فناوری

اندروید اوریو ۸.۱ سرعت شبکه‌ها را قبل از اتصال نشان می‌دهد

معمولا شما باید به یک شبکه وای‌فای متصل شوید تا کیفیت سرعت آن را بررسی کنید و مثلا متوجه شوید که سرعت‌اش بسیار پایین است و بهتر است به وای‌فای دیگر وصل شوید یا سرعت‌اش بهتر از اینترنت موبایل است و تصمیم بگیرید ازش استفاده کنید.

حالا گوگل یک ویژگی جذاب و کاربردی به اندروید اوریو ۸.۱ افزوده است که روی گوشی‌ها و دستگاه‌های اندرویدی؛ قبل از اینکه به یک شبکه وای‌فای متصل شوید؛ می‌توانید حدودا کیفیت شبکه و سرعت آن را مشاهده کنید.

این ویژگی کمک می‌کند تا بهتر و صحیح‌تر تصمیم‌گیری کنید که آیا به این شبکه وصل شوید یا خیر!

در حقیقت، گوگل یک سیستم رتبه‌بندی و امتیازدهی برای شبکه‌ها و هات‌اسپات‌های وای‌فای راه‌اندازی کرده است. در هر رده؛ یک محدوده تخمینی سرعت تعریف شده است. 

رتبه‌بندی وای‌فای

وقتی شما وارد بخش وای‌فای می‌شوید؛ در زیر نام هر هات‌اسپات یا شبکه وای‌فای می‌توانید کلماتی مانند Slow یا OK و Fast مشاهده کنید. این رتبه‌ها به شرح زیر هستند:

Slow: سرعت شبکه از ۰ تا ۱ مگابیت

OK: سرعت شبکه از ۱ تا ۵ مگابیت

Fast: سرعت شبکه از ۵ تا ۲۰ مگابیت

Very Fast: سرعت شبکه بالای ۲۰ مگابیت

همان‌طور که گفتیم این اعداد تخمینی هستند و به طور دقیق سرعت شبکه را نشان نمی‌دهند. این رتبه‌بندی و اعداد به شما می‌گویند، در صورتی که به این شبکه وصل شوید چه کارهایی می‌توانید بکنید:

Slow: ارسال متن و کار با اپ‌های پیام‌رسان

OK: وب‌گردی، شبکه‌های اجتماعی، استریم موسیقی

Fast: استریم ویدیو و بازی

Very Fast: استریم فیلم‌های با کیفیت بسیار بالا

اگر به هر دلیلی دوست ندارید این عبارات و رتبه‌بندی‌ها را در کنار نام شبکه‌ها مشاهده کنید؛ از دستگاه اندرویدی خود وارد مسیر زیر شوید و این قابلیت را غیرفعال کنید:

Settings > Network & Internet > Wi-Fi > Wi-Fi Preferences > Advanced > Network rating provider

افرادی که اندروید خود را به اندروید اوریو ۸.۱ به‌روزرسانی کرده باشند؛ می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند. گوگل گزارش داده است که این ویژگی برای کاربران سراسر جهان فعال شده است و اکنون در دسترس است.

این ویژگی کجا به درد می‌خورد؟ مثلا در یک فرودگاه یا فروشگاه هستید و می‌توانید به چندین هات‌اسپات وای‌فای رایگان متصل شوید. براساس موقعیت شما؛ این ویژگی کمک می‌کند بهترین شبکه را انتخاب و استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا