فناوری

بهترین روترهای بی‌سیم نمایشگاه CES 2018

نمایشگاه CES به پایان رسید و شرکت‌های تولیدکننده محصولات شبکه، هرچه در چنته داشتند را رو کردند و برنامه یک سال آینده خود را اعلام کردند.

همان‌طور که انتظار داشتیم؛ در این نمایشگاه از چندین روتر مش وای‌فای و روتر مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax رونمایی شد. این دو فناوری‌های اصلی بخش شبکه بود. البته؛ شرکت‌ها محصولات متنوع دیگری هم عرضه کردند اما سال ۲۰۱۸ را باید سال شکوفایی روترهای مش وای‌فای و ورود روترهای AX به بازار بنامیم.

در ادامه نگاهی به ۵ روتر برتر و قابل توجه نمایشگاه CES 2018 می‌اندازیم:

سریع‌ترین روتر دنیا

شرکت دی‌لینک با معرفی DIR-X9000، سریع‌ترین روتر دنیا را در اختیار دارد. این روتر ۸ آنتن خارجی دارد و به استانداردهای ۸۰۲.۱۱ax و ۸۰۲.۱۱ac مجهز است که در مجموع سرعت آن را به مرز ۱۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسانند.

نکته بسیار مهم درباره این روتر؛ استفاده از درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت است که برای اولین بار در دنیای شبکه اتفاق می‌افتد.

روتر AX11000 Ultra Wi-Fi دی‌لینک سه بانده است و در اواخر سال ۲۰۱۸ روانه بازار می‌شود. تا کنون؛ سریع‌ترین روتر بی‌سیم دنیا با سرعت ۷.۲ گیگابیت در اختیار شرکت‌های نت‌گیر و تی‌پی‌لینک بود.

اولین روتر AX دنیا

ایسوس در نمایشگاه CES دوباره از روتر بی‌سیم RT-AX88U خود رونمایی کرد. RT-AX88U اولین روتر بی‌سیم دنیا با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است که از سرعتی ۶ گیگابیتی سود می‌برد. این روتر دو بانده، روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۴۸۰۴ مگابیتی و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۱۴۸ مگابیتی دارد.

این روتر ۸ درگاه LAN یک گیگابیتی، ۱ درگاه WAN یک گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.1 و کلیدهای WPS ،Reset ،Power ،Wireless و روشن/خاموش LED دارد. از ۴ آنتن خارجی و MU-MIMO سود می‌برد و مجهز به فناوری‌های OFDMA و 1024-QAM است.

این روتر نیز اواخر سال ۲۰۱۸ وارد بازار می‌شود.

روتر گیمینگ سال ۲۰۱۸

شرکت نت‌گیر در این نمایشگاه از روتر گیمینگ Nighthawk Pro Gaming یا XR500 رونمایی کرد. این روتر مشخصات سخت‌افزاری چندان رده بالایی ندارد ولی به طور ویژه‌ای برای گیمرها طراحی و عرضه شده است و انبوهی قابلیت و امکانات برای کار در شبکه‌های با ترافیک بازی دارد.

این روتر در رده AC2600 با فناوری Wave 2 و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۸۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۷۳۳ مگابیتی به نمایش می‌گذارد.

دو درگاه USB 3.0 و ۵ درگاه LAN یک گیگابیتی دارد که یک درگاه برای WAN و اتصال مودم به روتر استفاده می‌شود. 

اولین روتر مخصوص کنسول Xbox One

شرکت لینک‌سیس یک مدل جدید از روتر معروف گیمینگ خود برای کنسول ایکس‌باکس‌وان عرضه کرد. روتر WRT32XB از نظر ظاهری و مشخصات سخت‌افزاری با روتر WRT32X مو نمی‌زند ولی به ترافیک دریافتی شبکه از روی یکی از کنسول‌های بازی ایکس‌باکس اولویت و اهمیت بیشتری می‌دهد.

این روتر از یک مود یا ویژگی به نام Killer Prioritization Engine سود می‌برد که لگ و پینگ شبکه را برای بازی به شدت کاهش می‌دهد. در پنل مدیریتی این روتر انواع تنظیمات و سفارشی‌سازی روتر برای گیمینگ وجود دارد. 

سرعت این روتر ۳.۲ گیگابیت با ۴ آنتن خارجی و دو باند رادیویی است. 

روترهای هیبریدی مش‌وای‌فای و پاورلاین

شرکت هواوی نیز در این نمایشگاه از یک نوع روتر هیبریدی جدید رونمایی کرد. روترها WiFi Q2 مجموعه‌ای از روترهای مش وای‌فای و پاورلاین هستند. یک روتر اصلی و چندین روتر توسعه‌دهنده وجود دارد که روترهای توسعه‌دهنده می‌توانند به طور مستقیم به پریز برق دیوار متصل شده و اطلاعات را روی کابل‌های برق نیز انتقال دهند.

از نظر سخت‌افزاری روترهای بسیار قدرتمندی نیستند و سرعت آن‌ها نهایتا به ۱.۲ گیگابیت می‌رسد اما ترکیب مش وای‌فای و پاورلاین می‌تواند برای اولین بار در دنیا به خوبی جواب بدهد و مشکلات وای‌فای شامل محدوده پوشش‌دهی و سرعت را برطرف کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا