نقد و بررسی

نگاهی به مودم ۴.۵G رومیزی ایسوس ۴G-AC53U: آن کس که تو را دارد از عیش چه کم دارد

به‌زودی شاهد ورود مودم ۴.۵G ایسوس ۴G-AC53U به بازار ایران با گارانتی سه ساله شرکت آوانگ خواهیم بود. هنوز قیمت این مودم مشخص نشده است ولی انتظار نداشته باشید ارزان‌قیمت باشد. در برخی سایت‌ها تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

این روزها همچنان استقبال از اینترنت و مودم ۴G در ایران بیشتر از ADSL است. بسیاری از کسب‌وکارها، فریلنسرها، مسافران و افرادی که دایما در حال حرکت و جابه‌جایی هستند یا کارشان در مکان و جای ثابت و مشخصی نیست؛ دنبال اینترنت و مودم ۴G می‌روند.

مودم‌های ۴G به دو گونه «همراه/جیبی» و «رومیزی» تقسیم می‌شوند که ویژگی‌هایی کاملا متمایز از هم دارند و هر کاربر باید متناسب با نیاز خود یک گونه مودم را انتخاب و خرید کند.

ایسوس ۴G-AC53U مودم فورجی رومیزی است. یعنی سیم‌کارت می‌خورد ولی برای جابه‌جایی دایمی و حمل و نقل مناسب نیست. برای سفر و گردش، انداختن در کوله و کیف، یک روز تفریح با دوستان در طبیعت و حتی نصب در خودرو و همراه خود بردن با موتورسیکلت از این دفتر به ان دفتر مناسب نیست.

در عوض، برای کسب‌وکارهای کوچک، شرکت‌های نوپا و استارتاپی، کارهای تیمی، کارهای فریلنسری و پروژه‌ای که چندین روز و ماه طول می‌کشد؛ کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، فروشگاه‌های کوچک و هر جایی و هر کسی که نیاز به اینترنت موبایل ولی در جای ثابتی دارد؛ یک مودم ۴G مناسب است.

طراحی و ظاهر

این مودم از تم رنگی غالب مشکی استفاده می‌کند و هنوز رگه‌هایی از «الماس سیاه»، طراحی معروف سال‌های پیش ایسوس دیده می‌شود. طراحی کلی مودم برای نشستن عمودی روی میز کار یا سطوح صاف است و ابدا طراحی افقی ندارد.

دو آنتن خارجی و قابل تعویض SMA در بالای مودم قرار گرفته و در جهت‌های مختلفی قابل تنظیم هستند. ضخامت این آنتن‌ها نشان می‌دهد که از قدرت سیگنال‌دهی بالایی سود می‌برند. در دفترچه راهنمای این مودم نوشته شده قدرتی ۳ دسی‌بلی دارند.

نمای اصلی مودم به شکل چهارخانه است که دو خانه بدون نقش و نگار و دو خانه از نقش‌های الماسی سود می‌برند. در پایین سمت چپ لوگوی ASUS به صورت درشتی خودنمایی می‌کند و در بالا سمت راست می‌تواند چراغ‌های LED مربوط به آنتن وای‌فای و LTE را مشاهده کرد.

چراغ‌های LED وضعیت درگاه‌ها، شبکه، وای‌فای و پاور هم در وسط سمت راست دیده می‌شوند. تمامی چراغ‌ها آبی رنگ هستند و در یک زمینه سیاه نمایی خوب به خود می‌گیرند.

در بدنه پشتی، علاوه بر اینکه طراحی مشبک برای تهویه هوای داخل باکس مودم را مشاهده می‌کنیم؛ درگاه‌های LAN و WAN به همراه سوکت آداپتور برق در پایین مشاهده می‌شوند. در کناره سمت چپ می‌توان درگاه USB، کلید ریست و کلید WPS را مشاهده کرد. اسلات سیم‌کارت یوسیم این مودم هم در زیر دستگاه قرار گرفته است.

در کل، مودم کوچک و جمع و جوری است. همه‌چیز در دسترس و کار با آن راحت است.

اینترنت و وای‌فای

مودم ۴G-AC53U در ارتباطات موبایل از استاندارد LTE Cat6 و در وای‌فای از استاندارد AC750 پشتیبانی می‌کند.

LTE Cat6 یعنی این مودم از تجمیع دو باند فرکانسی برای افزایش سرعت دانلود موبایل سود می‌برد تا حداکثر سرعت خود را به ۳۰۰ مگابیت برساند و ۵۰ مگابیت هم آپلود داشته باشد. این سرعت دو برابر سرعت دانلود یک مودم ۴G معمولی و ۷ برابر یک مودم ۳G یا +HSPA است.

AC750 هم به معنی پشتیبانی از دو فرکانس وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز تحت استاندارد وای‌فای ۵ (۸۰۲.۱۱ac) است. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت است ولی در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۴۳۳ مگابیت می‌رسد. در مجموع، هر دو فرکانس به طور همزمان سرعتی ۷۳۳ مگابیتی به نمایش می‌گذارند که دو برابر سرعت یک مودم با وای‌فای سری N و تک بانده است.

این مشخصات ارتباطی و شبکه موبایل/وای‌فای از پس چه کارهایی برمی‌آیند؟ نمی‌توان گفت این مودم برای گیمینگ یا ویرایش ویدیو و کارهای سنگین پردازشی آنلاین طراحی شده است ولی به راحتی می‌تواند فایل‌های بزرگ و تصاویر ۴K را روی شبکه وای‌فای منتقل کند.

قدرت این مودم با استفاده از یک پردازنده دو هسته‌ای، ۲۵۶ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش تضمین شده است. از فناوری MU-MIMO هم پشتیبانی می‌کند تا چندین دستگاه بتوانند به طور همزمان اینترنت را بدوشند.

امکانات جانبی

هنگامی که از یک مودم روتر رومیزی صحبت می‌کنیم؛ انتظار برخی امکانات جانبی مانند آنتن خارجی، درگاه‌های اترنت و USB را داریم.

این مودم از دو درگاه اترنت RJ45 گیگابیتی سود می‌برد که یکی برای LAN و دیگری برای WAN است. درگاه LAN اجازه اتصال یک کامپیوتر یا دستگاه دیگر با کابل شبکه را به مودم و اینترنت می‌دهد ولی درگاه WAN برای اتصال یک مودم دیگر از جمله مودم‌های ADSL و VDSL به این مودم ایسوس و اشتراک‌گذاری اینترنت است.

پس، شما می‌توانید در مواقعی از دو اینترنت روی مودم ۴G-AC53U سود ببرید یا هنگامی که اینترنت موبایل در دسترس نبود؛ قطع شده بود و شما نمی‌خواستید از آن استفاده کنید؛ سریعا یک مودم ADSL را به این دستگاه زده و اینترنت آن را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.

اجازه بدهید از یک ویژگی دیگر این مودم هم شما را مطلع کنیم. این مودم از قابلیت Dual WAN هم پشتیبانی می‌کند. به این معنی که می‌توانید دو مودم ADS/VDSL یا ۳G/4G را به درگاه‌های اترنت زده و از اینترنت آن‌ها استفاده کنید.

مودم ۴G-AC53U می‌تواند به یک هاب مرکزی برای استفاده از اینترنت فورجی، ای‌دی‌اس‌ال، وی‌دی‌اس‌ال و حتی تی‌دی‌ال‌تی‌ای تبدیل شود. از قابلیت Fail-Safe سود می‌برد تا با قطع شدن یکی از اتصال‌های اینترنت، اتصال دیگر به طور خودکار راه‌اندازی شود و شما هیچ‌گاه بدون اینترنت نمانید.

یک درگاه USB 2.0 هم در کناره سمت چپ مودم تعبیه شده است تا چاپگر، هارددیسک‌های اکسترنال و دستگاه‌های دیگر روی وای‌فای به اشتراک گذاشته شوند.

پنل مدیریتی تحت وب

ایسوس یک اپلیکیشن برای مدیریت این مودم روتر به کاربران معرفی کرده است ولی مانند هر دستگاه شبکه دیگری از پنل مدیریتی تحت وبی سود می‌برد که اتفاقا بسیار قدرتمند و مجهز است.

تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، کنترل پهنای‌باند و ترافیک شبکه، تنظیمات VPN کلایت و سرور، سرویس کلاود شخصی AiCloud، سرویس اشتراک فایل AiDisk و مدیریت وای‌فای هر دو فرکانس از جمله ابزارهای مهم و توی چشم این پنل مدیریتی هستند.

در این پنل قابلیت Dual Wan اجازه می‌دهد تنظیمات مدیریت دو مودم را به آسانی انجام دهید.

ایسوس دارای یکی از بهترین پنل‌های مدیریتی از نظر کاربرپسندی و کارایی است. تنظیمات ساده و راحت، ویزارد نصب سریع، پنل‌های گزارش‌دهی مفصل و به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر در این پنل‌ها مشاهده می‌شوند.

از عیش چه کم دارد؟

گاهی اوقات به دنبال یک مودم رومیزی هستیم. گاهی اوقات به دنبال یک مودم رومیزی خوب هستیم. گاهی اوقات دنبال یک مودم رومیزی خوب و با کیفیت عالی هستیم. مودم رومیزی ایسوس ۴G-AC53U یک مودم رومیزی خوب و با کیفیت عالی است.

شما به طور واقعی می‌توانید در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۴۰۰ مگابیتی را تجربه کنید. درگاه‌های اترنت این مودم به شما سرعت واقعی بالای ۹۰۰ مگابیتی می‌دهند. به راحتی یک آپارتمان حدود ۱۰۰ مترمربعی را پوشش می‌دهد و کیفیت آنتن‌دهی LTE آن بالا است.

شاید نداشتن کلید روشن/خاموش، عدم پشتیبانی از دستورات USSD یا عدم امکان ارسال و دریافت پیامک روی پنل را بتوان معایب این مودم روتر برشمرد.

خرید مودم ایسوس ۴G-AC53U


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. انتن خارجی هم میشه بهش وصل کرد؟ این دو تا انتنی که داره گیرنده هستن ؟ میشه تعویضشون کرد؟ یا فرستنده وای فای هستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا