فناوری

دانشمندان چینی پیشرفت‌ بزرگی برای جایگزینی وای‌فای با لای‌فای به دست آوردند

همه می‌دانیم که فناوری لای‌فای (LiFi) در آینده جایگزین وای‌فای می‌شود اما چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد؟ دانشمندان چینی می‌گویند تا شش سال آینده!

در فناوری لای‌فای از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. چراغ‌های LED می‌توانند منتقل‌کننده دیتا باشند و جایگزین روترهای بی‌سیم امروزی می‌شوند. اما پیاده‌سازی چنین فناوری به همین سادگی نیست و چالش‌ها و موانعی پیش‌روی خود دارد.

تماشا کنید: لای‌فای چیست و چگونه کار می‌کند

اکنون، به نظر می‌رسد دانشمندان و محققان موسسه اپتیک چانگچون چین به یافته‌های جدیدی دست پیدا کردند که استفاده از لای‌فای را تسریع می‌دهد. آن‌ها توانستند نقاط کربنی با قابلیت تمام رنگی (F-CDs) بسازند که می‌تواند در لامپ‌های LED برای انتقال اطلاعات روی امواج نوری به جای امواج رادیویی استفاده شوند. 

در حالی که بسیاری از تحقیقات جدید حول محور لای‌فای از مواد کمیاب موجود در خاک و زمین برای تولید نور در لای‌فای استفاده می‌کنند؛ محققان آزمایشگاه چانگچون توانستند از یک نانومواد کربنی فلورسنت استفاده کنند که سریع‌تر و امن‌تر است. 

مدیر آزمایشگاه چانگچون چین می‌گوید: «تحقیقات زیادی روی لای‌فای در سراسر جهان در حال انجام است اما ما سریع‌تر از بقیه توانستیم به موفقیتی برسیم و یک ماده مقرون‌به‌صرفه برای استفاده در چراغ‌های‌های LED کشف کنیم. ماده‌ای ماهه اوره که به راحتی در دسترس است و فرآوری می‌شود.»

در مطالعات قبلی؛ مواد نانوکربنی ساخته شده فقط می‌توانستند نورهای آبی و سبز را منتقل کنند ولی اکنون ماده F-CDs می‌تواند تمام طیف‌های رنگی که چشم انسان توانایی دیدن‌شان را دارد؛ از خود ساطع کند و روی آن‌ها دیتا منتقل شود.

دانشمندان چینی با این یافته جدید؛ امیدوار هستند که به‌زودی و در کمتر از ۶ سال بتوان فناوری لای‌فای را جایگزین وای‌فای کرد. پیش‌بینی می‌شود که سرعت لای‌فای ۵۰ گیگابیت بر ثانیه باشد که صد برابر سریع‌تر از وای‌فای است و یک فیلم به طور کامل در ۰.۳ ثانیه دانلود می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا