فناوری

چرا کاربران از اینترنت TD-LTE اپراتورها راضی نیستند؟ (به‌روزرسانی آبان ۹۸)

بیش از یک سال از ارایه سرویس‌های اینترنت ثابت نسل چهار LTE یا همان TD-LTE در ایران می‌گذرد.

ابتدا ایرانسل با آب و تاب فراوان این سرویس را معرفی کرد و وعده داد بهترین اینترنت بی‌سیم ایران با سرعت‌های چند ده مگابیتی است. ایرانسل گفت TD-LTE جدیدترین فناوری بی‌سیم دنیا در ارایه اینترنت پر سرعت مبتنی بر شبکه‌های ۴G LTE است.

پس از آن؛ شرکت مبین‌نت هم وارد این بازی شد و از سرویس‌های TD-LTE خود رونمایی کرد. به مرور، شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت ADSL که با ریزش مشتری روبرو شده بودند؛ به سوی ارایه اینترنت TD-LTE رو آوردند. 

ایرانسل و مبین‌نت با کمپین‌ها و طرح‌های تشویقی؛ کاربران‌شان را به تحویل مودم‌های وایمکس و تعویض با مودم‌های TD-LTE ترغیب کردند. این شرکت‌ها به تدریج، کاربران خود را از روی سرویس‌های وایمکس به روی سرویس‌های TD-LTE منتقل کردند. 

طومار شکایت‌ها

اما اکنون با بررسی اینترنت TD-LTE این شرکت‌ها و نگاهی به شکایات و گلایه‌های مصرف‌کنندگان این نوع اینترنت بی‌سیم ثابت؛ متوجه می‌شویم موجی از ناامیدی و نارضایتی در میان مشتریان TD-LTE به راه افتاده است. محدود به یک اپراتور و شرکت خاص هم نیست. 

برای نمونه؛ یک کامنت خواننده سایت شبکه‌چی را مطالعه کنید:

سعید: من که TD-LTE گرفتم جز حرص خوردن چیز مثبتی ازش ندیدم ، منطقه ای که ما هستیم کامل تحت پوششه ولی مودم به زور یه آنتن میگیره و حتی بعضی موقع ها باید ده بار ریستش کنم تا چراغ چشمک زن آنتن یه دونه ثابت باشه، هرجای خونه هم بگید تست کردم کلا یه نقطه از خونه آنتن میده اونم به زور. سرعت هم میگفتند تا ۱۰ مگ میره من حتی به ۱ مگ و ۲ مگ هم راضی ام ولی سرعت بیشتر روی ۸۰۰ – ۹۰۰ کیلوبایته.
جاهای دیگه هم میبرم مودمو با خودم همین وضعه اصلا آنتن دهیش مناسب نیست. وسط کار مهم هستی آنتن قطع میشه و فقط حرص میخوری، یه روز نیست که من به این ایرانسل فحش ندم با این مودماشون. دوستانی هم که برای بازی آنلاین میخوان بخرنش اصلا و ابدا توصیه نمیشه چون Nat Type 3 داره و قابل تغییر نیست و با خود پشتیبانی ایرانسل هم صحبت کردم گفتن نت تایپ همه ۳ هست و نمیشه تغییرش داد.( نت تایپ مناسب بازی آنلاین فقط ۱ و ۲ هست و ۳ یعنی پدرتو در میاره.)

بن‌بست TD-LTE

تجربه شخصی خودم در استفاده از اینترنت TD-LTE نیز همانند صحبت‌های دوست عزیز در بالا است. دفتر من در تهران؛ تقاطع خیابان کارگر شمالی با بلوار کشاورز است. چون مرکز شهر بودیم و موقعیت بسیار استراتژیکی محسوب می‌شود؛ هیچ گمانی نمی‌بردم که با مشکل پوشش‌دهی آنتن روبرو شود. با خیال راحت، یک مودم ایرانسل و اینترنت TD-LTE یک ساله خریداری کردم ولی بعد متوجه شدم که کاملا در نقطه کور آنتن‌ها هستم و الان چند ماهی است که مودم TD-LTE بدون استفاده در یکی از کشوهای میزم افتاده است.

تجربه کاربران سایت‌های دیگر هم این موضوع را تایید می‌کند که اینترنت TD-LTE حداقل تا کنون نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند و انبوی از شکایت‌ها، گله‌ها و اعتراض‌ها به همراه دارد. بنابراین؛ به این سوال مهم می‌رسیم که «چرا کاربران از اینترنت TD-LTE اپراتورها ناراضی هستند؟» طبق بررسی‌هایی که من انجام دادم، عمده دلایل نارضایتی از اینترنت TD-LTE به موارد زیر برمی‌گردد:

۱- پوشش‌دهی آنتن‌ها

ظاهرا بزرگ‌ترین مشکل کنونی سرویس اینترنت TD-LTE روی تمامی اپراتورها به مناطق پوشش‌دهی آن‌ها برمی‌گردد. این سرویس تازه در ایران راه افتاده است و قاعدتا زمان‌بر است تا تمامی استان‌ها و شهرها زیر پوشش کامل اینترنت TD-LTE بروند. در خود تهران؛ مناطق زیادی حتا در مرکز شهر هستند که آنتن‌دهی خوبی ندارند. بلوار کشاورز تقاطع کارگر شمالی، پارک‌وی، سه‌راه جمهوری، ولنجک و ده‌ها جای دیگر را می‌توان نام برد که آنتن‌دهی مودم‌های TD-LTE زیر ۱۰ دسی‌بل است. 

مبین‌نت مقرراتی دارد که اگر نصاب متوجه شود شما در منطقه‌ای هستید که خوب آنتن نمی‌دهد؛ به شما سرویس و مودم را تحویل‌ نخواهد داد. مشکل اینجا است که بسیاری از مناطق زیر پوشش اینترنت TD-LTE نیز به خوبی آنتن‌دهی ندارند و کاربران با مشکل روبرو می‌شوند.

در زیر می‌توانید مناطق زیر پوشش اینترنت TD-LTE ایرانسل، مبین‌نت و ماهان‌نت را مشاهده کنید:

مناطق تحت پوشش اینترنت TD-LTE ایرانسل

مناطق تحت پوشش اینترنت TD-LTE مبین‌نت

مناطق تحت پوشش اینترنت TD-LTE ماهان‌نت

۲- سرعت پایین

یکی از وعده‌های اینترنت TD-LTE سرعت‌های بالای ۴۰ تا ۵۰ مگابیت است. اما در عمل این سرعت‌ها محقق نشده است. مبین‌نت می‌گوید روی اینترنت TD-LTE می‌توانید تا سرعت ۵۰ مگابیت را تجربه کنید. ایرانسل در تست‌های خودش سرعت‌های ۷۰ مگابیت را نشان می‌دهد. حتا در نمایشگاه‌ها و محل‌های ارایه مودم‌های این سرویس شاهد سرعت‌های ۴۰ و ۵۰ مگابیت هستیم ولی وقتی مودم TD-LTE را در خانه یا محل کار نصب می‌کنیم؛ به یک باره سرعت روی چند مگابیت یا نهایتا سرعت‌های ۱۰ و ۱۵ مگابیت قفل می‌شود. به نظر یک خواننده سایت شبکه‌چی توجه کنید:

حامد: منطقه ما هم کاملا تحت پوشش TD-LTE هست اما سرعت افتضاحه. ایرانسل تمام خدمات خوبش رو با td-lte زیر سوال برد! همین الان هم دارم سفارش مودم D100 4Gمیدم .

بسیاری از کاربران به خاطر مشکلات سرعت روی اینترنت ADSL به سوی اینترنت TD-LTE رو آوردند ولی اکنون متوجه شدند که همان سرعت اینترنت ADSL را هم به دست نمی‌آوردند و مشکلات دیگر هم اضافه شده است. اینکه چرا سرعت سرویس‌های TD در ایران پایین است، دلایل مختلفی دارد که باید در یک مطلب جداگانه بدان‌ها پرداخته شود. 

۳- مودم‌های انحصاری و ضعیف

بخش عظیمی از اعتراض‌های کاربران به مودم‌ها برمی‌گردد. متاسفانه تمامی سرویس‌دهنده‌های اینترنت TD-LTE در ایران مودم‌های خودشان را به کاربر می‌فروشند و نمی‌توان از مودم‌های دیگری استفاده کرد. حتا مودم یک شرکت از اینترنت مودم شرکت دیگر پشتیبانی نمی‌کند. این مودم‌ها تنظیمات و قابلیت‌های محدودی دارند؛ از تراشه‌ها و فناوری‌های ضعیفی ساخته شده‌اند و بسیاری از امکانات آن‌ها در ایران پشتیبانی نمی‌شود. برای مثال، یک نظر کاربران سایت را با هم بخوانیم:

مجید: مودم TFI60 خریداری کرده‌ام ولی تنظیمات داخلی مودم خیلی محدود است. ایرانسل پشتیانی نمی‌کند چرا کسی پاسخگو نیست!

در فروم‌ها و انجمن‌هایی که روی وب برای مودم‌های TD-LTE راه‌اندازی شده است؛ انبوهی از اعتراض‌ها متوجه نبود تنظیمات و امکانات نرم‌افزاری در پنل‌ها است. امکان تجمیع فرکانس‌ها نیست، تنظیمات وای‌فای بسیار محدود هستند؛ آنتن‌های خارجی ندارند و غیره!

۴- طرح‌ها و بسته‌های محدود

در ابتدا، اپراتورها انواع بسته‌ها و طرح‌های نامحدود یا دانلود رایگان شبانه را عرضه کردند ولی به تدریج، این طرح‌ها حذف شدند تا کار به جایی رسید که تمام اینترنت از اعتراض کاربران موج می‌زد. واقعیت این است که کاربران انتظار دارند، وقتی هزینه‌ای چندین برابر اینترنت ADSL برای یک سرویس پرداخت می‌کنند؛ به همان اندازه سرعت بیشتر، حجم دانلود بیشتر، تخفیف و دانلود رایگان داشته باشند. در تمام دنیا چنین قاعده‌ای مرسوم است ولی در ایران باز هم شاهد درآمدزایی اپراتورها روی فروش حجم و بسته اینترنت هستیم. 

وقتی به سایت اپراتورها مراجعه می‌کنید، فقط چندین طرح و بسته ارایه شده است که غالبا هم نمی‌توانند هدف کاربران را تامین کنند. در نهایت؛ به نظر می‌رسد اکنون طرح‌ها و سرویس‌های روی اینترنت ADSL متنوع‌تر از TD-LTE است.

۵- پشتیبانی

بخشی دیگر از اعتراض‌ها به اینترنت TD-LTE متوجه پشتیبانی شرکت‌ها و اپراتورها است. مودم و سرویس اینترنت فروخته شده است اما کاربر مشکل دارد؛ آنتن‌دهی ضعیفی دارد؛ کاربر نمی‌تواند تنظیمات لازم را روی مودم انجام بدهد و مشکلات دیگر.

از این سو؛ اپراتورها همکاری و پشتیبانی لازم را ندارند و پاسخ‌گوی کاربران نیستند. این‌طوری است که شاهدیم مودم‌های TD-LTE بسیاری بدون استفاده در خانه‌ها رها شده و کاربر نمی‌داند با آن چه کند. نمی‌تواند مودم را پس بدهد؛ نه امکان استفاده از آن وجود دارد، نه می‌تواند روی آن از شرکت دیگری سرویس TD-LTE بگیرد و هیچ‌کس هم برای راهنمایی او وجود ندارد!

کاربران دیگر نیز می‌توانند نظرشان را درباره تجربه استفاده از اینترنت TD-LTE با ما در میان بگذارند. آیا شما هم از سرویس‌های اینترنت TD-LTE اپراتورها راضی نیستید؟ چگونه مشکل خود را رفع کردید؟ بی‌صبرانه منتظر نظرات و تجربه‌های دیگر کاربران TD هستم!

به‌روزرسانی آبان ۹۸: جایگزینی برای اینترنت ADSL

اینترنت ثابت تی‌دی‌ال‌تی در سال ۹۸ نسبت به دو سال پیش، رشد و بهبود بسیار زیادی داشته و غالب مشکلات آن رفع شده‌اند. اگرچه هنوز هم برخی از کاربران با مشکل آنتن‌دهی یا قطع و وصل شدن‌های مکرر شبکه روبرو هستند یا سرعت اسمی گفته شده از سوی اپراتورها را دریافت نمی‌کنند و همین‌طور هنوز نقاطی هستند که زیر پوشش تی‌دی‌ال‌تی نرفتند؛ ولی این سرویس اینترنت اصلا قابل مقایسه با دو سال پیش نیست.

این روزها، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از اینترنت TD-LTE به جای اینترنت ADSL استفاده کنند چون سرعت بیشتری دارد؛ بسته‌های آن ارزان‌تر است و برای مصرف حجم بالایی از اینترنت و کاربردهایی مانند دانلود به‌صرفه‌تر است.

همچنین، شما می‌توانید یک روزه صاحب سرویس تی‌دی‌ال‌تی شوید ولی برای گرفتن سرویس ADSL باید ماه‌ها در نوبت و انتظار مخابرات باشید.

پشتیبانی اپراتورها روی این نوع سرویس اینترنت بسیار بهتر شده است. 

گفتیم بسته‌های اینترنت TD-LTE تنوع و قیمت‌های بهتری به خود گرفتند به‌طوری‌که الان به‌صرفه‌ترین بسته‌های اینترنت در سرویس‌های مختلف هستند.

در کل شاهد افزایش کاربران اینترنت ثابت TD-LTE هستیم. هنوز کاربران ۴G غالب مصرف‌کننده‌های اینترنت را تشکیل می‌دهند و پس از آن کاربران ADSL هستند. کاربران TD-LTE در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!
دکمه بازگشت به بالا