فناوری

آشنایی با دسته‌بندی مودم‌های LTE و سرعت دانلود آن‌ها

حتما شنیده‌اید که مثلا می‌گویند این مودم ۴G از نوع LTE Cat.6 و فلان مودم از نوع LTE Cat.12 یا LTE Cat.16 است. معنی این‌ها چیست؟ هریک از این مودم‌ها چه سرعت دانلود و آپلودی دارند؟ آیا نیاز هست که این اطلاعات را بدانیم؟

اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی نوت ۸ یا گوگل پیکسل ۲ از مودم‌های LTE Cat.16 سود می‌برند. گوشی‌های هواوی میت ۱۰ و ۱۰ پرو مجهز به مودم‌های LTE Cat.18 هستند ولی آيفون‌های سری ۸ و همین‌طور آیفون X از مودم‌های ۶.LTE Cat استفاده می‌کنند. این اطلاعات به چه دردی می‌خورند؟

وقتی می‌خواهید یک مودم ۴G LTE خریداری کنید؛ از شما سوال می‌شود که می‌خواهید مودمی با چه گروه LTE بخرید؟ 

LTE Categories چیست؟

LTE Categories یا همان دسته‌بندی و گروه‌بندی LTE مشخصات هر نوع فناوری LTE را مشخص می‌کند. فناوری ۴G یا ۴G LTE براساس استفاده از کدام فرکانس، کدام مدولاسیون، فناوری MIMO و اینکه چه نوع MIMO است و برخی ویژگی‌های دیگر از جمله سرعت دانلود و آپلود در دسته‌بندی‌های مختلف استانداردسازی شده است. این دسته‌بندی موسوم به UE classes می‌تواند تفاوت هر نوع اتصال LTE یا ۴G LTE را به ما بگوید.

سازندگان سخت‌افزارها و مودم‌ها باید از این دسته‌بندی تبعیت کنند و سرویس‌دهنده‌های مخابراتی یا اپراتورهای موبایل نیز باید براساس این دسته‌بندی یا استاندارد مشخص شده؛ سرویس‌های خود را پیکربندی و در اختیار کاربران قرار بدهند.

اگر یک دستگاه یا اپراتور استانداردهای دسته‌بندی LTE را رعایت نکند؛ نمی‌تواند با دیگر دستگاه‌ها یا شبکه‌ها در ارتباط باشد و بدان‌ها متصل شود. بنابراین؛ اهمیت دارد که بدانیم گوشی موبایل، مودم ۴G یا سرویس اینترنت موبایل ما جزو کدام دسته‌بندی LTE است.

مهم‌ترین اطلاعاتی که می‌توان از دسته‌بندی LTE برای کاربران استخراج کرد؛ مربوط به سرعت دانلود و آپلود روی آن فناوری LTE می‌شود. مثلا همه می‌دانند که مودم‌های LTe Cat.6 می‌توانند حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشند.

غالب گوشی‌های رده بالایی که در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند؛ به مودم LTE Cat.16 مجهز شدند. اولین بار، شرکت کوال‌کام یک تراشه با این مودم روانه بازار کرد. پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ از مودم LTE Cat.16 استفاده می‌کند. بنابراین؛ دیگر همه می‌دانند که دستگاه‌های مبتنی بر این پردازنده از سرعت دانلود اینترنت موبایل حداکثر یک گیگابیت (۱۰۰۰ مگابیت) و سرعت آپلود حداکثری ۱۵۰ مگابیت دارد.

دسته‌بندی مودم‌های LTE

حالا دیگر زمان مشاهده جدول دسته‌بندی انواع مودم‌های LTE رسیده است. این جدول را در زیر مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که اکنون بیشتر دستگاه‌های مودم مجهز به LTE Cat.6 و گوشی‌های موبایل رده بالا مجهز به LTE Cat.16 هستند. تنها گوشی دنیا که به مودم LTE Cat.18 مجهز شده است؛ گوشی‌های سری میت ۱۰ هواوی است. 

شنیده شده است که سامسونگ روی گلکسی اس ۹ از یک مودم LTE Cat.18 استفاده خواهد کرد.

در زیر می‌توانید جدول کامل دسته‌بندی LTE را همراه با سرعت دانلود و آپلود و تعداد MIMO مشاهده کنید:

دسته‌بندی LTE حداکثر سرعت دانلود (مگابیت) حداکثر سرعت آپلود (مگابیت) حداکثر تعداد MIMO در لینک دانلود
Category 0  ۱ ۱   ۱
Category 1 ۱۰.۳   ۵.۲ ۱
Category 2 ۵۱   ۲۵.۵ ۲
Category 3 ۱۰۲  ۵۱  ۲
Category 4 ۱۵۰.۸   ۵۱  ۲
Category 5  ۲۹۹.۶  ۷۵.۴  ۴
Category 6 ۳۰۱.۵ ۵۱  ۲ یا ۴ 
Category 7 ۳۰۱.۵   ۱۰۲ ۲ یا ۴   
Category 8  ۲۹۹۸.۶  ۱۴۹۷.۸ ۸ 
Category 9  ۴۵۲.۲ ۵۱  ۲ یا ۴   
Category 10  ۴۵۲.۲ ۱۰۲  ۲ یا ۴   
Category 11 ۶۰۳ ۵۱ ۲ یا ۴    
Category 12 ۶۰۳   ۱۰۲  ۲ یا ۴   
Category 13 ۳۹۱   ۱۵۰  ۲ یا ۴    
Category 15 ۷۴۹ تا ۷۹۸  ۲۲۶   ۲ یا ۴    
Category 16 ۹۷۸ تا ۱۰۵۱  ۱۰۵  ۲ یا ۴    
Category 18 ۱۱۷۴ تا ۱۲۰۶ ۲۱۱   ۲ یا ۴ یا ۸
Category 19 ۱۵۶۶ تا ۱۶۵۸ ۱۳۵۶۳  ۲ یا ۴ یا ۸ 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. حالا شاید بعضیا بگن اپراتور های ما حداکثر سرعتشون سقف داره. اما من بارها این رو آزمایش کردم
    من با گلکسی اس۹ در جاهایی ک آنتن متوسطی داره سرعت اینترنت حدود ۱۵مگابایت دارم در صورتی که آیفونx سرعتی کمتر از ۱۰ مگابایت داره در همونجا..
    علتش هم فقط اینه که اس۹ مودمش کتگوری ۱۸ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا