فناوریوای‌فای

مودم ShM D01 شاتل موبایل: از اینترنت ۴G و TD-LTE با باتری لذت ببرید

شرکت شاتل از سال گذشته سرویس‌های اینترنت ۴G و TD-LTE خود را راه‌اندازی کرده و تحت برند «شاتل موبایل» وارد عرصه رقابت با اپراتورهای موبایل شده است.

این شرکت چندین مدل مودم ۴G در رده‌های دسکتاپ و همراه به کاربران پیشنهاد می‌دهد. خوش‌بختانه، شاتل مودم‌های متنوعی را برای کاربران ۴G و TD-LTE پیشنهاد داده است و مشتریان این شرکت دست‌شان برای انتخاب یک مدل خوب باز است.

بیشتر مودم‌های شاتل از شرکت زایکسل هستند ولی مدل‌هایی هم از شرکت هواوی سفارشی‌سازی و روانه بازار کرده است. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ معرفی مودم ShM D01 شاتل موبایل برویم و درباره‌اش بیشتر یاد بگیریم.

معرفی مودم ShM D01 شاتل موبایل

شاتل موبایل دو مودم دسکتاپ ۴G و TD-LTE همزمان در فهرست مودم‌های خود دارد. اولین مدل که به نظر می‌رسد بهترین مدل هم هست، زایکسل ۴۵۰۶ است ولی مودم رومیزی بعدی به نام ShM D01 عرضه شده است.

من کل اینترنت را زیر و رو کردم تا متوجه شوم این مودم را کدام شرکت تولید می‌کند و مشخصات صحیح و دقیق‌اش چیست؟

در نهایت متوجه شدم مودم ShM D01 همان مودم هواوی B593s-22 است(یا مدلی نزدیک و هم‌گروه آن است). البته، شرکت شاتل موبایل به طور کامل این روتر را برای خودش سفارشی‌سازی کرده و آرم و مشخصات خودش در پشت مودم نصب شده است.

رنگ پنل‌های کناری مودم عوض شده و احتمالا در درگاه‌های هم تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

حداقل در این زمینه بهتر از شرکت‌هایی است که آرم شرکت سازنده را گذاشته و آرم خودشان را هم روی مودم حک کردند تا یک محصول بسیار خنده‌دار و مسخره وارد بازار شود.

حالا که متوجه شدیم مودم ShM D01 در اصل کدام مودم مطرح بازارهای جهانی است؛ با خیال راحت می‌توانیم مشخصات را بررسی کنیم.

مشخصات مودم ShM D01 شاتل موبایل

این مودم هم از فرکانس‌های ۴G-LTE (اینترنت FDD) و هم فرکانس‌های TD-LTE (اینترنت TDD) پشتیبانی می‌کند. یعنی هم کاربران اینترنت ۴G و هم کاربران اینترنت TD-LTE می‌توانند استفاده‌کننده این مودم روتر باشند.

شاتل موبایل یک سیم‌کارت به مشتری می‌دهد که برحسب اینترنت ۴G یا TD-LTE؛ وقتی روی مودم انداخته می‌شود؛ شبکه مربوط به آن فعال خواهد شد.

مودم ShM D01 یا همان هواوی B593s-22 از نسل Cat4 است. حداکثر سرعت آن روی اینترنت موبایل به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و سرعت آپلود هم ۵۰ مگابیت است. روی شبکه‌های ۳G سرعت این مودم ۴۲ مگابیت و آپلود ۵.۷۶ مگابیت خواهد داشت.

فرکانس‌های ۹۰۰، ۱۸۰۰، ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ روی FDD و فرکانس‌های ۲۳۰۰ و ۲۶۰۰ روی TDD را پشتیبانی می‌کند. این باندها همان‌هایی هستند که در ایران هم اپراتورها ازشان استفاده می‌کنند به جز ایرانسل که اینترنت TDD آن روی فرکانس ۳۵۰۰ است. 

مودم ShM D01 از دو آنتن داخلی موبایل سود می‌برد و البته قابلیت اتصال دو آنتن خارجی را هم دارد. چهار درگاه LAN، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن و یک درگاه WAN است.

این مودم به کلیدهای روشن/خاموش دستگاه، روشن/خاموش وای‌فای، روشن/خاموش چراغ‌های دستگاه، کلید WPS و کلید Reset مجهز شده است. یک شیار سیم‌کارت و شیار حافظه فلش میکرواس‌دی هم دارد.

وای‌فای این مودم از نسل ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت حداکثر ۳۰۰ مگابیت و دو آنتن داخلی است که می‌تواند به طور همزمان از ۳۲ کاربر یا دستگاه پشتیبانی کند. وای‌فای چندان تعریفی ندارد و فقط برای استفاده دو الی ۳ دستگاه مناسب به نظر می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های جالب این مودم؛ استفاده از باتری ۲۲۰۰ میلی‌آمپری با شارژ ۴ ساعت در کنار آداپتور برق است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد در مواقعی که به برق مستقیم دسترسی ندارند؛ برای مدت نسبتا مناسبی از باتری مودم استفاده کنند.

حرف آخر

دستگاه ShM D01 یک مودم ۴G میان‌رده محسوب می‌شود. سرعت اینترنت حداکثر ۱۵۰ مگابیت است که البته برای ایران کافی است. می‌توان از اینترنت TD-LTE استفاده کرده و وای‌فای خانگی دارد. شاتل موبایل این مودم را به همراه ۳ گیگابایت اینترنت همراه و یک سیم‌کارت هدیه به قیمت ۳۴۹ هزار تومان عرضه می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫12 دیدگاه ها

    1. شاتل موبایل گفته این مودم فقط با سیم‌کارت‌های خودش کار می‌کنه

      هنوز مدل آنلاک هواوی یا مشابه‌اش را در بازار پیدا نکردم.

    1. دوست عزیز
      بهتر است این موضوع را از خود شاتلی‌ها بپرسید ولی تصور نمی‌کنم مودم ADSL را با مودم ۴G عوض کنند

      1. ممنون از نقد های همیشه خوبتون.مبینت این مدل تعویض رو انجام میده همون جور که برای برادرم انجام دادن البته شاتل رو نمیدونم

  1. سلام شما در متن نوشتید ۳۲ کاربر را جواب میدهد سپس ذکر کردی وای فای آن دوسه کاربر را جواب میدهد. متوجه نشدم دقیقا منظورتان چیست . میشه دقیقا توضیح بدید فرق این دوتا چیست یعنی ۳۲ نفر و وای فای دو سه نفر. درضمن اگر ممکنه پاسخ را برایم ایمیل کنید. با سپاس

    1. دوست عزیز
      در کاتالوگ و دیتاشیت این محصول آمده تا ۳۲ کاربر اجازه اتصال به وای‌فای این دستگاه را دارند ولی به طور عملی اینترنت خوب برای دو الی سه کاربر یا نهایتا ۵ کاربر میسر است و امکان استفاده از اینترنت برای ۳۲ کاربر وجود ندارد.

      تصور کنید به دستگاه وصل شدید ولی هیچ دانلود و آپلودی ندارید. منظورمان این است به طور عملی امکان استفاده از این دستگاه به طور همزمان برای چند کاربر بیشتر میسر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا