فناوری

نگاهی به سرویس اینترنت TD-LTE آسیاتک + مودم و قیمت

حدود دو ماهی است که شرکت اینترنتی آسیاتک نیز ارایه خدمات اینترنت نسل ۴ ثابت یا همان TD-LTE را آغاز کرده است.

نمایندگی‌های آسیاتک در شهرهای مختلف اقدام به ثبت‌نام از کاربران و ارایه مودم TD-LTE کردند. همین‌طور در خبرها آمده بود که آسیاتک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به طور گسترده‌ای اینترنت TD-LTE ثبت‌نام می‌کند.

بیشتر بخوانید: قبل از اینکه اینترنت TD-LTE بخرید؛ این ۵ نکته مهم را بدانید!

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به اینترنت TD-LTE آسیاتک بیندازیم و قیمت‌ها، مودم و سرویس‌هایش را بررسی کنیم.

شبکه پوشش‌دهی

اولین نکته‌ای که ممکن است سوال شود، شبکه پوشش‌دهی اینترنت ثابت نسل ۴ آسیاتک است. آیا آسیاتک برای خودش به صورت اختصاصی یک شبکه پوشش‌دهی TD-LTE راه‌اندازی کرده است؟ 

احتمال بعدی این است که آسیاتک دارد از دکل‌های موبایل شرکت‌های دیگری مانند ایرانسل یا مبین‌نت استفاده می‌کند. همین‌طور، احتمال دارد این سرویس به صورت مجازی راه‌اندازی شده باشد و کاربران در اصل از شبکه یک اپراتور دیگر مانند ایرانسل استفاده کنند.

در تماسی که با شرکت آسیاتک داشتیم، اپراتور این شرکت گفت سرویس اینترنت TD-LTE روی شبکه پوشش‌دهی فیزیکی اختصاصی آسیاتک عرضه می‌شود و در جاهایی که آنتن‌دهی یا کل مخابراتی نداشته باشند؛ از دکل‌های ایرانسل استفاده می‌کنند.

اما تحقیقات میدانی و همین‌طور همکاری ایرانسل با آسیاتک روی عرضه مودم TD-LTE نشان می‌دهد که احتمالا آسیاتک به طور کامل از زیرساخت مخابراتی شرکت ایرانسل استفاده می‌کند. 

البته، ایرانسل اینترنت TD-LTE خود را روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز عرضه می‌کند ولی شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل روی فرکانس ۲۶۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند.

مودم و تعرفه‌های بسته‌ها

جالب است آسیاتک مودم GP-2101 ایرانسل را هم به مشتریان عرضه می‌کند. البته، مشتریان می‌توانند از مودم‌های TD-LTE دیگر موجود در بازار به شرط پشتیبانی فرکانس رادیویی و موجود بدون در فهرست مودم‌های مجاز آسیاتک استفاده کنند.

آسیاتک مودم GP-2101 ایرانسل را به قیمت ۱۵۹.۹۰۰ تومان می‌فروشد. سیم‌کارت اینترنت TD-LTE این شرکت نیز ۲۰ هزار تومان قیمت دارد و هزینه نصب نیز ۱۵ هزار تومان است. 

نمایدگی‌های آسیاتک ابتدا به محل مشتری مراجعه کرده و در صورت داشتن پوشش‌دهی خوب اینترنت بی‌سیم TD-LTE، اقدام به ثبت‌نام و ارایه مودم می‌کنند.

جدول تعرفه‌های اینترنت TD-LTE آسیاتک را هم می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

آسیاتک سرعت اینترنت TDD خود را از ۱ مگابیت تا ۴۰ مگابیت عنوان کرده است و سرویس‌های خود را در بسته‌های ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله عرضه می‌کند. بسته یک ماهه با حجم ۴ گیگابایت قیمتی ۲۰ هزار تومان دارد ولی همین بسته با حجم ۵۰ گیگابایت به قیمت ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد.

بسته‌های یک ساله این شرکت نیز با حجم‌های ۶۰، ۱۲۸، ۵۱۲ و ۱۰۲۴ گیگابایت عرضه می‌شوند که قیمتی از ۱۲۱ هزار تومان تا ۹۵۰ هزار تومان دارند. 

بنابراین، قیمت سرویس‌های آسیاتک با اینترنت TD-LTE ایرانسل چندان تفاوتی نمی‌کند با این فرق اساسی که ایرانسل حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE خود را ۸۰ مگابیت عنوان کرده است. 

به قیمت‌های بسته‌های فوق باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا کاربران از اینترنت TD-LTE اپراتورها راضی نیستند؟

در سایت آسیاتک، جایی برای ثبت‌نام آنلاین اینترنت TD-LTE نیافتیم و همین‌طور مشخص نشده دقیقا این نوع سرویس در کدام مناطق و استان‌ها و شهرها پوشش‌دهی دارد. هیچ نقشه‌ای برای نمایش قدرت پوشش‌دهی در مناطق مختلف شهرهای بزرگی مانند تهران ندارد و کاربران برای ثبت‌نام باید با شماره تلفن ۱۵۴۴ یا نمایندگی‌های ایرانسل تماس بگیرند و اطلاعات بیشتر را دریافت کنند.

پرسش‌هایی اساسی

با بررسی مشخصات اینترنت TD-LTE آسیاتک، سوالات جدی زیر مطرح می‌شود. سوالاتی که کاربران از یکدیگر در فروم‌های اینترنتی و انجمن‌ها می‌پرسند و به دنبال جواب‌اش هستند:

۱- چرا کاربران باید به سراغ خرید اینترنت TD-LTE آسیاتک بیایند در صورتی که از همان مودم و قیمت‌های ایرانسل استفاده می‌کنند؟

۲- آسیاتک چه ارزش افزوده بیشتری به کاربرانش روی TD-LTE می‌دهد که شرکت‌های رقیبی مانند ایرانسل و مبین‌نت فاقد آن هستند؟

۳- چرا آسیاتک از مودم، تعرفه‌ها و سرویس‌های اختصاصی خودش برای TD-LTE رونمایی نمی‌کند و سعی دارد وابسته به یک اپراتور موبایل دیگر باشد؟

یک احتمال این است که آسیاتک برای پر کردن خلا اینترنت بی‌سیم خود برای برخی کاربران و مشتریان‌اش به سراغ اینترنت TD-LTE رفته و روی این سرویس هدف‌گذاری بزرگی نکرده است. یعنی یک سرویس اینترنت جانبی این شرکت محسوب می‌شود چون تمرکز اصلی آسیاتک روی ADSL و احیانا در آینده VDSL است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. مطالب خیلی خوبی بود ممنون.
    پشتیبانی آسیاتک قبلا خیلی خوب بود یعنی شما با ۱۵۴۴ تماس می گرفتی داخلی ۲ رو میزدی سریع جواب میدادند اما الان در بعضی مواقع باید ۲۰دقیقه گوشی دستت باشه تا به اپراتور متصل شی!☹️😞
    متٱسفانه آسیاتک در TD-LTE اصلاً موفق نبوده حتی مناطق تحت پوشش این نسل روی سایت موجود نیست😏

    1. به غیر از باتری، تفاوت‌های دیگری هم در مودم LTE و وای‌فای دارند.
      سعی می‌کنم در یک مطلب جداگانه به طور کامل هم مودم ShM D01 شاتل را بررسی و هم با TF-i60 مقایسه کنم.

  2. ممنون از توضیحات خوبتون. جالب اینکه اپراتورها اطلاعات ناقص و در گاهی اوغات غلط به مشتریان ارائه میکنند و بعد از گرفتن پول، مشتری مجبور به استفاده از خدمات آنها می شود. مثلا همین آسیاتک در تبلیغات خود چه در سایت و چه در بروشورهای نمایشگاه کتاب تماما گفته که به مشتریان آسیاتک سرویس VOD (تماشای فیلم ) با حجم رایگان می دهد ولی وقتی من سرویس td lte خریدم و فیلم نگاه کردم از حجم اینترنتم کم شد و در پاسخ گفتند که این سرویس فقط مخصوص ADSL می باشد.
    همینطور قیمت Static IP رو هیچ کجای سایت آسیا تک ننوشته و در صفحه adsl گفته که قیمت IP سالانه ۶۰ هزار تومان که وقتی من در خواست IP دادم برای من فاکتور ۳۳۰ هزار تومان صادر کردند. متاسفانه دروغ گویی جزء لاینفک اپراتورهای اینترنت می باشد.

  3. وقت بخیر . شما سرویس TD LTE شاتل رو توصیه می کنید . منطقه ای که من هستم پوشش این سرویس از طریق ایرانسل ضعیف بود آیا ممکنه از اپراتورهای دیگر سرعت بالاتری در سرویس TD LTE بتونم بگیرم یا چون احتمالا اغلب از آنتن های ایرانسل استفاده می کنند چنین چیزی امکان پذیر نیست ؟

    1. شاتل موبایل سرویس TD-LTE مجزایی برای خودش دارد و از آنتن‌های ایرانسل استفاده نمی‌کند
      بررسی کنید در نقشه شاتل موبایل شما جزو مناطق با آنتن‌دهی بالا هستید یا خیر. اگر شاتل موبایل آنتن‌دهی بهتری نسبت به ایرانسل دارد؛ سرویس این شرکت را خریداری کنید

      1. درود بر شما و سماس از بابت مطالب بسیار دقیق و کاربردیتون
        من چندسالی هست از مودم وایمکس ایرانسل استفاده میکردم که بعد رایگان به TD-LDE تبدیلش کردن و بابت بستهاشم خیلی راضیم من بسته نامحدود یکماهه باسرعت ۸ مگ میگیرم ۶۹۵۰۰ و یه شبانه هم میگیرم ۳۰۰۰۰ که روی هم میشه صد تومن ولی از بسته روزانه که در اصل ۱۷۰ گیگ میباشد تا ۸۰ گیگ میشه استفاده کرد بعد سرعت میاد پایین که بازم بخوای ۸۰ گیگ یکماهه بگیری ۷۰ واقعامیصرفه اونم در مقایصه با همراه اول که دیدم،
        حالا میخوام ببینم توی بندر دیلم این سیمکارت کار میکنه واسه خواهرم بگیرم؟البته مودم خودم اونجاکارنداد در حالیکه بندر گناوه کار میده ولی انگار دیلم سیستم tdlte نداره ایرانسل.

  4. این کدا td lte اسیاتک رو میشه تبدیل به ایرانسل کرد
    یعنی با همین مودم از خدمات اسیاتک استفاده کنم

    باید چیکار کنم

  5. سلام لطفا راهنماییم کنید. من واقعا دیگه مستاصل شدم.
    من منزلم در کرج هستش و خط تلفن نمیشه اونجا گذاشت الان در حال حاضر از سرویس کیمیانت به صورتیکه بالای پشت بام یک آنتن بزرگ گذاشته داریم استفاده می کنیم ولی اصلا از مبالغ و حجم ها و سرویس هایی که میده راضی نیستم.
    رفتم TD-LT ایرانسل رو چک کردم ولی در منطقه و کوچه ما تحت پوشش نیست الان واقعا نمیدونم از چه سرویس و از چه سایتی باید اینترنت خریداری کنم.

    لطفا راهنماییم کنید.

    1. احتمالا می‌توانید از اینترنت ۴G همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید
      مودم سیم‌کارتی فورجی خریداری کرده و از اینترنت موبایل سود ببرید تا اینترنت TD-LTE به کوچه شما هم برسد
      بهتر است TD-LTE مبین‌نت را هم بررسی کنید

  6. قیمت حجم های بالاتر اسیاتک از ایرانسل گرونتر در میاد. مثلا ۳۰ گیگ ایرانسل ۵۰ت ولی ۶۴ گیگ اسیاتک ۱۳۰ ت. فقط مصرف روزانه ایرانسل رو گفتم.

  7. سلام
    با توجه به اینکه بسته های آسیاتک به صرفه ترن میشه سیمکارت آسیاتک رو رو مودم gp 2101 plus ایرانسل گذاشت و از بسته ها وخدمات آسیاتک استفاده کرد؟

    1. معمولا هر شرکتی مودم می‌دهد فقط برای سیم‌کارت‌های خودش باز گذاشته و سیم‌کارت‌های دیگر اپراتورها را قفل می‌کند. فکر می‌کنم برای آسیاتک هم این‌طور باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا