبکه برای اتصال یک دستگاه به شبکه باشد یا قابلیت‌های تقویت‌کنندگی و اکستندری نیز به خود بگیرد.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی پاورلاین‌های PLW350 توتولینک بپردازیم. محصولات شبکه شرکت توتولینک که ساخت کشور کره جنوبی هستند در ایران توسط شرکت پردیس صنعت سیاره سبز(گرین) عرضه و گارانتی می‌شوند.

معرفی و مشخصات

کیت پاورلاین PLW350 توتولینک، شامل دو دستگاه پاورلاین AV200 با قابلیت وای‌فای و اکستندر است. کاربران با استفاده از این کیت می‌توانند وای‌فای را به هر اتاق یا نقطه از خانه برسانند یا یک دستگاه را به طور کابلی به شبکه متصل کنند.

این پاورلاین‌ها به نام‌های PLW350A و PLW350 شناخته می‌شوند که هریک عملکرد متفاوتی دارد و در ادامه بیشتر درباره‌اش حرف می‌زنیم.

این دستگاه‌ها از استاندارد HomePlug AV (استاندارد مربوط به انتقال دیتا روی خطوط برق) و ۸۰۲.۳/۳u روی شبکه‌های اترنت سود می‌برند و مجهز به وای‌فای ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۱۵۰ مگابیت هستند. طبیعی است که فعالیت این پاورلاین‌ها روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است و از آنتن‌های داخلی سود می‌برند.

هریک از این دستگاه‌های پاورلاین PLW350 به یک درگاه شبکه LAN با سرعت صدمگابیت مجهز هستند اما روی شبکه‌های برق می‌تواند حداکثر از سرعت ۲۰۰ مگابیت سود ببرند و اصطلاحا عضو خانواده AV200 هستند.

از نظر امنیتی از پروتکل‌های رمزنگاری WEP با کلیدهای ۶۴ بیتی، WPA/WPA2 و WPA-PSK/WPA2-PSK استفاده می‌کنند. به علاوه، مجهز به قابلیت و کلید امنیتی WPS و سیستم رمزنگاری AES با کلیدهای ۱۲۸ بیتی هستند.

همان‌طور که گفتیم؛ این دستگاه‌های قابلیت پیکربندی و کار در چندین مود پاورلاین ساده، اکسس‌پوینت و اکستندر یا رپیتر را دارند. از یک پنل مدیریتی تحت وب سود می‌برند تا کاربران بتوانند راحت‌تر و بهتر تنظیمات لازم را انجام دهند.

دستگاه‌های پاورلاین PLW350 به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شوند و می‌توانند در ولتاژ ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت کار کنند. 

طراحی

اندازه پاورلاین‌های PLW350 نسبتا بزرگ است. درگاه LAN در بخش زیرین این دستگاه‌ها تعیبه شده و روی پنل اصلی و جلویی شاهد دو کلید WPS و Power هستیم. کلید ریستارت نیز در کنار درگاه LAN قرار دارد.

چراغ‌های LED روی پنل جلویی دستگاه‌ها به ترتیب از بالا به پایین شامل چراغ SYS، اترنت، Pair و وای‌فای است. وقتی چراغ SYS روشن کامل است، یعنی دستگاه با سیستم WPS نصب شده و به خوبی کار می‌کند. اگر این چراغ چشمک‌زن باشد، به معنی کارکرد صحیح دستگاه بدون WPS است و خاموش بودن چراغ SYS نیز به معنی عدم اتصال به برق یا خاموش بودن دستگاه است. چراغ Pair نیز وضعیت شناسایی دو پاورلاین را نشان می‌دهد. هر چراغ یک برچسب کوچک مشکلی‌رنگ دارد و لوگوی سیاه-سفید TOTOLINK در بالای آن‌ها خودنمایی می‌کند.

طرفین این دستگاه‌ها مشبک است تا جریان هوای داخل به خوبی با هوای بیرون تعویض شود و از گرمای داخل دستگاه کاسته شود. بخشی از پنل پشتی دستگاه نیز مشبکی است.

در پنل بالایی هر پاورلاین‌ها نیز نام هریک نوشته شده است و کاربر از این طریق می‌تواند متوجه شود کدام دستگاه PLW350A یا PLW350 است.

به خاطر اندازه نسبتا بزرگ این دستگاه‌ها و محل قرارگیری درگاه LAN، یک مقداری کار با آن‌ها سخت است. البته؛ غالب دستگاه‌های پاورلاین این وضعیت را دارند. کاربران مجبور هستند این دستگاه‌ها را به پریزهای برقی نصب کنند که از زمین فاصله داشته و به راحتی در دسترس یا نزدیک میزکارشان هستند.

نصب و پنل مدیریتی

یک پاورلاین را به دو صورت می‌توان نصب کرد: با استفاده از کلید WPS و کابل شبکه.

ما به هر دو روش توانستیم پاورلاین‌های PLW350 را راه‌اندازی و پیکربندی کنیم. البته؛ این کار چندان ساده نبود و چندین بار مجبور به ریستارت سیستم یا پاورلاین‌ها و آدرس‌دهی دستی شدیم. برای نصب این دستگاه‌ها حتما نیاز به دفترچه راهنمای نصب دارید و باید طبق دستورالعمل مرحله به مرحله پیش بروید وگرنه ناامید خواهید شد.

چندین سناریو برای استفاده از این پاورلاین‌ها قابل تصور است. 

در سناریوی اول، به طور ساده پاورلاین PLW350A می‌تواند از طریق کابل شبکه به یک سوییچ یا روتر بی‌سیم متصل شود. پاورلاین دیگر به نام PLW350 می‌تواند در یک اتاق دیگر یا طبقه دیگر به پریز برق متصل شده و به صورت وای‌فای یا کابل شبکه دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، موبایل و تبلت را به اینترنت و شبکه بی‌سیم متصل کند.

در سناریوی دوم، فقط از قابلیت اتصال به شبکه پاورلاین‌ها استفاده می‌شود و دیگر قابلیت اکستندر یا تقویت‌کنندگی آن‌ها روی وای‌فای استفاده نمی‌شود. این سناریو برای اتصال کابلی و پرسرعت تنها یک دستگاه به شبکه از راه دور مناسب است.

ما در ارزیابی و بررسی پاورلاین‌های توتولینک از سناریوی اول استفاده کردیم و با کابل شبکه پاورلاین PLW350A را به روتر بی‌سیم و پاورلاین دوم را در فاصله‌ای حدود ۲۰ متری و اتاقی جداگانه به یک لپ‌تاپ متصل کردیم.

با استفاده از پنل مدیریتی این دستگاه‌های می‌توانید مود فعالیت پاورلاین‌ها را روی Bridge یا Repeater قرار دهید. اگر بخواهید تنها به شبکه متصل شوید یا با پاورلاین دوم به پاورلاین اول متصل شوید باید روی مود Bridge تنظیم کنید ولی اگر بخواهید با استفاده از دستگاه‌های وای‌فای به شبکه بی‌سیم اصلی خانه متصل شده و اینترنت بهتری دریافت کنید؛ باید مود Repeater انتخاب شود:

در بخش Network می‌توانید تنظیمات شبکه LAN یا تنظیمات DHCP را انجام دهید:

تنظیمات اصلی پنل در بخش Wireless هستند. در این بخش می‌توانید گزارشی از وای‌فای بگیرید؛ اطلاعات وای‌فای اصلی را برای تقویت‌کنندگی دستگاه بدهید و چندین اکسس‌پوینت را برای کار در یک شبکه تنظیم کنید. این دستگاه‌های توتولینک از حداکثر ۸ اکسس‌پوینت در یک شبکه پشتیبانی می‌کنند:

در بخش تنظیمات اولیه، به راحتی می‌توانید برای وای‌فای پاورلاین یک SSID، باند رادیویی، پهنای‌باند و کلید رمزعبور تعریف کنید:

در گزینه Repeater Setting نیز می‌توان اطلاعات شبکه وای‌فای اصلی را برای تقویت سیگنال‌ها وارد کرد:

پنل مدیریتی امکانات نسبتا خوبی برای نصب و پیکربندی پاورلاین‌های PLW350 دارد. در این پنل می‌توان به وای‌فای برنامه زمان‌بندی داد یا زمان‌هایی برای ریستارت سیستم تعریف کرد.

امکان به‌روزرسانی فریم‌ویر، پشتیبان‌گیری از تنظیمات و پیکربندی دستگاه، گزارش‌گیری از بخش‌های مختلف و مشاهده لاگ‌های سیستم وجود دارد.

ارزیابی و محک‌زنی

برای بررسی پاورلاین‌های توتولینک PLW350 یک آزمایش ارزیابی سرعت اینترنت و آزمایش ارزیابی سیگنال‌دهی تدارک دیدیم. 

همان‌طور که در بخش «نصب و پیکربندی» مفصلا توضیح دادیم؛ یک پاورلاین با کابل شبکه به روتر بی‌سیم و پاورلاین دیگر در فاصله ۲۰ متری و اتاقی مجزا از پاورلاین اول با کابل شبکه به یک نوت‌بوک متصل شد.

پاورلاین‌ها به طور مستقیم به پریز برق متصل شده‌اند و ساختمان از یک کابل‌کشی برق جدید و به‌روز سود می‌برد. چون عدم اتصال مستقیم پاورلاین‌ها به پریز برق(مثلا اتصال به سه‌راهی و غیره) یا کابل‌کشی برق قدیمی ساختمان می‌تواند باعث افت سرعت پاورلاین‌ها شود.

برای آزمایش سرعت اینترنت از همین نوت‌بوک استفاده کردیم و با ابزار آنلاین Speedtest سعی کردیم وضعیت پینگ، سرعت دانلود و سرعت آپلود را روی یک خط اینتنرت ADSL با پهنای‌باند و سرعت باز، محک‌زنی کنیم.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید؛ سرعت دانلود ۱۰.۴ مگابیت و سرعت آپلود ۰.۴ مگابیت است. پینگ ۵۱ ثانیه نیز قابل قبول و مناسب ارزیابی می‌شود. چندین بار این آزمایش را تکرار کردیم و تفاوت بسیار کمی در سرعت دانلود یا آپلود مشاهده شد. این نتایج به ما می‌گویند سرعت شبکه میان پاورلاین‌ها بسیار بالا و مطلوب است و عاملی این وسط نتوانسته روی سرعت اینترنت تاثیرگذار باشد.

برای ارزیابی کلی از وای‌فای پاورلاین‌های توتولینک PLW350؛ از نرم‌افزار NetSpot استفاده کردیم. یک دانگل وای‌فای با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و دو آنتن خارجی به نوت‌بوک دوم متصل کرده و سعی کردیم وضعیت سیگنال‌های شبکه را بررسی کنیم.

گفتنی است روتر اصلی شبکه برای به دست آوردن یک نتیجه نزدیک به واقعیت و عینی؛ روتری از سری N با سرعت ۳۰۰ مگابیت انتخاب شده است. این روتر نیز دو آنتن خارجی و MIMO 2×2 دارد.

ابتدا به سراغ قدرت سیگنال‌ها در فاصله‌های مختلف نسبت به پاورلاین دوم برویم. پاورلاین PLW350 روی مود تقویت‌کنندگی یا Repeater تنظیم شده بود. نمودار زیر وضعیت سیگنال‌ها را در بازه‌های مختلف نشان می‌دهد:

برای یک شبکه وای‌فای ۸۰۲.۱۱n بدون آنتن‌های خارجی این نتایج طبیعی و منطقی است. هرچه‌قدر از پاورلاین دورتر می‌شویم؛ شیب افت سیگنال‌ها هم بیشتر می‌شود. این موضوع اهمیت ندارد چون غالب کاربران پاورلاین را در نزدیک‌ترین پریز برق نسبت به خودشان نصب می‌کنند و حداکثر فاصله آن‌ها به چند متر می‌رسد. نتایج هم نشان می‌دهد در فاصله‌های ۲ و ۵ متر سیگنال‌ها هنوز قدرتمند هستند.

پایداری سیگنال‌های وای‌فای و پوشش‌دهی باند رادیویی شبکه بی‌سیم نیز در تصاویر بعدی مشخص شده است. پایداری سیگنال‌ها باز هم با توجه به اینکه داریم از یک دستگاه پاورلاین استفاده می‌کنیم؛ قابل قبول و با کمترین اعوجاج و نویز همراه است.

یکی از مزیت‌های دستگاه‌های توتولینک؛ شناسایی خودکار باندهای فرکانسی خلوت‌تر و تنظیم شدن روی آن‌ها است تا سرعت و پایداری بیشتری به دست بیاید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که فقط یک دستگاه دیگر روی باند فرکانسی پاورلاین PLW350 هم‌پوشانی ناچیزی دارد.

حرف آخر

اگر در خانه یا محل کار یک نقطه کور وای‌فای دارید یا باید اینترنت را با استفاده از کابل از یک نقطه به نقطه دیگری با میزان فاصله نسبتا زیادی منتقل کنید؛ خرید پاورلاین‌های توتولینک PLW350 راه‌کار و راه‌حل مناسب و ارزان‌قیمتی هستند. 

این پاورلاین‌ها از کابل‌کشی شبکه طولانی و به هم ریختن نمای ساختمان جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر قدرت تقویت‌کنندگی وای‌فای دارند. می‌توانید این دستگاه‌ها را در دو مود مختلف پیکربندی کنید، امکانات پنل مدیریتی اجازه تنظیمات پیشرفته شبکه را می‌دهند و با کلید WPS می‌توانید پاورلاین‌های را سریعا و در چند دقیقه نصب و راه‌اندازی کنید.

جدول مشخصات محصول

نام محصول TOTOLINK PLW350 KIT 150Mbps AV200 Wi-Fi Powerline Extender
استاندارد  802.3/3U –  – 802.11b/g/n – HomePlug AV
سرعت و فرکانس روی پاورلاین ۲۰۰ مگابیت – روی وای‌فای ۱۵۰ مگابیت
امکانات ارتباطی  یک درگاه اترنت LAN صد مگابیتی
امکانات ویژه  WPA/WPA2 – WPA-PSK/WPA2-PSK – WPS – WDS
قیمت و گارانتی  ۲۵۰ هزار تومان – گارانتی تعویض سه ساله گرین

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا