فناوری

اگر مودم و روتر شما هک شود؛ باید پاسخ‌گوی مقام قضایی باشید!

تا حالا از خودتان پرسیدید؛ اگر مودم، روتر، وای‌فای یا اینترنت متعلق به شما توسط فرد دیگری هک شود و مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ آیا جرمی متوجه شما هست یا خیر؟

می‌توانیم سوال را طوری دیگر هم مطرح کنیم: مسئولیت دستگاه شبکه و وای‌فای هک شده با کیست؟ آیا دادگاه برای صاحب مودم و روتر یا اکانت وای‌فای و اینترنت مجازاتی در نظر گرفته است؟

اجازه بدهید جواب این سوالات را رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا بگوید:

«اگرچه این افراد خود قربانی شدند ولی این‌طور نیست که مسئولیت مودم و اینترنت‌شان برعهده‌شان نباشد و باید پاسخ‌گو باشند.»

سرهنگ علی نیک‌نفس، می‌گوید هک شدن یک مودم روتر یا وای‌فای علاوه بر ضررهای مادی برای مردم؛ تبعات قانونی برای افراد به همراه خواهد داشت.

بسیاری از کلاه‌برداران اینترنتی و سارقان فضای مجازی، سعی می‌کنند برای رد گم کردن و نیفتادن در دام پلیس و نیروی انتظامی، مودم یا روتر کاربران عادی را هک کنند و از طریق اکانت وای‌فای یا اینترنت آن‌ها دست به سرقت‌های اینترنتی و مالی بزنند.

بعد، کاربر از همه‌جا بی‌خبر باید به دادگاه احضار شود و در برابر مقام قضایی پاسخ‌گو و دنبال رد اتهامات وارده باشد.

بسیاری از مردم عادی از مودم ADSL، مودم روتر ADSL، روتر، اکسس‌پوینت و انواع دیگر دستگاه‌های شبکه استفاده می‌کنند بدون اینکه نسبت به نصب و پیکربندی آن‌ها، تنظیمات امنیتی، رعایت نکات امنیتی و حفاظتی آگاهی و دانش کافی داشته باشند.

این افراد حتی سعی نمی‌کنند از دیگران یا کارشناسان سرویس‌دهنده اینترنت درخواست کمک کنند تا وای‌فای قوی و مودم روتر بدون آسیب‌پذیری داشته باشند.

بنابراین؛ بهتر است اگر تا کنون نسبت به امنیت وای‌فای و مودم روترها بی‌اهمیت بودید؛ از هم‌اکنون نسبت به رعایت نکات امنیتی توصیه شده توسط کارسناسان اقدام کنید تا گرفتار نشوید.

نکات امنیتی برای بهبود امنیت وای‌فای و مودم روتر

۱- گذرواژه بسیار قوی برای دستگاه مودم روتر و وای‌فای انتخاب کنید و پس از مدتی آن را تغییر دهید (گذرواژه‌ای شامل اعداد، حروه و علایم)

۲- از رمزنگاری WPA و WPA2 برای شبکه وای‌فای استفاده کنید.

۳- در صورت امکان، نام شبکه وای‌فای (SSID) را پنهان کنید تا هر فردی نتواند آن را ببیند (آموزش پنهان‌سازی نام شبکه وای‌فای)

۴- هرگز اطلاعات دستگاه شبکه یا وای‌فای را به دیگران و غریبه‌ها ندهید. در صورت نیاز، از شبکه میهمان استفاده کنید (آموزش تعریف شبکه میهمان)

۵- به طور دایم فریم‌ویر مودم روتر را به‌روزرسانی کنید (آموزش به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم روتر)

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا