فناوریوای‌فای

دو مودم روتر VDSL2 تی‌پی‌لینک که باید برای ورودشان به ایران لحظه‌شماری کرد

تی‌پی‌لینک یکی از سازندگان مطرح مودم روترهای VDSL در جهان است.

این شرکت چندین مدل مودم روتر VDSL دارد که از ساده‌ترین مودم‌های VDSL سری N300 آغاز می‌شوند و تا مدل‌های قدرتمند و بسیار پیشرفته دو بانده با سرعت‌های چند گیگابیت ادامه پیدا می‌کنند.

خوش‌بختانه، مودم روترهای VDSL تی‌پی‌لینک در بازار ایران هم یافت می‌شوند و کاربران این شانس را دارند که چنین مودم‌های با کیفیتی را خریداری و استفاده کنند.

فعلا، در زمان نگارش این مطلب، مودم روتر D50 به همراه مدل‌های سری VR400 و VR600 و VR900 در بازار ایران عرضه شده‌اند که فروش خوبی هم داشته و جزو بهترین مدل‌های مودم VDSL به شمار می‌روند.

البته، تی‌پی‌لینک چندین مدل مودم روتر VDSL تک بانده N300 هم در بازار ایران دارد.

اما اگر نگاهی به سایت تی‌پی‌لینک بیندازید؛ متوجه می‌شوید این شرکت دو مودم روتر VDSL2 به نام‌های VR2600 و VR2800 هم عرضه کرده که البته تاکنون وارد بازار ایران نشدند.

این دو مدل تقریبا جدیدترین مودم‌های VDSL تی‌پی‌لینک هستند (البته در سال ۲۰۱۶ عرضه شدند) و از بالاترین مشخصات سخت‌افزاری، فناوری‌های شبکه‌های بی‌سیم، طراحی مدرن و کارایی فوق‌العاده سود می‌برند.

هر کاربری آرزو می‌کند یکی از این مودم روترها درون خانه‌اش باشد. چون با داشتن چنین دستگاهی، عملا از خرید مودم ADSL، مودم VDSL، روتر یا اکسس‌پوینت وای‌فای دو بانده پر سرعت و تقویت‌کننده وای‌فای بی‌نیاز می‌شود.

هر دو مودم روتر تی‌پی‌لینک از نظر ظاهری و مشخصات سخت‌افزاری و امکانات ارتباطی شبیه به هم هستند و فقط در سرعت و برخی قابلیت‌های وای‌فای از یکدیگر متمایز می‌شوند.

معرفی و مشخصات

مودم VR2600 در دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند و روی هریک سرعتی به ترتیب ۸۰۰ و ۱۷۳۳ مگابیت به نمایش می‌گذارد که سرعت نهایی ۲۶۰۰ مگابیت می‌شود.

مودم VR2800 همان‌طور که از نام‌اش پیدا است؛ سرعتی ۲۸۰۰ مگابیتی برای هر دو شبکه بی‌سیم به نمایش می‌گذارد. سرعت این مودم روتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی دارد.

هر دوی این مدم‌ها از پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱ گیگاهرتز به همراه دو شتاب‌دهنده کوپروسسور سود می‌برد تا این دستگاه همیشه در بالاترین سطح کارایی خود باشد.

این دستگاه‌ها روی فرکانس ۵ گیگاهرتز از پهنای‌باند ۱۶۰ گیگاهرتز و فناوری MU-MIMO سود می‌برند.

اپلیکیشن Tether تی‌پی‌لینک روی اندروید و iOS به کاربران اجازه می‌دهد سریعا این مودم روترها را نصب و راه‌اندازی کنند و با دستگاه‌های موبایل از راه دور روی عملکردشان نظارت و مدیریت داشته باشند.

امکانات ارتباطی و سرعت اینترنت

امکانات ارتباطی این مودم‌های زیبا و خوش‌ساخت، ۱ درگاه WAN گیگابیتی و ۴ درگاه LAN با سرعت یک گیگابیت برای اتصال دستگاه‌های دیگر به شبکه با کابل است. البته، ۱ درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن و استفاده از اینترنت DSL به همراه ۲ درگاه USB 3.0 دارند.

هریک از ۴ آنتن خارجی اختصاصی سود می‌برند و امکان استفاده از MU-MIMO و MIMO 4×4 را روی این دستگاه‌ها فراهم می‌سازند.

از نظر سرعت اینترنت، مودم‌های VR2600 و VR2800 از استاندارد +ADSL2 پشتیبانی کرده که سرعت حداکثری ۲۴ مگابیت به دست می‌دهد. همین‌طور، مجهز به استانداردهای مختلف VDSL2 هستند که حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت را روی شبکه‌های DSL فراهم می‌کند.

از نظر امکانات نرم‌افزاری هم این دستگاه‌ها تقریبا چیزی کم ندارند. کنترل دسترسی، کنترل والدین، تعریف ۲ شبکه میهمان روی هریک از فرکانس‌های کاری وای‌فای، انواع فیلترسازی و مسدودسازی آدرس‌ها روی شبکه، پشتیبانی از سمبا، اف‌تی‌پی‌ سرور، مدیا سرور، پرینت سرور، مودم‌های ۳G/4G، پورت مپینگ و غیره روی این مودم روترها در دسترس است.

حرف آخر

بخواهم جمع‌بندی کنم؛ مودم VR2600 و VR2800 می‌توانند جزو بهترین مودم روترهای VDSL2 بازار جهانی و ایران باشند. تمام مشخصات و امکانات یک دستگاه حرفه‌ای را دارند و کاربران خانگی پر مصرف و همین‌طور کسب‌وکارها می‌توانند با خیال راحت سراغ خریدشان بروند.

قیمت‌های جهانی روترهای VR2600 و VR2800 روی سایت آمازون به ترتیب ۱۵۰ و ۱۸۰ دلار اعلام شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    ببخشید؛ بین این مودم ها کدوم بهتر هستن؟ (نیازهام: سرعت اینترنت خوب و بالا و بدون افت، کیفیت خوب و بالا، سرعت اشتراک گذاری اینترنت بین ۳ تا ۵ نفر بدون افت کیفیت، پوشش ۱۲۰ متری خانه، فعلا اینترنت adsl سرعت ۱۶ مگ دارم که البته روی ۱۸ مگ بستن ولی میخوام vdsl2 رو هم ساپورت کنه برا آینده نگری و اینکه بیشترین نوع ارتباطی vdsl2 رو ساپورت کنه این مودم چون میخوام چند سالی کار بده برام و…)
    ۱) مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL تی پی لینک مدل Archer VR400_V1
    ۲) مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL ایسوس مدل DSL-N16
    ۳) مودم روتر بی‌سیم ایسوس مدل DSL-AC52U
    ۴) مودم روتر بی‌سیم ADSL2 Plus و VDSL2 Plus دی-لینک مدل DSL-2877AL
    ۵) مودم روتر دو بانده VDSL و ADSL بی سیم AC1900 تی پی-لینک مدل Archer VR900
    ۶) مودم روتر AC750 بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 ترندنت مدل TEW-816DRM
    بازم اگه مدل دیگه ای بهتر از اینا بود که من نگفتم شما راهنمایی کنین و اینکه هزینه اش زیاد نشه (پایین تر از ۱ تومن و بیشتر دوروبره ۵۰۰ الی ۷۰۰ بهتره ولی اگه از ۷۰۰ هم بیشتر شد تا ۱ تومن چاره ای نیس)
    شما بی زحمت رتبه بندی کنین این مودم ها رو برا اساس اون نیازهایی که از خودم گفتم، بگین کدوم بهتره و رتبه بندی کنین تا من بدونم!
    با تشکر…

    1. دوست عزیز

      در مطالب مختلفی روی همین سایت بارها درباره مودم روترهایی که نام بردید؛ صحبت کردیم. با کمی جست‌وجو می‌توانید این مطالب را بخوانید.

      اما به طور خلاصه، در میان مودم‌هایی که گفتید مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی ۹۰۰ از همه بهتر است.
      در میان روترهای ایسوس می‌توان DSL-AC۶۸U را به عنوان بهترین روتر بازار نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا