اترنتفناوری

نگاهی به اولین سری سرورهای قدرتمند Dell-EMC

شرکت دل پس از خرید شرکت معتبر و بزرگ EMC در سال گذشته میلادی و تشکیل برند Dell-EMC؛ اخیرا اولین سری از سرورهای خود با برند جدید و چهاردهمین سری سرورهای PowerEdge را معرفی کرد. به‌زودی؛ این سرورهای قدرتمند و رک مونت وارد بازار ایران می‌شوند و توسط شرکت مادیران با گارانتی سه ساله به فروش می‌رسند. 

ادغام شرکت صاحب‌نام EMC در دل؛ انتظارهای مشتریان را بالا برده است و همه انتظار داشتند که نسل جدید سرورهای دل را با ویژگی‌ها و امکانات قدرتمندتری مشاهده کنند. 

سری جدید سرورهای PowerEdge با برند Dell-EMC شامل چهار مدل R640 ،R740 ،R940 و C6420 هستند. این سرورها جایگزین سرورهای سری ۱۳ شرکت دل می‌شوند و مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را برای انواع کسب‌وکارها و سازمان‌ها فراهم می‌کنند. همانند گذشته؛ سرورهای جدید دل محدوده وسیعی از کاربردها حرفه‌ای و گسترده مانند استفاده در تجهیزات آرایه‌ای ذخیره‌سازی اطلاعات، محافظت از اطلاعات، کاربردهای hyper-converged، استفاده در رک‌های مرکزداده و کلان داده و دیگر راه‌کارهای صنعتی را پوشش می‌دهند. 

سرور مدل PowerEdge C6420 برای شبکه‌های با بارکاری مقیاس‌پذیر و کارایی بالا طراحی شده است و می‌تواند تا ۴ نود را در اندازه دو یونیت پشتیبانی کند. این سرور از پردازنده‌های جدید سروری اینتل و ای‌ام‌دی پشتیبانی می‌کند و به فناوری NVMe مجهز شده است. روی این سرور می‌توان از دو پردازنده Xeon SP اینتل و حداکثر ۲۸ هسته پردازشی استفاده کرد. ۱۶ اسلات حافظه رم DIMM دارد که روی هر اسلات می‌توان تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه نصب کرد.  از یک درایو SSD مناسب برای بوت با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت روی درگاه M.2 سود می‌برد و البته از کارت حافظه هم پشتیبانی می‌کند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توان ۲۴ درایو ۲.۵ اینچی یا ۱۲ درایو ۳.۵ اینچی نصب کرد. 

اما سرور مدل PowerEdge R640 یک سرور با کارایی بالا برای استفاده‌های یک یونیت و شبکه‌های با بار ترافیکی کمتر و کوچک‌ است. کاربران این سرور می‌توانند از کش NVMe استفاده کنند و ۲۴ اسلات نصب حافظه رم دارند که می‌توانند از این تعداد، ۱۲ اسلات را به NVDIMM برای افزایش کارایی اختصاص بدهند. همان‌طور که گفتیم؛ اندازه این سرور یک یونیت است و می‌تواند دو پردازنده سروری اینتل Xeon SP با ۲۸ هسته پردازشی را میزبانی کند. روی این سرور می‌توان تا ۱.۵ ترابایت حافظه رم داشت و مجموعه‌ای بسیار غنی و منعطف از درایوهای ذخیره‌سازی با فناوری‌های به‌روز و پیشرفته دنیا استفاده کرد. درگاه‌های ارتباطی شبکه این سرور شامل چهار درگاه اترنت یک گیگابیتی یا دو درگاه ده گیگابیتی، دو درگاه یک گیگابیتی یا چهار درگاه ده گیگابیتی یا به جای همه این‌ها دو درگاه ۲۵ گیگابیتی هستند. 

سرور PowerEdge R740 مدل جدید دیگر معرفی شده در این سری است که سعی دارد میان کارایی و ذخیره‌سازی یک تعادل ایجاد کند. این سرور دو یونیت دو سوکتی برای مصارف VDI بسیار مناسب است. این سرور نیز از پردازنده‌های Xeon SP با ۲۸ هسته پردازشی پشتیبانی می‌کند و به M.2 SSD داخلی برای بوت دستگاه مجهز شده است. ۲۴ اسلات DDR4 رم دارد که از فناوری‌های RDIMM و LRDIMM با سرعت حداکثری ۲۶۶۷ پشتیبانی می‌کنند. روی این سرور می‌توان از ۳ ترابایت حافظه رم استفاده کرد. در بخش جلویی سرور می‌توان ۱۶ درایو SSD یا HDD با اندازه ۲.۵ اینچی نصب کرد که در مجموع ظرفیتی ۶۱ ترابایتی به دست می‌دهند. این سرور نیز همانند مدل‌های دیگر این سری مجموع کاملی از درگاه‌های شبکه یک گیگابیتی، ده گیگابیتی، ۲۵ گیگابیتی و درگاه‌های USB 3.0 دارد. شرکت دل یک مدل سرور PowerEdge R740xd نیز معرفی کرده است که امکان استفاده از ۲۴ اسلات حافظه رم NVMe را برای افزایش کارایی و ذخیره‌سازی فراهم می‌کند.

اما در نهایت سرور مدل PowerEdge R940 که قدرتمندترین سرور دل-ای‌ام‌سی در این سری است؛ سه یونیتی و چهار سوکتی است که از دوازده NVMe SSD پشتیبانی می‌کند و ۶ ترابایت حافظه رم را به تنهایی روی این اسلات‌ها فراهم می‌سازند. این سرور نیز از اسلات داخلی M.2 برای نصب SSD بوت پشتیبانی می‌کند و با ۲۴ درایو SSD یا HDD و دوازده SSD روی اسلات PCIe با فناوری  NVMe می‌توان از ظرفیتی ۱۲۲ ترابایتی استفاده کرد. درگاه‌های ارتباطی این سرور شامل ۴ درگاه یک گیگابیتی، ۴ درگاه ده گیگابیتی، ۲ درگاه ده گیگابیتی در کنار دو درگاه یک گیگابیتی یا دو درگاه ۲۵ گیگابیتی است. البته، در بخش‌های جلویی و پشتی دستگاه می‌توان از درگاه‌های USB 3.0 نیز استفاده کرد. 

شرکت دل همراه با این سرورها؛ آخرین نسخه کنترلر دسترسی راه دور iDRAC9 را نیز عرضه کرده است. همان‌طور که گفتیم این سرورها تازه وارد بازارجهای جهانی شده‌اند و به‌زودی نیز در ایران عرضه می‌شوند. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا