فناوری

۵ دلیل برای خداحافظی از اینترنت ADSL

چرا وقتش رسیده سراغ اینترنت‌های ثابت دیگری مانند اینترنت VDSL یا TDLTE برویم؟

این روزها شاهد مهاجرت کاربران ایرانی از اینترنت ADSL به سوی اینترنت ۴G و TDLTE هستیم.

تا چند سال پیش، اینترنت ADSL محبوب‌ترین نوع اتصال در ایران محسوب می‌شد و کاربرانی برای دسترسی به یک خط اینترنت ADSL ولعی مثال‌زدنی داشتند. باید مدت‌ها در انتظار یک پورت خالی می‌نشستند و با هر نوع شرایط سرویس‌دهنده اینترنت موافقت می‌کردند.

شاید هم‌اکنون هم در برخی شهرهای کوچک ایران چنین شرایطی حاکم باشد و کاربران در آرزوی یک خط اینترنت ADSL روزهای زیادی منتظر مخابرات یا شرکت‌های اینترنتی بنشینند و ناچار شوند هر هزینه‌ای را تقبل کنند ولی باید باور کرد ADSL در حال از دست دادن محبوبیت و کارایی خود است.

هنوز اینترنت ADSL انتخاب اول کاربران است ولی با تغییر و تحولاتی که طی چند سال اخیر در بازار اینترنت ایران رخ داده است؛ دلایلی زیادی برای رها کردن اینترنت ADSL و رفتن به سوی اینترنت‌های ثابت دیگر مانند VDSL که نسخه به‌روزتر و پیشرفته‌تر از ADSL است یا اینترنت TDLTE وجود دارد. 

البته، هنوز آمارها نشان می‌دهد کاربران اینترنت ADSL که حدود ۸ میلیون نفر هستند؛ بیشترین سهم را از اینترنت ثابت کشور دارند (حدود ۱۲ درصد کل کاربران اینترنت ایران از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند) ولی همه می‌دانیم بخش اعظمی از آن به خاطر ناچاری کاربر و در دسترس نبودن سرویس جایگزین است.

حداقل می‌توان گفت ADSL اهمیت و جایگاه قبلی را ندارد و کاربران ترجیح می‌دهند یک خط اینترنت ADSL در کنار ۴G داشته باشند.

در ادامه ۵ دلیل اصلی برای کنار گذاشتن اینترنت ADSL را می‌گویم تا برخی از کاربران توانند بهتر تصمیم بگیرند و تکلیف خودشان را با انواع سرویس‌های اینترنت بهتر مشخص کنند:

۱- سرعت اینترنت ADSL

اولین انتظار شما از اینترنت چیست؟ سرعت دانلود و آپلود زیاد!

اینترنت ADSL در بهترین حالت و بالاترین سرعت می‌تواند به مرز ۱۶ مگابیت بر ثانیه برسد. آن هم اگر شما چنین سرویسی را خریداری کرده باشید. اگر سرویس‌های پایین‌تر مانند ۸ مگابیت یا ۴ مگابیت را اشتراک بگیرید که دیگر سرعت ADSL قابل قیاس با ۴G نیست!

اینترنت ADSL2

اما اینترنت ۴G در برخی از شهرهای ایران به مرز ۵۰ مگابیت می‌رسد و در بهترین شرایط می‌توانید تا ۱۰۰ مگابیت و شاید هم بیشتر استفاده کنید. ۴G فناوری به‌روزتر و دایم در حال توسعه است. هم‌اکنون در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اپراتورهای موبایل در ایران طی دو سال اخیر، به طور بسیار وسیع و گسترده‌ای به‌روز شدند و شبکه پوشش سراسری خود را گسترده‌تر کردند.

پس، اینترنت ۴G به شما اجازه دسترسی به اینترنت با سرعت‌های بسیار بالاتر از ۱۶ مگابیت ADSL را می‌دهد. البته، فاکتور سرعت یک مقداری به محل و منطقه سکونت شما بستگی دارد ولی در اکثر اوقات، سرعت شبکه‌های موبایل ۳G و ۴G بالاتر از ADSL است.

سرعت اینترنت TDLTE نیز در برخی شرکت‌ها به ۸۰ مگابیت و در بدترین حالت ۴۰ الی ۵۰ مگابیت است. اینترنت TDLTE ارزان‌تر است؛ نیاز به خط تلفن ندارد و قابلیت حمل و جابه‌جایی پیدا می‌کند.

اینترنت VDSL اگرچه به طور محدود توسط مخابرات و شاتل و چند شرکت دیگر عرضه شده ولی از نظر سرعت دانلود و آپلود بسیار بهتر از ADSL است.

۲- محدودیت‌های فنی و جغرافیایی اینترنت ADSL

تا دلتان بخواهد روی ADSL محدودیت دارید. محدودیت خط تلفن، محدودیت پورت آزاد در مرکز مخابراتی، محدودیت جغرافیایی و اینکه نمی‌توانید اینترنت ADSL خانه را برای محل کار یا برعکس استفاده کنید. اگر اسباب‌کشی کنید و از مکانی به محل دیگری بروید؛ انتقال اینترنت یا خط تلفن دردسرها و مشکلات خودش را دارد.

مودم اینترنت ADSL

اگر در یک خانه دوبلکس زندگی می‌کنید و فقط یک خط تلفن دارید؛ نمی‌توانید برای طبقه دوم اینترنت ADSL بگیرید و باید سفارش خط تلفن بدهید.

خود ADSL هم یک فناوری قدیمی است و وقتی در کنار خطوط تلفن قدیمی و پوسیده خانه‌ها و شبکه مخابرات قرار می‌گیرد؛ بسیار ناامیدتر از چیزی است که تصور می‌شود. اشتراک اینترنت ۱۶ یا ۸ مگابیت از یک شرکت گرفتید ولی مخابرات به شما می‌گوید خطوط تلقن آپارتمان‌تان فقط تا ۴ مگابیت جواب می‌دهد!

اینترنت ADSL را نمی‌شود مسافرت برد؛ همراه شما به تفریح نمی‌آید و قطعی‌های مکرری دارد که آزاردهنده است.

برعکس آن، اینترنت TDLTE و ۴G است که مودم و سیم‌کارت همیشه همراه شما است و در هر نقطه‌ای قابل استفاده هستند.

۳- اینترنت ADSL مخابرات

بدون شک یکی از موانع پیش‌روی گسترش اینترنت ADSL از روز اول تا کنون؛ شرکت مخابرات بوده است.

سال‌ها پیش اجازه نصب تجهیزات و سیستم‌ها را به شرکت‌های اینترنتی نمی‌داد و بعدها مشکل کمبود پورت بود و اکنون به طور انحصارطلبانه‌ای دارد یکی یکی شرکت‌های اینترنتی را از میدان به در کرده و سرویس‌های اینترنت VDSL یا فیبرنوری اختصاصی می‌دهد.

خداحافظی با اینترنت ADSL

این روزها، اگر درخواست اینترنت ADSL داشتید ولی شرکت‌ها به شما گفتند در منطقه‌تان فقط مخابرات ارایه می‌دهد و بعد با مخابرات تماس گرفتید و جواب شنیدید که پورت اینترنت ADSL آزاد نیست یا با سرعت مورد نیاز شما خالی نداریم و بعد باید هزینه چند برابری بدهید تا VDSL بگیرید یا فیبرنوری؛ هیچ تعجب نکنید.

بسیاری از کاربران به خاطر طولانی شدن واگذاری اینترنت ADSL و انواع مشکلاتی که مخابرات برایشان به وجود می‌آورد؛ به سوی اینترنت ۴G هجوم آوردند.

کیفیت و سرعت پایین اینترنت مخابرات، عدم پشتیبانی و پاسخ‌گویی مناسب، عدم ارتقای سرویس‌های اینترنت ADSL به VDSL و هزینه‌های زیاد ارتقا به اینترنت‌های بهتر از سوی مخابرات، باعث شده کسب‌وکارها و کاربران حرفه‌ای، قید مخابرات را زده و دنبال گزینه جایگزین بهتری مانند اینترنت نامحدود TDLTE یا اینترنت بی سیم باشند.

۴- اینترنت مصرف منصفانه

با تصویب مدل اینترنت مصرف منصفانه در پاییز سال ۹۶؛ تقریبا مدل استفاده از اینترنت در ایران به طور اساسی دگرگون شد. در اینجا نمی‌خواهیم درباره مزایا و معایب این مدل جدید اینترنت صحبت کنیم ولی در یک کلام می‌توان گفت به نفع کاربران پرمصرف و به زیان کاربران کم مصرف شد.

  • بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین اینترنت بیسیم در ایران

اگر کاربری باشید که به یک اینترنت با سرعت ۱ الی ۲ مگابیت و حجم بسیار پایین چند گیگابیت نیاز داشته باشید؛ باید هزینه‌ای بدهید که کمی کمتر از اینترنت‌های پرسرعت‌تر با حجم‌های بسیار بالاتر است. به‌طوری‌که پس از چند ماه متوجه می‌شوید به‌صرفه نیست و بهتر است به سراغ اینترنت‌های با سرعت بیشتر و حجم بالاتر بروید و در نتیجه هزینه بیشتری بپردازید.

نت adsl مخابرات

اینترنت مصرف منصفانه باعث شد شرکت‌های اینترنتی، سرویس‌های شبانه رایگان را حذف کنند، موضوع پهنای‌باند داخلی و بین‌الملل پیش کشیده شود و برای حداکثر سرعت هر خط یک محدوده تعیین شود.

عملا سرویس‌های اینترنت بی‌نهایت برداشته شده و هزینه اینترنت بسیار بالاتر رفت. مدل اینترنت مصرف منصفانه در کنار مزایای دیگر اینترنت ۴G باعث شد کاربران از ADSL دلسرد شده و کم‌کم به سراغ اپراتورهای موبایل بروند.

۵- قیمت اینترنت ADSL

یک زمانی تفاوت قیمتی میان اینترنت ADSL و موبایل بسیار زیاد بود. ولی این روزها هم اینترنت ADSL گران‌تر شده و هم اینترنت موبایل ارزان‌تر و با سرویس‌ها و بسته‌های متنوع‌تری عرضه می‌شود.

کاربران هم پیش خودشان فکر می‌کنند وقتی با یک هزینه تقریبا یکسان یا حالا کمی بیشتر می‌توانند اینترنت ۴G روی موبایل و مودم ۴G داشته باشند که سرعت بیشتری دارد؛ همه‌جا همراه‌شان است و بی‌درنگ قابل استفاده است؛ چه نیازی به خط ADSL دارند؟

*این مقاله در تاریخ ۲۲ آبان ماه به‌روزرسانی شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫10 دیدگاه ها

  1. مطالب خوبی بود ممنون به زبان عامیانه یه تحلیلی رو از خودم بگم!
    در چندسال پیش فقط دو نسل از اینترنت رو در ایران داشتیم : Dial-up و ADSL
    همون طور که در متن گفتید در چند سال پیش اینترنت ADSL آرزوی همه کاربران بود چون دیال آپ با سرعت متغیر ۴۶ تا ۵۴ بود که هم خط تلفن رو اشغال می کرد هم سرعت دانلود خیلی پایین بود و هم هزینه بسیار زیادی داشت!!
    خلاصه بگم از یک طرف رفته رفته ADSL بسیار محبوب شد و به کلی دیال آپ رو از میدان خارج کرد طوری که تو هر مغازه و خونه ای یه مودم ADSL پیدا میشد و از طرف دیگه کاهش تعرفه ADSL برگ برنده ای برای این نسل بود. این روند تا پاییز سال۹۶ ادامه داشت طوری هر روز بر تعداد کاربران ADSL و محبوبیت آن می افزود که ناگهان تصمیم وزارت ارتباطات مبنی بر حذف اینترنت حجمی و فروش اینترنت غیرحجمی آغاز شد.
    با توزیع موبایل های لمسی هوشمند در بازار و همچنین اینترنت همراه توسط اپراتورها، حدود نیمی از بازار اینترنت در اختیار اپراتورها قرار گرفت
    با گذشت زمان محبوبیت ADSL در میان کاربران کم مصرف کاسته شد از یک طرف ترافیک و هزینه زیاد و از طرف دیگر پهنای باند کم!
    با ذکر مثال برای یک کاربری که کم مصرف هست اما احتیاج به سرعت بالایی داره :
    نت ADSL : آسیاتک یکساله سرعت ۱۶مگ : ۴۶۰۰گیگ! ۸۶۴۰۰۰هزارتومن!
    نت همراه : ایرانسل یکساله سرعت ۳G/4G : حجم ۱۲گیگ ۴۵۰۰۰ هزارتومن.
    حالا قضاوت با شماست…
    البته هزینه خرید مودم سیم کارتی بالاست ولی شما یکبار برای همیشه هزینه می کنید و می تونید مودم رو در هر جایی از منزل ببرید، تو هر نقطه ای از آپارتمان استفاده کنید و از مشکل آنتن دهی بین مودم و دستگاه در امان باشید، به محل کار ببرید، تو هر نقطه ایی که تحت پوشش باشه استفاده کنید و از قطع و وصلی های مکرر خاطرجمع باشید.

    1. بسیار خوب بود حسین جان
      چقدر حس خوبی داره که خود خواننده‌های سایت هم در مطالب مشارکت کنند و دیدگاه فنی و تحلیلی دقیق ارایه بدن و نظرات‌شون را با دیگران به اشتراک بگذارند!
      تحلیل‌تان کاملا درسته

      1. ممنونم آقای محمدی زاده شما لطف دارید.
        علت اینه که مطالب و پستها رو روشن و شفاف بیان می کنید وقتی آدم می خونه کاملاً متوجه موضوع بحث میشه و حس خوبی میده به خاطر همین از اینکه می بینم وقت صرف می کنید زحمت می کشید و مطالب جمع آوری می کنید منم وقت می زارم و تجربیاتی که دارم به اشتراک میزارم این نظر دومین نظری بود که مستقیم در کانال گذاشتید سپاسگذارم موفق باشید🌺

  2. خوب وقتی جایی که ما هستیم اونم وسط شهر هیچ اپراتوری فورجی و تری جی نداره چکار کنم؟ تنها اپراتوری که تری جی داره رایتل هست که خیلی گرونه تعرفه هاش. مصرف من در ماه نزدیک بیست گیگ و شاید کمی بیشتر هست که قیمتش سر به فلک میکشه در حالی که اینترنت ADSL دارم با حجم ۸۰ گیگ بین الملل در ماه میشه ۴۰ هزار تومان.
    هنوز خیلی مونده تا به فورجی و TD-LTE کوچ کنیم.

  3. عیب بسیار بزرگی که ADSL داره اینه که شما باید از یک خط تلفن با اسپلیتر دو انشعاب بگیرید این مشکل اعصاب خوردکن مخصوصا تو خونه های بزرگ و ویلایی مشهود هست
    دومین عیب نویز روی خط تلفنه!
    سومین عیب جابجایی محل، تخلیه خط و رانژه مجدد هست که چند روز باید منتظر بمونید
    چهارمین عیب در حال حاضر برای کسانی که کم مصرف هستند سرعت کم گیگ زیاد و هزینه زیاده!
    پنجمین عیب فیبر نوری که نمیشه از هر شرکتی اینترنت گرفت!

  4. سلام من مدتهاست که مشترک شاتل هستم ، الان اینترنت ADSL شش ماهه ، ۴ مگ ، ۱۶۰ گیگ Fair4096nfg-6 برای من فاکتور تمدید زده ۲۸۸هزار تومن . از طرفی طبق قوانینشون ، سرعت و حجم سرویس رو کم نمیکنند. حالا من هم ۱۶۰ گیگ نیاز ندارم ، اما سرعت ۴ مگ بد نیست . اما حس میکنم قیمتش بالاست . دارم به سرویس همراه خریدن فکر میکنم ، اینجا هم پوشش‌ خوبه . لطفا راهنمایی کنین.

    1. به طور کلی قیمت اینترنت همراه بیشتر از ADSL است

      اما با اینترنت همراه دو مزیت بزرگ دارید:
      ۱- سرعت بسیار بیشتر (برحسب مکان و آنتن‌دهی و مودم شما سرعت‌های ۱۰ مگابیت به بالا خواهید داشت و اغلب اوقات سرعتی نزدیک به ۲۰ مگابیت دریافت می‌کنید)
      ۲- تنوع بسته‌ها. مشکل حجم شما حل می‌شود می‌توانید مثلا بسته‌هایی با حجم‌های ماهیانه مشخص انتخاب کنید و بی‌خودی پول برای حجم اضافه ندهید

      1. ممنون از پاسختون .
        پس حالا یعنی پیشنهاد میکنید بجای تمدید ADSL , از اینترنت همراه ۴ یا ۴.۵ استفاده کنم ( اما نه TD lTE) ؟‌ منزل ما شرق تهران هست و اتفاقا نزدیک ایرانسل. پیشنهاد میدید مثلا با بودجه ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومن از چه شرکتی ، چی بخرم ؟‌ تازه هزینه مودم هم هست.

  5. یک روز که مودم+adsl2خریدم یه بسته۱۶۰گیگ براش فعال کردم تنها کارم رفتن داخل واتساپ با بازی بود داخل یک روز۸گیگ از نتش تمام شد حالا این هیچ هر۱۰الی۱۵دقیقه ۳۰۰مگابایت ازش کم میشه . اینستا هم ندارم .
    لطفا کمکم کنید مودمم از نوعTP_LINK.

  6. با سلام

    این مقاله یک نکته مهم رو که برای خود بنده نیر سوال بود پاسخ نداده و به نظرم از نواقص میباشد. اینترنت ۴g به شما پهنای باند اختصاصی نمیدهد و برای انجام کارهای سنگین و یا کارهایی که پهنای باند اختصاصی را طلب میکند به مشکل جدی و قطعی بر میخوریم مثل آنلاین بازی کردن. و اگر در جای شلوغی باشید که تعداد کاربران زیاد هست اینترنت های ۴G دچار کندی سرعت میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا