نقد و بررسی

بررسی مودم پاوربانک هواوی E5885: دیگه بدون تو سفر نمی‌رم

مودم E5885 جزو آخرین مودم‌هایی است که شرکت هواوی پس از عرضه موفق مودمی مانند E5770 در سال ۲۰۱۷ روانه بازار کرده است. مودمی که هم در ظراحی و هم در امکانات با مودم‌های پیشین هواوی متفاوت است.

به همین دلیل، هواوی از این مودم به نام «Mobile WiFi Pro2» یاد می‌کند. اگرچه مودم E5885 در رده LTE Cat6 است که چندان مشخصاتی جدید محسوب نمی‌شود؛ اما کیفیت طراحی و ساخت آن باعث متمایز شدن‌اش شده است.

بیشتر بخوانید: ۵ مودم پاوربانک برتر دنیا در سال ۲۰۱۹

در ماه‌های اخیر، زیاد درباره این مودم صحبت شده است و خوش‌بختانه در ایران هم به فروش می‌رسد. با هم بع معرفی و بررسی کوتاه این مودم موفق غول چینی بپردازیم:

مودمی در رده‌ای آشنا

مودم E5885 در رده LTE Cat6 است. رده‌ای که مودم‌های زیادی هم توسط هواوی و هم توسط برندهای دیگر عرضه شده و ما در ایران به خوبی با آن‌ها آشنا هستیم. پردازنده LTE این شرکت از های‌سیلیکون Balong 722M است.

در باندهای فورجی ال‌تی‌ای (FDD) از باندهای B1 تا B20 پشتیبانی می‌کند و در TDD روی باندهای B38 و B40 و B41 کار می‌کند. باندهای TDD این مودم توسط ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌شوند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم برای اینترنت TD-LTE این اپراتورها استفاده شود.

حداکثر سرعت اسمی این مودم روتر روی فرکانس‌های ۴G LTE به ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت می‌رسد. طبیعی است که این مودم از ارتباطات UTMS/3G و GSM/2G نیز پشتیبانی می‌کند.

شاید انتظار داشتیم مودم ارتقایافته‌‌تری از هواوی مشاهده کنیم که از سرعت بالاتری پشتیبانی کند. اکنون شبکه‌های ۴G LTE در دنیا سرعت‌هایی نزدیک به ۱ گیگابیت دارند و باید مودم‌های جدید به این سرعت نزدیک‌تر باشند.

ولی همین مشخصات هم برای شبکه‌های ۴.۵G ایران مناسب و کافی است. 

یک هات‌اسپات ارزشمند

از تراشه وای‌فای های‌سیلیکون Hi1151 استفاده می‌کند که روی اسمارت‌فون‌های میان‌رده هواوی شاهدش بودیم.

مشخصات شبکه وای‌فای مودم هواوی E5885 شامل پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱n/ac است. وای‌فای دو بانده برای هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با MIMO 2×2 که حداکثر سرعتی ۱.۳ گیگابیت (۱۳۰۰ مگابیت) به دست می‌دهد.

سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۶۷ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز با پشتیبانی از ۳۲ دستگاه یا کاربر به طور همزمان که به نظر می‌رسد برای یک مودم جیبی و همراه مناسب و کافی است.

این مودم را می‌توان به یک تقویت‌کننده و اکستندر وای‌فای هم تبدیل کرد تا در مواقعی که اینترنت هست ولی امواج ضعیف به دست شما می‌رسند؛ از این مودم برای تقویت سیگنال‌ها استفاده کنید.

می‌توان ادعا کرد سرعت و کیفیت وای‌فای این مودم خوب و راضی‌بخش باشد. به راحتی چندین دستگاه به اینترنت همراه متصل کرده و کارهای خودتان را پیگیری کنید.

طراحی شیک و با کلاس

ظاهر کلی این مودم بسیار شبیه به مودم‌های همراه دیگری است که از هواوی دیدیم ولی اندک تغییراتی در طراحی و ظاهر آن مشاهده می‌شود که اذعان می‌کنید زیباتر شده است. رنگ غالب این مودم مشکی و طلایی است.

یک صفحه‌نمایش حدود ۱ اینچی اولد روی این مودم قرار دارد که بخش بالایی پنل جلویی مودم برای نمایش اطلاعات مهم و برخی تنظیمات جا خوش کرده است. حتی وقتی مودم خاموش است؛ شیشه این پنل زیبایی خاصی به دستگاه می‌دهد.

در جلو آرم هواوی و در پنل پشتی می‌توان نام و رده مودم را مشاهده کرد. برخلاف، غالب مودم‌های همراه، درگاه‌های ارتباطی در پنل پشتی یا کناره پایینی مشاهده نمی‌شوند؛ بلکه در کناره بالایی هستند.

دو کلید روشن/خاموش و WPS در کناره بالایی دیده می‌شود که وسط آن‌ها یک درب بازشدنی است. وقتی درب را برداریم؛ درگاه‌ها ظاهر می‌شوند. درگاه‌هایی که هر کاربری را شادمان می‌کنند.

در همان پنل بالایی، یک دستبند پلاستیکی جاساز شده است تا مودم راحت‌تر جابه‌جا یا به کوله و کیف آویزان شود.

این تمام ماجرا نیست و اگر درب پشتی مودم را برداریم؛ محل قرارگیری سیم‌کارت میکرو، کارت حافظه و باتری دیده می‌شود. باتری جداشدنی روی این مودم استفاده می‌شود و کلید ریست قرمز رنگ هم از این طریق در دسترس قرار می‌گیرد.

وزن مودم E5885 هواوی ۱۸۸ گرم و اندازه آن ۲۳ در ۶۹.۲۰ در ۱۱۲ میلی‌متر است.

امکانات ارتباطی فراتر از یک مودم همراه

قطعا خوشحال خواهید شد بگوییم یک درگاه شبکه اترنت RJ45 هزار مگابیتی، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه شارژ میکرو USB 2.0 روی این دستگاه در دسترس هستند. دو درگاه USB به این خاطر است که این مودم قابلیت پاوربانک هم دارد و با استفاده از یک کابل UCB-C می‌توان دستگاه‌های دیگر را شارژ کرد.

درگاه LAN اجازه می‌دهد این مودم همراه هواوی را به لپ‌تاپ و کامپیوتر متصل کرد یا اینترنت را روی یک روتر و هاب قوی‌تر به اشتراک گذاشت.

گفتیم که یک شیار میکرو حافظه اس‌دی هم دارد تا بتوان برخی اطلاعات را روی خود مودم ذخیره و به اشتراک‌گذاری گذاشت. 

در این بخش، باید اشاره کرد خبری از سوکت‌های انتن خارجی نیست و نمی‌توانید آنتن تقویت‌کننده روی آن سوار کنید.

باتری و پاوربانک با هم

شاید جالب‌ترین بخش مودم ای ۵۸۸۵، باتری آن است. باتری لیتیون یونی با ظرفیت ۶۴۰۰ میلی‌آمپرساعت که قابلیت تبدیل شدن به یک پاوربانک را هم دارد تا دستگاه‌های دیگری مانند اسمارت‌فون و هندزفری در سفر شارژ شوند.

در حقیقت، شما یک مودم همراه خریداری می‌کنید ولی در صورت نیاز یک پاوربانک همراه هم است. شاید ظرفیت باتری جداشدنی آن برای یک پاوربانک تمام عیار کم باشد ولی دقت دکنید شما را از یک پاوربانک جداگانه بی‌نیاز می‌کند.

هواوی می‌گوید این ظرفیت باتری قابلیت ۲۵ ساعت اتصال به شبکه فورجی و استفاده از اینترنت را می‌دهد. افزون بر این، می‌تواند ۱۶۰۰ ساعت در حالت آماده باش قرار بگیرد.

امکانات نرم‌افزاری

هواوی پنل مدیریتی این مودم روتر را نسبت به فریم‌ویرهای دیگر ارتقا بخشیده است. شاهد ویژگی‌هایی مانند کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان و پشتیبانی از WPA2-PSK هستیم.

در پنل مدیریتی دستگاه، تنظیماتی برای تبدیل مودم به اکستندر وای‌فای نیز وجود دارد.

این مودم از اپلیکیشن HiLink نیز پشتیبانی می‌کند تا کاربران از طریق اسمارت‌فون‌های خود بتوانند با مودم ارتباط برقرار کرده و برخی تنظیمات را انجام یا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت شبکه‌ها و دستگاه‌های متصل به وای‌فای دریافت کنند.

حرف آخر: بدون تو دیگر مسافرت نمی‌روم

مودم هواوی E5885 با بهترین مودم‌های LTE Cat6 دنیا مانند نت‌گیر AirCard 810 مقایسه می‌شود.

جزو بهترین مودم‌های هواوی است که از سال ۲۰۱۷ وارد بازار شده و توسط اپراتورهای مختلف در سراسر دنیا و در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلیس، استرالیا و چین مورد استفاده قرار گرفت.

سرعت اینترنت و وای‌فای آن متوسط رو به بالا است. امکانات ارتباطی مودم باعث انعطاف‌پذیری زیادی در سفر می‌شود. باتری مودم می‌تواند پاوربانک شده و دستگاه‌های دیگر را شارژ کند.

فریم‌ویر ارتقایافته، ارایه کیف و کابل شارژ رایگان، طراحی متمایز با مودم‌های دیگر این شرکت و قابلیت اکستندر وای‌فای باعث می‌شوند به شدت به این مودم وابسته شده و بدون آن نتوانید به سفر و گردش بروید.

قیمت این مودم در سایت آمازون ۱۶۲ یورو و در ایران حدودا ۲ میلیون تومان است (خرید از سایت دیجی‌کالا).


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.لطفا جواب بدید آیا از هر۳ اپراتور پشتیبانی میکنه یا نه؟
    یه نفر تو یکی از سایتا نظر داده بود که فقط از رایتل پشتیبانی میکنه!!!

    1. سلام
      فرکانس‌های هر سه اپراتور را قطعا پشتیبانی می‌کند. ممکن است رایتل این مودم را قفل شده وارد بازار کرده یا به مشتری داده است که در این صورت فقط از سیم‌کارت رایتل پشتیبانی می‌کند.
      اگر بدون قفل و اصطلاحا آنلاک از بازار بخرید؛ با هر سیم‌کارت و اپراتوری کار می‌کند خیالتان کاملا راحت!
      البته اینترنت FDD یا ۴g معمولی نه TD-LTE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا