فناوری

این دستگاه زیبا بین مودم و روتر بی‌سیم شما قرار می‌گیرد و برای هر دستگاه شبیه یک آنتی‌ویروس است

تقریبا دو سال پیش بود که شرکت امنیتی بیت‌دفندر از محصول سخت‌افزاری به نام Box رونمایی کرد. باکس دستگاهی بود که بین مودم و روتر بی‌سیم قرار می‌گرفت و امنیت شبکه و دستگاه‌های متصل به اینترنت را تامین می‌کرد.

با شروع سال جدید میلادی؛ بیت‌دفندر از نسخه دوم این دستگاه به نام Box 2 رونمایی کرد و اکنون وارد بازارهای جهانی شده است. باکس ۲ دستگاهی بسیار زیبا و شیک است که می‌تواند برای هر دستگاه متصل به وای‌فای و اینترنت مانند گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی، تلویزیون و کنسول بازی نقش یک آنتی‌ویروس را ایفا کند.

بیت‌دفندر باکس ۲ به منزله هاب امنیتی خانه‌های شما است و می‌تواند تمام دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیا را نیز زیر چتر امنیتی خود قرار دهد. از این دستگاه‌های در برابر انواع حملات و تهدیدهای روی اینترنت محافظت می‌کند و می‌تواند مانع ورود فایل‌ها یا کدهای آلوده به درون سیستم‌ها شود.

اگر دستگاه باکس ۲ را در شبکه خودتان نصب کنید؛ انگار روی هر سیستم و دستگاهی یک نرم‌افزار Bitdefender Total Security نصب و اجرا کردید. کاربرانی که با این نرم‌افزار کار کردند، به خوبی می‌دانند که این بسته نرم‌افزاری چه امکانات و قابلیت‌هایی دارد و ده‌ها ابزار کاربردی امنیتی برای امن‌سازی شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

باکس ۲ از یک پردازنده دو هسته‌ای با معماری Cortex A9 و سرعت ۱.۲ گیگاهرتز سود می‌برد. روی آن یک گیگابایت حافظه رم DDR3 و ۴ گیگابایت حافظه داخلی نصب شده است. 

از دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و مجهز به فناوری MU-MIMO 3×3 است. باکس ۲ می‌تواند یک روتر بی‌سیم هم برای خانه شما باشد و در رده AC1900 با پشتیبانی از Wave 2 کار می‌کند.

یک درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه WAN گیگابیتی برای اتصال مودم دارد. می‌توانید از درگاه LAN برای اتصال باکس ۲ به روتر یا اکسس‌پوینت هم استفاده کنید.

بیت‌دفندر برای این محصول خود یک اپلیکیشن هم روی اندروید و iOS ارایه داده است تا کاربران به سادگی و از طریق دستگاه‌های همراه بتوانند آن را کنترل و مدیریت کنند. روی این نرم‌افزار انواع امکانات گزارش‌گیری شبکه و دستگاه‌ها، مصرف دیتا و گزارش‌گیری ترافیک شبکه، وضعیت ایمنی هر دستگاه و دستگاه‌های متصل شده به وای‌فای، پیغام‌ها و اعلان‌های هشدار شبکه و غیره نشان داده می‌شود.

امنیت هوشمند

شاید مشخصات سخت‌افزاری و شبکه این دستگاه به چشم نیایند اما دلیل اصلی خرید و استفاده از آن چیز دیگری است. بیت‌دفندر روی این دستگاه از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشینی استفاده کرده است تا حملات ناشناخته یا کمتر شناخته شده را بتواند شناسایی کند و اجازه ورود به شبکه را ندهد. چالشی که بسیاری از شرکت‌های امنیتی دیگر و روترهای بی‌سیمی که فایروال هم هستند؛ نتوانستند حل‌اش کنند.

باکس ۲ می‌تواند به طور خودکار نقاط ضعف و آسیب‌پذیری شبکه شما را شناسایی و گزارش کند. به طور خودکار اجازه اتصال یا قطع دستگاه‌های مختلف را می‌دهد و در کنترل دسترسی‌ها بسیار منعطف است. 

می‌توانید برایش تعریف کنید هر دستگاه در چه وضعیتی و چه بازه زمانی و مدت زمانی به اینترنت متصل باشد و کدام دسترسی‌های مجاز را شامل می‌شود.

این روتر می‌تواند ترافیک‌های حساس مانند خریدهای آنلاین، سایت‌های مالی و اعتباری، سایت‌هایی که نیاز به رمزعبور دارند و غیره را شناسایی و اگر رمزنگاری شده نیستند؛ با دقت بیشتری بررسی کند.

قیمت این دستگاه ۲۵۰ دلار است که البته فعلا با تخفیف حدود ۲۰۰ دلار در سایت‌هایی مانند آمازون به فروش می‌رسد. بیت‌دفندر این دستگاه را فقط برای کشور ایالات متحده عرضه کرده است ولی می‌توانیم امیدوار باشیم که به‌زودی برای کشورهای دیگر هم عرضه شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا