نقد و بررسی

بررسی اختصاصی سرعت اینترنت گوشی هواوی پی ۳۰ لایت: میان‌رده‌ای با کارایی پرچم‌دارها

چند روز پیش گوشی میان‌رده هواوی P30 Lite برای بررسی به دستم رسید. این گوشی همزمان با خانواده پی ۳۰ هواوی معرفی شده است و به‌زودی در ایران به فروش می‌رسد.

پی ۳۰ لایت واقعا یک گوشی میان‌رده ارزشمند و دوست داشتنی است. در بسیاری از بخش‌ها و ویژگی‌ها همانند یک گوشی رده بالا است. 

طراحی بسیار زیبا، شیک، نازک و بدون حاشیه‌ای دارد که به گوشی پی ۳۰ پرو شبیه است. وقتی این گوشی را در دست می‌گیرید؛ انگار خود گوشی هواوی P30 Pro را گرفته‌اید و حس یک پرچم‌دار را دارید.

سرعت و رابط کاربری این گوشی فوق‌العاده است و دوربین ۳ لنزه اصلی آن شما را متحیر می‌کند. به جرات می‌توانم بگویم دوربین اصلی این گوشی فراتر از یک میان‌رده است و انواع ویژگی‌های عکاسی مانند واید، HDR، پرتره، بوکه، شب و غیره را دارد. 

زوم این دوربین هم خوب است و قابلیت پردازش عکس‌ها در آن سریع و متحیرکننده است. دوربین سلفی این گوشی هم که به صورت یک بریدگی ناچ قطره‌ای در وسط صفحه‌نمایش کار شده؛ امتیاز بالایی دریافت می‌کند.

هواوی روی این گوشی از تراشه کرین ۷۱۰ با ۶ گیگابایت رم و ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت استفاده کرده است. تراشه کرین ۷۱۰ یکی از بهترین تراشه‌های کنونی دنیای موبایل برای گوشی‌های میان‌رده است و با اسنپدراگون ۷۱۰ کوالکام رقابت دارد.

باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی که اتفاقا بسیار خوب عمل می‌کرد؛ صفحه‌نمایش ۶.۱۵ اینچی LCD با تراکم ۴۱۵ پیکسل در هر اینچ هم شما را راضی می‌کند. 

وای‌فای نسبتا خوب؛ دیتای عالی

اما مانند همیشه، بیشتر از هر ویژگی، مودم LTE و وای‌فای هواوی پی ۳۰ لایت برای من اهمیت داشت و سعی کردم در چند روزی که دستم است؛ آزمایش‌های مختلفی با آن بگیرم.

وای‌فای این گوشی دوبانده AC است و انصافا امتیاز بسیار بالایی نمی‌گرفت. سرعتی وای‌فای در اندازه گوشی‌های دیگری است که در بازار سراغ داریم ولی مودم LTE این گوشی داستان دیگری دارد.

من در برخی نقاط تهران سرعت دانلود بالای ۱۰۰ مگابیت را هم ثبت کردم. یعنی یک رکورد فوق‌العاده برای یک گوشی میان‌رده که مودمی در رده LTE Cat13 دارد. 

پایین‌ترین سرعت اینترنت در تست‌های من نزدیک به ۳۰ مگابیت است که باز برای یک گوشی میان‌رده بسیار خوب بوده و آرزوی برخی کاربران است.

اگر در نقاطی باشید که آنتن‌دهی همراه اول و ایرانسل مناسب باشد؛ به طور متوسط سرعت ۵۰ الی ۷۰ مگابیت را خواهید داشت. یعنی سرعتی بالاتر از هر مودم ۴.۵G که در بازار ایران و با قیمت‌های گرانی به فروش می‌رسد. در حالی‌که قیمت گوشی هواوی پی ۳۰ لایت نباید بیشتر از ۴ میلیون تومان باشد.

اسمارت‌فونی برای جایگزینی مودم همراه

واقعا به افرادی که دنبال یک گوشی با سرعت دیتای خوب می‌گردند؛ خرید هواوی پی ۳۰ لایت را پیشنهاد می‌کنم. کارایی این گوشی فراتر از میان‌رده‌های دیگری بازار است و به ویژه سرعت اینترنت آن شما را از هر مودم دیگری بی‌نیاز می‌کند.

بحث سرعت اینترنت یک موضوع است و عملکرد صاف و تمیز این گوشی که هیچ‌گونه تاخیر یا افت انتن‌دهی ایجاد نمی‌کند؛ موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. اینها همه به عملکرد خوب پردازنده کرین ۷۱۰ هواوی برمی‌گردد.

البته، در ویدیوها و بازی‌های گرافیکی شاید عملکردی به اندازه اسنپدراگون ۷۱۰ نداشته باشد ولی برای وب‌گردی، اینترنت‌گردی، شبکه‌های اجتماعی و مصارف دیتای به خوبی جواب می‌دهد.

خوش‌بختانه، این گوشی دو سیم‌کارته هم است و می‌توانید یک سیم‌کارت همراه اول و یک سیم‌کارت ایرانسل روی انداخته و به تناوب و براساس آنتن‌دهی آن‌ها؛ از بالاترین سرعت اینترنت همراه سود ببرید.

اگر این گوشی را تهیه کردید؛ حتما از عملکرد اینترنت و وای‌فای آن برای ما بنویسید.

خرید گوشی موبایل هواوی P30 Lite از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. من اصلا از اینترنتش راضی نیستم خیلی ضعیفه سامسونگ G5_2015داشتم خیلی عالی بود اصلا چنین انتظاری نداشتم از این گوشی تازه خریدم ولی میخوام عوضش کنم یه سامسونگ بخرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا