فناوری

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL و FTTH چیست؟

مزایا و معایب هریک از انواع اینترنت ثابت چیست و کدام‌یک برای کاربران خانگی مناسب‌تر است

این روزها وقتی صحبت از اینترنت ثابت خانگی می‌شود؛ نام‌های ADSL و VDSL و FTTH شنیده می‌شوند ولی واقعا تفاوت ADSL و VDSL و FTTH چیست؟ کدام‌یک برای کاربر خانگی به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر هستند؟

تا چند وقت پیش شاید بیشتر به دنبال تفاوت اینترنت ADSL با VDSL بودیم ولی اینک نوع سوم اینترنتی به نام FTTH نیز رواج یافته و به شدت در حال توسعه است که سریع‌ترین اینترنت ایران نیز هست.

در این میان برخی VDSL را با اینترنت فیبر نوری (UFB) اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند VDSL همان فیبرنوری است.

در این مطلب به شما می‌گوییم تفاوت میان اینترنت‌های ADSL و VDSL و FTTH (اینترنت فیبر نوری) چیست و برای استفاده از هر کدام نیاز به چه مودم‌هایی دارید. 

اینترنت ADSL چیست؟

اینترنت ADSL چیست

عبارت ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و یکی از فناوری‌های زیرشاخه اتصال‌های DSL است.

ADSL جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان به شمار می‌رود که با استفاده از خطوط تلفن معمولی بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی؛ اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم شما می‌آورد.

مزیت اینترنت ADSL در این است که نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید نیست و روی همان خط تلفن هر خانه می‌تواند یک اتصال اینترنت ADSL برقرار کرد. احتمالا تمامی شما از اینترنت ADSL استفاده کرده و حتا با همین نوع اینترنت دارید این مطلب را می‌خوانید. 

بیشتر بخوانید: ۱۵ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت ADSL

اینترنت ADSL ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت باندپهن در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد اما سرعت دانلود روی آن حداکثر به ۲۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سرعت آپلود بسیار محدودتر از سرعت دانلود و در حدود یک یا دو مگابیت است. سیم‌های تلفن، فاصله خانه شما از مرکز مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری و پارامترهای دیگر روی سرعت و کیفیت اینترنت ADSL تاثیرگذار هستند.

+ADSL2 نسل جدیدی از اینترنت ADSL است و برای افرادی که در فاصله بسیار نزدیک به مرکز مخابراتی یا تجهیزات سرویس‌دهنده اینترنت قرار دارند؛ مناسب است.

این نوع اینترنت به این دلیل نامتقارن نام‌گذاری شده است چون افرادی که به سرویس‌دهنده یا مرکز مخابراتی نزدیک‌تر یا Upstream هستند؛ سرعت و کیفیت اینترنت بیشتری نسبت به افراد Downstream دارند. 

اینترنت VDSL چیست؟

اینترنت VDSL چیست

عبارت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه فیبرنوری است.

پس؛ اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط کابل مسی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند در حالی که VDSL بر بسترهای کابل فیبرنوری است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه فیبرنوری جداگانه از مرکز مخابرات تا جعبه‌های تقسیم خطوط تلفن ثابت یا همان کافوی نزدیک خانه شما دارد.

سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه (برخی استاندارد +VDSL2) می‌رسد.

سرعت آپلود VDSL نیز ۱۰ برابر ADSL می‌شود و به مرز ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. VDSL از کافوها تا درون خانه شما از کابل‌های مسی استفاده می‌کند و باندهای فرکانسی آن از ۱۲ کیلوهرتز تا ۳۵ کیلوهرتز است.

تکنیک استفاده شده در VDSL این است که سعی می‌کند از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌دهی انجام شود.

بنابراین؛ در VDSL دیگر بحث Upstream و Downstream وجود ندارد و تمامی مشترکان یک سرعت اینترنت را دریافت می‌کنند. البته، در اینجا باز هم بحث کیفیت کابل‌های مسی و تداخل روی سرعت اینترنت تاثیرگذار است. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهمی که باید درباره اینترنت VDSL بدانید!

مودم ADSL با مودم VDSL متفاوت است و روی VDSL می‌توان سرویس‌های ارزش‌افزوده‌‌ای مانند خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدیو کنفرانس، IP-TV و غیره نیز عرضه کرد.

بنابراین؛ اگر یک اینترنت پر سرعت نسبت به ADSL روی بسترهای کابلی می‌خواهید؛ بهتر است به سراغ اینترنت VDSL بروید. در اینترنت VDSL نیازی نیست که شما کار خاصی بکنید و شرکت مخابرات وظیفه کابل‌کشی‌ها را برعهده دارد. کاربر فقط باید یک خط تلفن ثابت و یک مودم VDSL خریداری کند.

اینترنت FTTH چیست؟

اینترنت فیبر نوری چیست

اینترنت فیبر نوری یا اینترنت UFB (مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband) (اینترنت FTTH هم گفته می‌شود) همان‌طور که از نام‌اش پیدا است؛ مبتنی بر کابل‌های فیبرنوری است و می‌تواند سرعتی تا یک گیگابیت برای دانلود و آپلود به دست دهد. البته، به طور معمول اینترنت فیبر سرعتی حدود ۳۰۰ مگابیتی دارد.

این نوع اینترنت اخیرا در ایران برای کاربران خانگی هم عرضه می‌شود و تنها شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها از اینترنت فیبر استفاده نمی‌کنند.

چندین نوع اینترنت فیبرنوری داریم که براساس ترکیب استفاده از کابل‌های فیبرنوری و مسی به نام‌های FTTH و FTTC و غیره تقسیم می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟

در کابل‌های فیبرنوری به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود که کیفیت و سرعت بیشتری به دست می‌دهند و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم‌تر ظاهر می‌شوند.

اینترنت فیبرنوری گران‌قیمت است اما برخلاف اینترنت‌های DSL می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه بدهد. برای استفاده از اینترنت فیبرنوری نیاز به دستگاه‌های مخصوص این نوع اینترنت دارید و مودم‌های ADSL و VDSL استفاده نمی‌شوند. 

اگر دوست دارید درباره اینترنت FTTH بیشتر بدانید؛ مطلب «همه آن چیزی که باید درباره اینترنت فیبرنوری در ایران بدانید» را نگاهی بیندازید.

تفاوت ADSL و VDSL و FTTH

۱- اینترنت ADSL قدیمی‌ترین و کندترین (حداکثر ۱۶ مگابیت) و ارزان‌ترین اینترنت ثابت ایران است.

۲- اینترنت VDSL سرعتی چند برابر اینترنت ADSL دارد (حداکثر ۱۰۰ مگابیت )ولی باز هم وابسته به خط تلفن ثابت است.

۳- اینترنت FTTH یا فیبرنوری، سریع‌ترین (حداکثر ۱۰۰۰ مگابیت) و گران‌ترین اینترنت ایران است  که نیاز به خط تلفن ثابت ندارد ولی باید داخل خانه کابل‌کشی فیبر انجام بشود.

۴- برای هریک از اینترنت‌های ADSL و VDSL و FTTH نیاز به مودم خاص خودشان دارید و نمی‌توانید مودم ADSL را برای اینترنت VDSL یا FTTH استفاده کنید. همین‌طور، استفاده از مودم FTTH برای اینترنت ADSL غیرممکن است.

۵- در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) تمام تلاش دولت و وزارت ارتباطات، توسعه سریع اینترنت فیبر نوری در سراسر کشور است (شهرها و اپراتورهای فیبر نوری را از اینجا ببینید).

۶- پینگ اینترنت ADSL در حدود ۳۰ میلی ثانیه، پینگ اینترنت VDSL حدود ۲۰ میلی ثانیه و پینگ اینترنت FTTH به نزدیک ۱۰ میلی ثانیه می‌رسد.

۷- برای گیم، تولید محتوا، مالتی‌مدیا، یوتیوب، استریم ویدئو و مصارف بالا، اینترنت فیبرنوری بسیار بهتر از اینترنت VDSL است.

سوالات متداول درباره تفاوت ADSL و VDSL و FTTH

مودم ADSL و VDSL با مودم فیبر نوری یکی است؟

خیر؛ برای هریک از اینترنت‌های ADSL/VDSL و فیبر نوری باید یک مودم جداگانه و مخصوص به آن‌ها خرید. امکان استفاده از مودم ADSL برای اینترنت فیبر نوری نیز وجود ندارد.

آیا اینترنت فیبر نوری به خط تلفن ثابت نیاز دارد؟

خیر؛ اینترنت فیبر نوری بر بستر کابل فیبر نوری است و نیازی به خط تلفن ثابت مسی نیست. خود شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت فیبر نوری، برای شما داخل خانه را کابل‌کشی فیبر می‌کند.

آیا می‌تواند اینترنت ADSL مخابرات را به فیبر نوری تغییر داد؟

فعلا مخابرات چنین طرحی ارائه نکرده است؛ ضمن اینکه مشخص نیست در منطقه شما که اینترنت ADSL مخابرات استفاده می‌کنید؛ خود این شرکت فیبر نوری بدهد. در هر شهر و استان، یک شرکت مسئول فیبرکشی و ارائه سرویس به مشتریان است.

کدام اینترنت برای بازی مناسب‌تر است؟

سرعت و پینگ اینترنت فیبر نوری برای بازی‌های آنلاین بهتر از VDSL است و اینترنت VDSL شرایط بهتری نسبت به اینترنت ADSL دارد.

هزینه کدام سرویس اینترنت ارزان‌تر است؟

فعلا اینترنت ADSL ارزان‌تر از VDSL است و فیبر نوری گران‌ترین اینترنت ایران پس از اینترنت موبایل است ولی با توجه به کیفیت و سرعت آن، ارزش خرید دارد.

*توجه: این مقاله در سال ۱۳۹۸ نوشته شده و چندین بار به‌روزرسانی شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫92 دیدگاه ها

  1. درود به شما

    ما اگر نخواهیم سرویس SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدیو کنفرانس، IP-TV در vdsl استفاده کنیم میتوانیم از همان مودم adsl استفاده کنیم ؟
    یا اصلا راهی نداره ؟

    تشکر

    1. شرکت‌ها از نظر فنی روترها را طوری می‌سازن که بشود از هر دو سرویس ADSL و VDSL استفاده کرد. هر کدام را خواستی فعال کن.
      اینجا باید ببینید مخابرات دوست دارد به شما کدام سرویس را بدهد؟
      برخی مناطق تهران؛ مخابرات گفته نه خودم ADSL می‌دهم نه می‌گذارم کس دیگری بدهد چون می‌خواهم در آینده فقط به شما VDSL بدهم!

      1. سپاس از پاسخ شما

        من رفتم مخابرات گفتن ما سرویس vdsl رو رو خط شما میزنیم ولی کانفیکش با خودتون اگر میخواهید از مودم adsl استفاده کنید ( گفتن تکنیسین ما نمیتونه )
        میشه بفرمائید من میتونم فقط برای استفاده از اینترنت سرویس vdsl اونو رو مودم Zyxel del 1201 کانفیک کنم ؟

        تشکر !

        1. مودم زایکسل del1201 فقط از اینترنت ADSL و +ADSL2 پشتیبانی می‌کند.
          برای استفاده از اینترنت VDSL باید مودم با پشتیبانی VDSL خریداری کنید. فکر نمی‌کنم مودم قابلیت del1201 داشته باشد.
          تا آن‌جایی که می‌دانم تنظیمات اینترنت VDSL زیاد تفاوت یا پیچیدگی با ADSL ندارد!
          برخی مودم‌ها خودشان به طور خودکار اینترنت ADSL یا VDSL را تشخیص داده و آن را فعال می‌کنند: البته اگر از قبل نام کاربری و رمزعبور را برای مودم تعریف کرده باشید!

        2. خیر به هیچ عنوان نمیشه روی سرویس VDSLمودم معمولی گذاشت چون سرعت ها و فرکانس های ارتباطی با مرکز اصلی برقرار نمیشه

      2. درنهایت باید مخابرات اینترنت بدهد کس دیگر جداگانه نمیتواند سرویس دهی کند فقط شرکت ها پورت را از مخابرات اجاره میکنند و به نوعی دلال هستند

      3. سلام یه خط فیبر نوری از همسایه میخام بخرم خودم یه مودم تی پی لینک ADSLدارم میتونم رو خط فیبر نوری استفاده کنم

  2. سلام آقای میثاق
    گفتم عکست برام آشناست با دیدن اسمت شناختمت
    من از طرفداران پر و پا قرص مقلات شما در مجله شبکه و اون یکی که یادم نیست اسمش ظاهرا دوهفته نامه بود که عالی و پر مغز بودن
    خوشحالم که اینجا پیدات کردم وخیلی خوبه که تعاملی تر باشما ارتباط بر قرار کردم اینجاهم حسابی گل کاشتی و مطالب عالی و پر بار ی داری
    به امید موفقیتت بیشتر برای شما هنوزهم در حال هوای لینوکس و اوپن سورس هستی منتظر مطالب خوبت هستم

  3. واقعا چه تعریف عجیبی از ADSL کردین
    نامتقارن بودنش مربوط به سرعت ارسال و دریافته نه فاصله از اداره سانترال

  4. سلام.از اسفند ۹۵ مخابرات شروع به ارائه سرویس ۵۰ تا ۳۰۰ mb به منازل کرده و در مناطقی که امکانات موجود است براحتی با مراجعه به مرکز قابل دریافت است . در مورد عدم تسلط کارشناس به نصب vdsl هدمت دوستمون عرض کنم که اون مودم auto config است و نیازی به تنظیم جز وایرلس ندارد. تمام کارشناسان نصب دوره دیده هستند.

  5. سلام.من توی روستا زندگی میکنم.به مخابرات تلفن زدم برای اینترنت adsl گفتن پورتتون ازاد نیس.
    من اگه بخوام ذرخواست پورت بکنم ایا باید هزینه تقبل کنم یا خیر

    1. دوست عزیز
      معمولا خود شرکت مخابرات یا شرکتی که می‌خواهد اینترنت به شما بدهد باید پورت آزاد داشته باشد. «پورت آزاد نیست» یعنی مخابرات ظرفیت‌اش پر است و نمی‌تواند مشترک جدید بگیرد به جز اینکه مشترکی انصراف بدهد یا مخابرات/شرکت اینترنتی تجهیزات جدید نصب کند.
      هزینه تجهیزات جدید بسیار بالا است و اصولا کاربران پرداخت نمی‌کنند.
      به نظر اگر اینترنت موبایل خوب جواب می‌دهد، یک مودم ۴G بگیرید و از اینترنت موبایل استفاده کنید تا پورت جدید باز شود.

    2. دوست عزیز دلیل دیگر میتونه از سرویس دهنده قبلی شما باشه. اگه قبلا اینترنت داشتین شرکت سرویس دهنده پورتتون رو جمع نکرده. من این مشکلو با صبانت داشتم. ده بار درخواست دادم جمع آوری نکردن نهایت رفتم رو اینترنت گوشی

  6. دوست عزیز مطلبتون رو با دقت خوندم و به نظرم ایرادات زیادی داشت ، در خیلی از موارد به جای کلمه ADSL از کلمه VDSL استفاده کرده بودید و بالعکس برای مثال در یک مورد نوشته بودید که در تکنولوژی ADSL2+ باید مسافت مشترک با مخابرات کمتر باشه در صورتی که در تکنولوژی adsl مشترک میتونه حداکثر ۴ کیلومتر با مرکز مخابرات فاصله داشته باشه و در تکنولوژی ADSL2+ مشترک می‌تواند حداکثر ۸ کیلومتر با مخابرات فاصله داشته باشه . و یا اینکه نوشته بودین مشترک VDSL نیاز به کابل کشی اضافه داره که اصلا اینطور نیست و در این تکنولوژی هم از سیم مسی استفاده میشه فقط باید مودم مخصوصش رو داشته باشید که خیلی هم گرون نیست .
    لازم به ذکره که اگر مخابرات از مرکز تا درب منزلتون رو فیبرنوری بکشه که بهش FTTH میگن ، بعد شما باید کابل های مسی داخل منزلتون رو هم با کابل نوری تعویض کنید که حدودا ۳۰۰ هزار تومن هزینه داره. که در این مقاله به اشتباه نوشته بودن برای vdsl باید کابل کشی اضافه بشه !!
    اما مسئله اصلی در تکنولوژی vdsl اینکه سرعت اون بسیار بالاست اما مشترک باید حداکثر یک کیلومتر با مرکز مخابراتی فاصله داشته باشه . درضمن تکنولوژی VDSL به سه شکل ارایه شده :
    اول VDSL با سرعت دانلود ۵۲ مگ و آپلود ۱۶ مگ
    دوم VDSL2 با سرعت دانلود ۱۰۰ مگ و آپلود ۱۰۰ مگ
    سوم VDSL-Vplus با سرعت دانلود ۳۰۰ مگ و آپلود ۱۰۰ مگ (که در این مورد باید فاصلتون با مرکز مخابرات فقط ۳۰۰ متر باشه که خیلی خنده داره)
    پس میبینیم که تکنولوژی های مربوط به DSL محدودیت های فراوانی در سرعت آپلود یا دانلود و یا فاصله دارن ، و در نتیجه بهترین راه برای دوری از این همه محدودیت رفتن هرچه سریع تر به سمت اینترنت FTTH یا همون فیبرنوری تا درب منزل هستش که در این مقاله نوشته بودن UFB !!! شاید هزینه ی اولیه تعویض اینهمه کابل مسی با کابل نوری در دنیا کمی زیاد باشه ولی در دراز مدت بسیار به صرفه تر از سیم های مسی عمل میکنند سیم های مسی در درازمدت شدیداً آسیب‌پذیر هستند و در خیلی از موارد در مکان های شلوغ و پرجمعیت مخابرات برای ارائه خدمات اینترنتی و یا حتی خط تلفن با کمبود پورت مواجه می شود که مجبور میشوند یک سیم مسی رو بین چند مشترک تقسیم کنند که به این حالت pcm گفته میشه و در این حالت مشترک نمیتونه برای خط خودش اینترنت adsl سفارش بده.
    اما در فیبرهای نوری این مشکلات وجود ندارد و با هر کابل نوری می توانید به چند صد نفر اینترنت با سرعت بسیار بالا و یا خط تلفن با کیفیت بالا ارائه دهند و همچنین کابل های نوری در دراز مدت هیچ آسیبی نمی بینند و هزینه تعمیر بسیار پایین دارند .
    در حال حاضر در بسیاری از کشورها کابل های مسی با کابل های نوری جدید تعویض شدند و در ایران در شهرهای بزرگ این اتفاق داره میوفته اما سرعت عملیاتی شدن این پروژه که معروف به تانوما هستش کمی پایینه .
    در پایان یک نکته رو اضافه کنم و اون اینکه چند سالیه که مخابرات در بعضی مناطق و محله ها با کافونوری کردن خطوط تلفن ، اینترنت اون مناطق رو در انحصار خودش در آورده و به مشترکین اجازه استفاده از ارایه دهندگان اینترنت خصوصی رو نمیده ، فقط میخواستم بدونین که این مناطق که در بعضی موارد هم با نام مناطق فیبرنوری یاد میشن ، در اصل فیبرنوری نیستن و یه وقت با فیبر نوری یا سیستم FTTH اشتباه نگیرین.

    1. بهروز جان
      از توضیحات مفصل‌تان بسیار متشکرم
      خیلی خوشحالم که کاربران و خواننده‌های سایت هم در مباحث و موضوع‌ها شرکت کنند و اطلاعات‌شان را در اختیار دیگران قرار بدهند و همه با هم سعی کنیم دانش و آگاهی بیشتری کسب کنیم.
      سایت یک طرفه سایت مرده است.
      باز هم ممنون
      دوست داشتید هم شما و هم دیگر خواننده‌ها می‌توانید مباحثی که کاملا روش مسلط هستید را روی سایت به صورت مطلب منتشر کنید.

    2. سلام خط بنده کافو هستش سرعت دانلود ۳۳ مگ و اپلود ۱۸ مگ پینگ خط حدود ۳۳ است وقتی گاهی سرعت ها متفاوت میشه همیشه این اعداد گفته شده نیست حتی خیلی کمتر هم میشه ساعاتی میشه بگید ۱- که خط کافو نوری یا کافو مسی است؟ ممنون میشم جواب بدید و۲- اگر کافو نوری است میشه به فیبرنوری تا درمنزل تبدیل کرد ؟

  7. سوالی داشتم.مجتمع مسکونی که من ساکن هستم تا طبقه همکف فیبرنوری کشیده شده بود.با مذاکراتی که با مخابرات کردیم با کسر هزینه کابل کشی به واحدها انجام شد و با خواندم این مطلب و مزیت های فیبر نوری خیلی خوشحال شدم.
    ولی بحثی بین ساکنین هست که چرا با تبدیل فیبر نوری و اتصال اون به سیم کشی مسی ساختمان از این هزینه کابل کشی فیبر جلوگیری نشد.
    اصلا چنین امکانی وجود دارد؟

  8. با سلام
    به نظر من یکی از دلایل اینکه مخابرات از اینترنت vdsl استفاده میکنه و یک راست سراغ اینترنت فیبر نوری نمیره مقاومت کاربران عادی در برابر تعویض سیم کشی داخل ساختمان است و بر همین خاطر مخابرات از کافوی فیبر نوری موسوم به onu استفاده میکنه و این میتونه از سرعت پیشروی تانوما میکاهه، آیا این مطلب میتونه درست باشه؟؟؟

        1. سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم. من تازه میخوام مودم بخرم برای خط تلفن ثابت برای خونمون بنظر شما کدام مودم بهتر و سرعت بیشتر داره. رو بخرم ضمنا قیمتش از پانصد تومان تا یک ونیم میلیون کافیه ؟؟
          یه سوالم داشتم وای فای جیبی هزینه اینترنتش با گوشی برابر ؟ منظورم خرید بسته است ممنون میشم راهنمایی کنید

          1. سلام
            مودم جیبی هزینه اینترنتش با گوشی برابر است.

            برای مودم ADSL یا VDSL این‌قدر اوضواع بازار خراب است که باید گفت در رنج زیر ۱.۵ میلیون تومان هرچی گیرتان اومد خوب است و بخرید؛ چون اصلا مودم در بازار نیست.
            از جمله مودم‌های تی‌پی‌لینک VR400، ایسوس N16، تی‌پی‌لینک TD-W۹۹۶۰ یا دی‌لینک DSL-۲۲۴ خوب هستند.

  9. یک موضوعی که در بحث ftth وجود داره به نظر من اینه، آیا همین fat هایی که روی دیوار نصب میشه و طبیعتا کابلهایی که از داخل آن به سمت منازل یا مجتمع ها هدایت میشه اکثرا کابل های ۱۲ کر میباشد و همانطور که مستحضرید اگر بنا به فرض مجتمع های دیگری هم بخواهند از تکنولوژی ftth در آینده استفاده بکنند در این صورت فضایی در داخل باکس fat وجود نخواهد داشت و یا اینکه داخل fat ها بیش از حد ظرفیت به دلیل کابل های ۱۲ کری که بیمورد استفاده میشه شلوغ خواهد شد در حالی که میدانیم هر یک کر قادر به خدمات رسانی به ۳۳۰۰ کاربر میباشد این یعنی حتی کابل دراپی که دو کر دارد هم یک کر زیادی هست دوم اینکه با توجه به ظریف بودن کابل فیبر نوری از لحاظ شکنندگی حساسیت زیادی روی کابل کشیش صورت نمیگیره یا اینکه ساختمان ها در سیمکشیشون جایی برای فیبر در نظر نمیگیرن

  10. درود بر همه دوستان میخواستم بدانم چگونه می توانم در جائیکه خطوط تلفن از بستر ارتباطی فیبر نوری استفاده می کند، می توانم با مودم دایال آپ از انترانت استفاده نمایم . توضیح اینکه اینجانب کانکشن دایال آپ را ایجاد نموده و شماره تلفن مورد نظر و رمز و پسورد را هم وارد می کنم مودم شروع به شماره گیری می نماید و زمانیکه می خواهد کانکت شود قطع می گردد . این در حالی است که با همین شماره تلفن و رمز و پسورد در جاهائیکه خطوط تلفن فیبر نوری نمی باشد راحت کانت شده و قابل استفاده می باشد. با تشکر

  11. میشه لطفاً در مورد مودم های فیبر نوری هم توضیح بدین ؟
    تنظیمات خاصی داره که خود مخابرات باید انجام بده یا خودمون هم میتونیم ؟
    من درخواست فیبر نوری دادم اما دارن سر مودم هی بازی در میارن و هی قیت مودم رو گرون می کنند و اینکه مدعی هستند حتماً باید مودم خودشون رو بخریم و حتماً هم خودشون باید تنظیماتش رو انجام بدن .
    ممنون

    1. هیچ نیازی نیست خود مخابرات مودم فیبر نوری را بخرد یا تنظیم کند
      این کارها برای دریافت پول بیشتر از شما است متاسفانه

      1. با سلام
        به ما هم گفتند که برای فیبر نوری حتما باید مودم فایبرهوم بخریم.
        ولی چئن خودشون گرون میدن> خواستم از بازار بگیرم که متاسفانه نتونستم پیدا کنم. ایا مدل خاص دیگه ای رو هم میشه گرفت یا همون فایبر هوم رو باید تهیه کنم؟
        با تشکر

  12. با سلام و خسته نباشید
    امروز به شرکت مخابراتی رفتم و گفت میتونی از vdsl استفاده کنی
    من مودمم adsl مشکلی نداره؟

    1. برای استفاده از اینترنت VDSL باید مودمی با پشتیبانی از استانداردهای vdsl/vdsl2 بخرید
      مودم ADSL کافی نیست

  13. سلام من
    سلام من طرح غزال گرفتم ۲ مگ چهار برابر ۹۰ گیگ
    اگه اینترنت حجمش تمام بشه اینترنت سرعتش دانلود روی چقد میره
    بعد میتونم تمام سایتها خارجی مثل یوتیوب یا تویتر کلا تمام سایتها میتونم برم

    1. چون سوکت فیبر ندارند نمی تونید از مودم هایVDSL / ADSL استفاده کنید و باید مودم مخصوص فیبر نوری تهیه کنید و کابل فیبر نوری رو هم تهیه کنید تا از دم در تا مودمتون بکشید و تلفنتون رو هم باید عوض کنید و تلفنی بگیرید که از تکنولوژی فیبر نوری پشتیبانی بکنه
      مزایاش فوق العادست ولی هزینه اولیش زیاد که خوشبختانه هزینه کابل کشی از مخابرات تا دم خونه رو خود مخابرات تقبل کرده و می ده تا جذب مشتری بکنه در کل آینده درخشانی رو می شه براش دید اگر برای یک مجتمع آپارتمانی پیاده سازی بشه هزینش به چشم نمی یاد و خیلی بهتر از VDSL/ ADSL هستش

  14. سلام
    ممنون از مطالبی که نوشتین، من بازی های ویدئویی آنلاین در سطح نیمه حرفه ای انجام میدم (Esportیا همون ورزش های الکترونیک) و چندتا سوال داشتم در مورد کیفیت اتصال و پایداری VDSL ، اینکه مشکلاتی مثل پکت لاس، تایم اوت و از این قبیل هم توی VDSL هست؟
    یه سوال مهم دیگه ک دارم اینه که پینگ تایم تفاوتی داره توی VDSL نسبت ADSL؟ توی چندتا مطلب خوندم که پینگ تایم رو کاهش میده برای اتصال به سرور های خارجی، آیا درسته این موضوع؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی و کمک کنید جناب میثاق محمدی زاده و یا هر کدوم از دوستان که تجربه و اطلاعات دارن در این زمینه.

    1. سلام.شما تو مطلب بالا نوشتین که اینترنت فیبر نوری برای کاربران خانگی ارائه نمی شود ولی سرویس تانوما مخابرات همان فیبر نوریه که میشه برای مصرف خانگی هم ثبت نام کرد یا من اشتباه فهمیدم؟؟

  15. سلام
    با تشکر از مقاله خوب شما
    میخواستم عرض کنم خدمتتون که اینترنت فیبرنوری (FTTH) یا همون تانوما برای منازل هم عرضه میشود و بنده از آبان سال ۹۶ در منزل استفاده میثم کنم

    1. سلام
      راضی هستید؟
      سرعتش چقدره؟
      قطعی نداره؟
      مودمتون چیه؟
      سرعتشو محدود به بسته ای که میخرید میکنن یا بازه؟

  16. ما اینترنت vdsl داریم بعد میتونیم با همین مودم که برای vdsl هست اینترنت مون رو به (ftth) یا همان تانوما عوض کنیم.

    1. برای استفاده از اینترنت فیبرنوری یا همان FTTH و تانوما باید مودم خاص این فناوری را داشته باشید که خود شرکت مخابرات به شما می‌دهد
      مودم VDSL برای تانوما جوابگو نیست

  17. سلام ببخشین ما سیم کشی خونمون فیبرنوریه و فقط میتونیم از مخابرات استفاده کنیم ولی سرعتش یک مگابایت لطفا بگین چیکار کنم؟

    1. از مخابرات بخواهید برای شما سرویس VDSL یا فیبرنوری راه‌اندازی کنند. البته این سرویس‌ها گران‌تر هستند ولی سرعت اینترنت بسیار بیشتر است

  18. سلام
    چرا میگین vdsl یا همان فیبر نوری؟ بابا فرق دارن
    تو ایران برای خونگی فیبر نوری انجام دادن مخابرات؟!
    فیبر نوری مسیر باید مسقیم باشه بدون پیچ و خم

  19. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    من قبلا سرویس ای دی اس ال داشتم تا ۱ سال پیش هم استفاده میکردم بعد رفتم یه شهر دیگه الان بعد حدود یک سال اومدم دیدم ای دی اس ال قط شده به مسئولش هم گفتم جواب درستی نمیده میگه شما دیگه نمیتونی ای دی اس ال داشته باشی میگم چرا میپیچونه یه چیزایی میگه که اصلا متوجه نمیشم توضیح بیشتر هم نمیده میگه خط شما قط شده بود برقی شده دیگه میگه از زیر زمین قط شده دیگه نمیشه وصلش کرد احتمال هم میدم پورت من رو داده به یکی از همسایه هام به نظر شما این امکان داره که سر خود همچین کاری کرده باشه و من باید چیکار کنم و پیش کی برم تا مشکلم رو حل کنه

    1. سلام
      این روزها به محض اینکه کاربر سرویس اینترنت ای‌دی‌اس‌ال خود را تمدید یا استفاده نکند؛ شرکت‌ها اجازه رزرو پورت را نمی دهند و به کاربر دیگری واگذار می‌کنند.
      در زمان ثبت‌نام و خرید این سرویس هم حتما ازتان اجازه گرفتند که اگر سرویس را تمدید نکردی به دیگری بدهند
      هم اعتراض و شکایت خود را پیگیری کنید و هم دنبال خرید سرویس جدید باشید. از این شرکت نشد از شرکت دیگری بخرید
      برای ثبت اعتراض خود هم می‌توانید به سامانه سرویس دهنده اینترنت خود بروید و هم در سامانه ثبت شکایت ۱۹۵ و هم در سایت نت پلاس

  20. سلام برای اینکه سرعت اپلود مودم فیبر نوریمان زیاد شود چه کاری باید بکنیم؟؟ چون سرعتش خیلی کمه و فقط سرعت دانلود زیاد هست.

  21. سلام سال نو همگی بخیر!
    اول تشکر بابت پاسخگو بودن شما به سوالهای دوستان. دوم من توضیحات شما رو خوندم،متوجه یه نکته نشدم؛
    گفتید سرعت vdsl نسبت به adsl افت نمی کنه. سوالم اینه : من الان از اینترنت مخابرات با سرعت ۸مگابایت استفاده می کنم،با توصیف شما اگر سرعت ۲ مگابایت vdsl رو انتخاب کنم سرعت دانلود نسبت به سرعت ۸مگابایت در ADSL کمتر میشود یا خیر؟
    توضیح اینکه الان سرعت دانلود حدود ۰.۶ الی ۰.۵ مگ هست
    خیلی ممنون

    1. تحت شرایطی سرعت VDSL هم افت می‌کنه؛ مثلا اگر فاصله شما با کیوسک‌های توزیع فیبر زیاد باشد. معمولا باید سرویس‌دهنده به شما بگوید چقدر افت سرعت دارید.
      سرعت وی‌دی‌اس‌ال زیر ۸ مگابیت نیست و اصولا این سرویس برای استفاده از سرعت چند برابری نسبت به ای‌دی‌اس‌ال است. شما باید روی چند ده مگابیت سرعت حساب باز کنید
      اگر درست و درمون سرویس بدهند و VDSL واقعی بدهند

  22. من چند هفته س که دارم سرگردان تو اینترنت میچرخم
    دنبال قیمت سرویس VDSL, متاسفانه هنوز نتونستم یه نرخ موثق پیدا کنم، توی سایتها یه نرخه توی سایت مخابرات یه نرخه تو سایت ADSL یه نرخه امروز هم رفتم مخابرات منطقه دیدم یه نرخه!!! جالبه نرخ‌های سایت ADSL که توش قیمت VDSL هم ذکر شده خیلی بیشتر از نرخیه که تو مخابرات منطقه گذاشتن!
    روانی شدم بخدا، نرخ ها توی کاتالوگ مخابرات منطقه برابر با نرخ ADSL ذکر شده ولی نمی‌دونم با همون نرخ قراره بدن یا قراره اشکو آبمونو دربیارن

    1. دوست عزیز
      نرخ VDSL شهر به شهر، استان به استان، امروز با فردا، اپراتور تا اپراتور، قبل صحبت وزیر و بعد از صحبت وزیر، این نمایندگی و اون نمایندگی فرق می‌کنه
      آشفته بازاری است بس عجیب و اصلا جای تعجب ندارد سردرگم باشید

  23. با سلام و تشکر از شما بابت وقتی که برای جواب دادن به سوالات میذارین
    واقعیتش میخواستم فردا برای ثبت نام اینترنت تانوما اقدام کنم که گفتم قبلش یه تحقیقی تو اینترنت کرده باشم . ولی خوب با توجه به خوندن نظرات و تجربیات بقیه توسایتها کلی تو ذوقم خورد و حالا یه جورایی پشیمون شدم از تانوما و فیبر نوری گرفتن از مخابرات . به نظر شما بهترین گزینه حال حاضر با توجه به نوع تعرفه سرویس و سرعت اینترنت ارایه شده و مودم و… کدام سرویس دهنده حال حاضر کشور هستش : ۴.۵G (مخابرات یا ایرانسل ) TD-LTE ایرانسل و یا VDSL ؟ یا نه هنوزم میشه روی اینترنت تانومای مخابرات حساب کرد و شرایط با توجه به نوع استان و مرکز مخابراتش فرق میکنه
    ویک سوال کلی هم داشتم در حال حاضر بالاترین سرعت ارایه شده تو ایران برای چه شرکتی و چه نوع اینترنتی هستش ؟
    با تشکر از شما

    1. سلام دوست عزیز
      ببینید ابتدا باید تعریف کنید اینترنت را برای چه کاری می‌خواهید و باید چه مشخصاتی داشته باشد.
      بعد می‌شود درباره نوع اینترنت و سرعت و سرویس‌دهنده و اینها صحبت کرد.
      همه اینترنت‌هایی که گفتید خوب هستند و بخشی از کارهای مردم را انجام می‌دهند.
      برخی افراد اینترنت فورجی دارند و حاضر نیستند با هیچ اینترنت دیگری عوض کنند. برخی همان ADSL برایشان زیاد است و برخی از اینترنت VDSL با سرعت ۱۰۰ مگابیت شاتل شاکی هستند.
      اگر اینترنت پرسرعت کابلی بدون قطعی و پینگ پایین می‌خواهید؛ فعلا VDSL بهترین گزینه است.

  24. نوع مصرف عمدتا خانگی نهایتا ۳ کاربره هست ولی خوب با توجه به دانلود های که دارم سرعت دانلود هم نسبتا مهم برام
    خودم بین دو گزینه تانوما و TD-LTE ایرانسل بیشتر نظر داشتم ولی خوب با مطالبی که درباره VDSL خوندم اون هم گزینه ای هست واسه خودش .
    TD-LTE ایرانسل از نظر خرید و راه اندازیش سریع تر و بی دردسر تر هست ولی خوب سرعت و پایداری هم اهمیت داره نمیخوام سهولت راه اندازی رو فدای کیفیت کنم
    با این تفاسیر پیشنهاد شما چی هستش ؟

    1. همان‌طور که گفتید TD-LTE ایرانسل قطعی زیاد دارد؛ تاخیر و پینگ زیادی دارد؛ شل کن سفت کن زیادی دارد ولی ارزان‌تر است و راه‌اندازی آن سریع‌تر و می‌توانید اگر خانه را عوض کردید به راحتی با خود به خانه یا محل کار جدید ببرید

      VDSL و تانوما پایدارترین اینترنت و سریع‌ترین اینترنت هستند؛ اگر هر کدام را بتوانید از مخابرات بگیرید و به شما سرویس بدهند در اولویت اول قرار دهید
      بعد سراغ تی‌دی‌ال‌تی بروید.
      در ضمن همیشه به دوستان پیشنهاد می‌کنم پلن بی داشته باشید. یعنی دو سرویس اینترنت برای خودتان درست کنید چون در مملکتی هستیم که همیشه یکی قطعه یا آنتن نمیده یا مشکلی براش پیش اومد و …
      وقتی دو اینترنت داشته باشید؛ می‌توانید دانلودها را با یکی و کارهای روزانه را با دیگری انجام دهید و همیشه یک اینترنت بکاپ داشته باشید

  25. سلام ممنون از پاسخگویتون
    اواسط فرودین از مخابرات زنگ زدن بما و گفتن شرایط vdsl رو دارید. مصرف مون هم خانگیه و بنظرم سرعت adslبرامون کفایت میکنه.گفتن بزودی این طرح جایگزین میشه و در هرمنطقه این خدمات محدوده پس بهتره این شانس رو از دست ندید.درضمن گفتن مافقط هزینه مودم باید بدیم اونم بطور اقساطی و هزینه دیگه ای نداره ،ایا این درسته یا بعدها هزینه اضافی باید پرداخت کنیم ؟
    الان دوروزه مدام روزی چند باز زنگ میزنن که مودمتون امادس بیاین ببرید.
    ومن مرددم که چه کنم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      هزینه مودم با شما است و خرید بسته‌های اینترنت که گران‌تر از ADSL هستند و سریع‌تر تمام می‌شوند.
      الان همه در حال کوچ به VDSL هستند و شما از فردا خبر ندارید که چه می‌شود. شاید فردا شرایط کاری شما یا افراد دیگر در خانه طوری شود که شدیدا به اینترنت پرسرعت نیاز پیدا کنید
      بهتر است با صرف کمی هزینه VDSL بگیرید و سرویس خود را به‌روز کنید

      1. ببخشید ینی ممکنه که مثلا دوسال یا سال دیگ خدمات vdsl دیگه توی منطقه ما ارائه نشه؟
        واقعا باید برای دریافت سیستم vdsl استقبال کرد وقتی که همون سرعت ۱۶مگابیت مخابرات برای ما جواب میده؟

  26. ببخشید مودم دیلینک +N300 DSL_124 ADSL2 می‌تونه بخشی از سرعتvdslپشتیبانی کنه یعنی مودم vdslتهیه نکنیم با همین مودم بخشی از سرعت adslببریم…یه سوال دیگه الان اگه vdslبیاد باید حتما از vdslبخریم. شاید من به همین adslراضیم شاید تازه مودم خریدم یا پول کافی ندارم vdslتهیه کنم…

  27. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بگم که متن خودتون رو اصلاح کنید چون سرویس ftth به کاربران خانگی هم ارائه میشه من الان خودم یکسالی هست که دارم استفاده میکنم

  28. با سلامی دیگر : چه مشترکینی میتوانند از اینترنت طرح vdsl استفاده کنند و یا اینکه مشترکین خانگی در کل از طرح جدید میتوانند استفاده و ثبت نام انجام دهند؟ لطفا راهنمائی بفرمایید.
    با تشکر

    1. قاعده این طوری است که مخابرات و شاتل به مشترکین خانگی خبر می‌دهند یا در پنل اینترنت آن‌ها پیام می‌دهند که می‌توانند به اینترنت VDSL کوچ کنند. مناطقی که تجهیزات نصب شده باشد؛ کاربران خانگی می‌توانند از طرح تبدیل ADSL به VDSL استفاده کنند

  29. سلام من دنبال یک مودم با قابلیت های زیر میگردم.
    ۱- هم ای دی اس ال باشه هم وی دی اس ال
    ۲- تنظیم وی پی ان داخلی داشته باشه
    ۳- قابل کنترل با موبایل باشه مثلا خاموش(یا حتی روشن !) کردن، قطع کردن اتصال افراد مزاحم، تخصیص اینترنت به افراد با ترافیک مختلف مثل وایفای مهمان
    ۴-دو بانده باشه ۲.۵ و ۵ (چون با هر بار برداشتن یا قطع تلفن بیسیم با وجود اسپیلیتر اینترنت قطع میشه)
    ۵- این مورد زیاد در اولویت نیس اما اگر سیمکارت بخوره یا یو اس خوبه

    ببخشید زیاد شد

    به نظر شما بهترین مودم ها با قابلیت های بالا زیر ۲میلیون تومن چیه؟

  30. ممنون از مطلب خوبتون.

    باید حتما مودم (دستگاه) جدایی برای فیبر، تهیه کنیم؟
    من مودم-روتر بی‌سیم AC1200 تی پی-لینک مدل Archer VR400_V2 رو دارم. ایا همین کفایت میکنه؟

  31. درود بر شما و سپاس از مطالب و پاسخ های خوب تان
    به دلیل استفاده از ایکس باکس وان، باید وی-پی_ان را روی مودم راه اندازی کنم. این کار را با مودم ایرانسل انجام می دهم، ولی دیگه اینترنتش خیلی افتضاح شده و قصد استفاده از اینترنت فیبر نوری و خرید از تانوما دارم.
    جایی خواندم که برای استفاده از تانوما باید وی-پی_ان مخابرات را نصب کرد. به نظر می رسد با این اوصاف امکان استفاده از وی-پی_ان میسر نباشد.
    پرسش اول: آیا راهی وجود دارد تا در اینترنت فیبر نوری از وی-پی_ان روی مودم استفاده کنیم؟
    پرسش دوم: جایی خوانده که در این اینترنت پس از مدت کوتاهی استفاده از خیلترفکن، نت قطع می شود. آیا دوستان با چنین مشکلی مواجه بوده اند؟

  32. سلام یک ماهی است که اینترنت vdsl شرکت مخابرات را در شهر شیراز گرفتم.
    فاصله ام تا مرکز مخابراتی یک کیلومتر است.
    حداکثر سرعت دانلودی که میگیرم ۲۶ مگابیت و حداکثر آپلودی که دارم ۴.۵ مگابیت. مقدار snr در طول روز بین ۷.۵ تا ۹.۵ متغیر است و معمولا بالای ۸ است.
    در این یک ماه بیش از ۴ بار اینترنت به کل قطع شده است و لینک نمیگرفتم که در ابتدا گفتن مشکل از شماست و من سیم کشی خانه را تا دم درب تعویض کردم و مشکل حل نشد.مشکل از پورت مخابرات بود که هر بار تعویض میکردند،۴ روز پیش مجدد تعویض کردند و فعلا داره کار میکنه،اما خیلی سخت لینک میگیره و چراغ مودم ثابت میشه،اما بعد از ثابت شدن دیگر تا چند روز بدون قطعی اینترنت دارم.
    در کل سرعت دانلود قبلی من در adsl تا ۱۶ مگابیت بود که حالا حداکثر ۱۰ مگابیت اضافه شده و آپلود من ۱ بود که حالا تا ۴ بالا آمده
    خیلی شگفت انگیز نیست اما به هرحال تجربه ی خوبی است اما تا به حال قطعی بسیار و دردسر بسیار و هزینه ی بسیاری برای من به بار آورده،حال ببینیم در ادامه چی میشود
    این هم تجربه من

    1. بسیار ممنون دوست عزیز که تجربه خودتان در اینترنت VDSL را برایمان نوشتید
      بله اگر واقعا سرعت اینترنت VDSL به بالای ۵۰ مگابیت برود و قطعی نداشته باشد و یک اتصال پایدار بدهند؛ سرویس خوبی است.

  33. سلام
    من به منزلی آمدم که هنوز خط تلفن نداشت. یک مودم هواوی تی دی ال تی ای از شرکت مبین نت خریدم و اینترنت تی دی ال تی ای استفاده می کنم. حالا برای نصب آسانسور آپارتمان به خط تلفن نیاز داریم و مخابرات اعلام کرده که فقط کابل های فیبرنوری در این منطقه ارائه می ده و تلفن معمولی ارائه نمیده. و گفته که برای برقراری خط تلفن باید حتما اینترنت فیبرنوری و مودم بخریم و همیشه هم طرح اینترنت فعال داشته باشیم تا تلفنمون هم وصل باشه.
    بابت این کار، یک دستگاه مودم هواوی به قیمت ۹۵۰ هزارتومان به ما فروختند. و تمام کابل های داخل اپارتمان رو هم گفتند باید عوض کنیم.
    می خواستم بپرسم آیا مودم تی دی ال تی ای که من دارم برای این فیبر نوری قابل استفاده نیست و حتما این مودم جدید نیاز هست؟؟
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      بله برای استفاده از اینترنت فیبرنوری نیاز به یک مودم GPON یا همان فیبرنوری دارید و مودم‌های TDLTE یا ADSL به کار نمی‌آیند و اصلا اینترنت فیبرنوری را پشتیبانی نمی‌کنند

  34. سلام خسته نباشید
    بنده یه سوالی داشتم
    منطقه مارو دارن فیبرنوری میکشن
    سوالم اینه که من نهایت سرعت مورد نیازم ۱۶ مگابیته که همین الانم خطم میکشه.
    من میتونم از همین مودم ۲۷۴۰u استفاده کنم؟
    یا کلا باید مودم عوض شه؟

    1. سلام
      همین مودم جواب می‌دهد؛ البته اگر خط کشش ۱۶ مگابیت را داشته باشد. معمولا سخت است سرعت روی ۱۶ مگابیت بماند و میانگین ۱۰ الی ۱۲ مگابیت است ولی نیازی به تعویض مودم نیست

  35. با تشکر از همه دوستان که نظراتشون را منعکس کردند. امیدوارم بطور واضح و ساده از نظر هزینه بفرمایید. این اینترنت جدید که هرچه اسمش میخواد باشه با ADSL چقدر تفاوت دارد میشه یه مصرف متوسط را در ماه مثال زد و بگید هرکدام چقدر هزینه دارد که ببینیم این سرعت اضافه را چقدر باید براش هزینه کنیم؟
    نیازی به دقت زیاد هم نیست. با حدودش هم اشنا بشیم سپاسگزار خواهم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا