فناوری

تجمیع فرکانس چیست و چرا سرعت اینترنت موبایل را افزایش می‌دهد؟

حتما در هنگام خرید یک مودم همراه یا بررسی یک مودم ۴G عبارت «تجمیع فرکانس» یا «تجمیع حامل» به گوش‌تان خورده است. همین‌طور، برخی اوقات می‌گویند این گوشی موبایل قابلیت تجمیع فرکانس دارد. 

تجمیع فرکانس یا Carrier Aggregation چیست و دقیقا چه ویژگی‌ها و مزیتی دارد؟

چرا باید از تجمیع فرکانس استفاده کرده و سرعت اینترنت موبایل را چقدر افزایش می‌دهد؟

چگونه می‌توان از قابلیت CA یک مودم بهره برد و کدام مودم‌ها و موبایل‌ها دارای این قابلیت هستند؟

سعی می‌کنیم در این مقاله؛ به طور خلاصه جواب‌های ساده‌ای به سوالات بالا بدهیم تا مشخص شود ویژگی تجمیع فرکانس چیست و چه کاربردهایی دارد.

تجمیع فرکانس: افزایش سرعت و پهنای‌باند

هر روز به اینترنت سریع‌تری نیاز داریم. کاربران موبایل‌ها نیاز به پهنای‌باند بیشتر و سرعت بیشتر هستند. اپراتورهای مخابراتی هم باید هر روز کاربران بیشتری را سرویس‌دهی کنند و سرعت و پهنای‌باند اینترنت کافی برایشان ارایه دهند.

برای تماشای یک ویدیوی آنلاین یا آپلود فایل‌های با حجم بالا روی اینترنت با موبایل نیاز به سرعت و پهنای‌باند کافی، تضمین شده، پایدار و با تاخیر بسیار کم داریم.

نسل چهارم اینترنت موبایل (۴G) توانست تا حدودی نیازهای کاربران را جواب دهد ولی سریعا فرکانس‌ها اشباع شدند و فرکانس‌های جدیدی با فناوری‌های مدولاسیون بهتر روی فناوری LTE ارایه شد.

باز هم LTE به سرعت اشباع شد. هر سال چند صد میلیون دستگاه جدید به اینترنت متصل شده و نیاز به سرعت و پهنای‌باند بیشتری داشتند.

راه‌کار بعدی اپراتورهای موبایل برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران؛ ارایه فناوری LTE Advanced بود. یکی از تکنیک‌ها یا فناوری‌های عرضه شده روی LTE Advanced، تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) است.

به طور ساده؛ تجمیع فرکانس اجازه می‌دهد به جای استفاده از یک فرکانس که سرعت و پهنای‌باند مشخصی دارد؛ چندین فرکانس را با هم ترکیب کرد که هم سرعت و هم پهنای‌باند بیشتر شود.

دقیقا مانند این است که به جای استفاده از یک لوله آب ۲ اینچی، ۵ لوله آب ۲ اینچی را با هم ترکیب کنید و یک لوله آب ۱۰ اینچی بسازید تا آب با سرعت و اندازه بیشتری به شما برسد.

CA به اپراتورها اجازه می‌دهد با همین فرکانس‌های رادیویی موجود و بدون نیاز به هزینه و نصب تجهیزات، سرعت دانلود و آپلود بیشتری در اختیار کاربران پرمصرف قرار دهند.

تجمیع فرکانس اجازه می‌دهد چندین فرکانس رادیویی تعریف شده روی کریرهای LTE با هم ترکیب شوند. هر فرکانس رادیویی LTE پهنای‌باندی ۲۰ مگاهرتزی دارد. براساس فناوری‌های مودم و موبایل، امکان تجمیع ۲ تا ۳۲ کریر یا فرکانس رادیویی وجود دارد.

دقت کنید برای هر فرکانس رادیویی باید یک آنتن مجزا روی مودم یا موبایل وجود داشته باشد. مثلا، مودمی می‌تواند از ۳CA استفاده کند که ۳ آنتن برای شبکه موبایل ۴G LTE خود داشته باشد.

بنابراین؛ اگر موبایلی یا مودمی تنها ۲ آنتن ۴G دارد؛ حداکثر می‌تواند از ۲CA استفاده کند.

انواع تجمیع فرکانس و سرعت آن‌ها

رایج‌ترین تجمیع فرکانس‌ها حاصل ترکیب ۲ فرکانس، ۳ فرکانس، ۴ فرکانس و ۵ فرکانس است. اگر ۵ فرکانس ۲۰ مگاهرتز با هم ترکیب شوند؛ پهنای‌باندی ۱۰۰ مگاهرتزی به وجود می‌آورند ولی اکنون امکان رسیدن به سرعت‌های ۱ گیگابیت و بیشتر حتی ۱.۲ گیگابیت با تجمیع فرکانس وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دسته‌بندی مودم‌های LTE و سرعت دانلود آن‌ها

تجمیع ۲ فرکانس ۲۰ مگاهرتزی امکان رسیدن به سرعت ۳۰۰ مگابیت را فراهم می‌کند. اگر فرکانس‌ها ۱۰ مگاهرتزی باشند؛ سرعت ۱۵۰ مگابیت به دست می‌آید. اگر کمی باهوش بوده باشید؛ تا کنون فهمیدید چرا برخی مودم‌ها حداکثر سرعت دانلود آن ۱۵۰ مگابیت و برخی ۳۰۰ مگابیت است.

تجمیع ۲ فرکانس ۱۰ مگاهرتز = سرعت دانلود حداکثر ۱۵۰ مگابیت = LTE Cat4

تجمیع ۲ فرکانس ۲۰ مگاهرتز = سرعت دانلود حداکثر ۳۰۰ مگابیت = LTE Cat6

در تصویر زیر می‌توانید چندین نوع تجمیع فرکانس را با فناوری MIMO 2×2 مشاهده کنید:

امروزه مودم‌ها و گوشی‌های موبایلی با LTE Cat16 داریم که سرعتی ۱ گیگابیت و LTE Cat18 با سرعت ۱.۲ گیگابیت داریم.

براساس همین قابلیت‌ها و دیگر فناوری‌هایی مانند MIMO و مدولاسیون قابل استفاده یک رده مودم LTE تعریف می‌شود.

وقتی می‌گویند این مودم یا گوشی موبایل از رده LTE Cat6 است؛ دیگر سریعا می‌فهمیم که حداکثر سرعت دانلود آن ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود آن ۵۰ مگابیت است و از تجمیع فرکانس ۲ به همراه MIMO 2×2 و مدولاسیون ۲۵۶QAM سود می‌برد. 

چگونه از قابلیت تجمیع فرکانس استفاده کنیم؟

روش‌ها و نرم‌افزارهایی برای چک کردن قابلیت تجمع فرکانس یک گوشی تلفن همراه روی اندروید و iOS یا مودم‌های ۴G وجود دارد.

شما می‌توانید بفهمید آیا مثلا گوشی گلکسی اس ۸ سامسونگ از تجمیع فرکانس استفاده می‌کند یا خیر؟ این قابلیت روی گوشی شما فعال شده است یا خیر؟ چگونه می‌توان روی گوشی‌های آیفون ۷ و ۸ قابلیت تجمیع فرکانس را فعال کرد؟

برای هر گوشی تلفن همراهی که از تجمیع فرکانس پشتیبانی می‌کند؛ می‌توان به طور دستی یا از طریق دستورات اپراتور موبایل، تنظیمات تجمیع فرکانس را فعال کرد. 

به طور ساده، گوشی‌های اندرویدی در بخش تنظیمات؛ گزینه فعال‌سازی Cat6 یا Carrier Aggregation دارند. دقت کنید گوشی تلفن همراه باید اینترنت ۴.۵G یا LTE Cat6 به بالا را پشتیبانی کند.

کاربرانی که از سیم‌کارت‌های ایرانسل استفاده می‌کنند؛ با مراجعه به این راهنما می‌توانند قابلیت تجمیع فرکانس را فعال کنند. 

کاربران سیم‌کارت‌های همراه اول نیز می‌توانند از طریق فعال‌سازی اینترنت نوترینو به تنظیمات گوشی خود دسترسی پیدا کنند.

مودم‌های ۴G LTE در پنل مدیریتی خود گزینه‌هایی برای تجمیع فرکانس دارند. به علاوه، شرکت‌های سازنده مودم‌های ابزارها و اپلیکیشن‌هایی برای گزارش‌گیری و نظارت بر قابلیت CA مودم‌ها می‌دهند.

دستگاه‌های iOS مانند آیفون به طور خودکار به شبکه ۴.۵G متصل می‌شوند و تنظیمات خاصی نیاز ندارند.

کاربران حرفه‌ای هم می‌توانند با نرم‌افزارهایی مانند LTEWatch وضعیت تجمیع فرکانس‌ها، قدرت و سرعت هر فرکانس، پینگ و تنظیمات دیگر آنتن‌ها را بررسی کنند.

در آینده، سعی می‌کنیم درباره نرم‌افزار LTEWatch آموزش‌هایی را منتشر کنیم.

امیدوارم که این مطلب توانسته باشد رضایت شما را جلب و به برخی پرسش‌های شما درباره ماجراهای تجمیع فرکانس جواب دهد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام مطلب بسیار خوبی بود
    بعضی از موبایل های میان رده هواوی مانند پی اسمارت و هانر ۹ در مشخصات از ۴.۵ جی بصورت ۲ca پشتیبانی میکنه ولی در زمان استفاده از کوشی در ایران فقط از ۴جی استفاده میکنه و قابلیت تجمیع رو نداره میدونین مشکل از کجا هست؟

    1. ببین برادر اون به دلیل زیر ساخت هست که قدیمیه در ایران واسه این مدل ها وگرنه از اینترنت چهارو نیم جی پشتیبانی میکنه اما با علامت فورجی! به قول معروف اون حالت تجمیع فرکانس در خودش به صورت خودکار فعاله و شما جایی بری که پوشش چهارو نیم جی باشه یا دکل های فورجی از یه اپراتور تو اون محدوده باشه بطور خودکار فرکانس هارو باهم ترکیب میکنه که خودتم خبر دار نمیشی و سرعت باورنکردنی بالای ۲۰۰ مگابیت رو دریافت میکنی در اسپید تست

    2. سلام و باعرض ادب
      یک سوالی داشتم ممنون می شوم کسی جوابم برا بدهد
      می خواستم بپرسم راهی هست که بشود تجمیع فرکانس کرد به صورت دستی یا خودکار که اینترنت ۴G رو به حداکثر سرعت اش رساند ؟
      اگر عزیزی در مورد این موضوع آگاه بود لطفا راهنماییم کند که چگونه سرعت اینترنت همراه را به حداکثر سرعت برسانم
      با تشکر از همه ی دوستان گلم ❤️👌

  2. سلام جناب محمدی زاده، وقتتون بخیر
    ازتون سوالی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید، اگه مودم های هواوی مثل همین بی ۸۱۸ یا بی ۶۲۸ که قابلیت ۲CA یا ۴CA رو دارن تهیه کنم توی سرعت ۴ جی واقعا تاثیر محسوسی میذاره و میتونم به سرعتای بالاتر برسم؟ الان با بی ۶۱۲ هواوی به سرعت ۱۲۰ مگابیت و با تی پی لینک MR600 تا ۹۰ مگابیت سرعت میگیرم و میخواستم بدونم چندین میلیون هزینه کردن دوباره و تعویض مودم ها میتونه تاثیر زیادی بذاره روی سرعتم؟ یا اینکه اساسا دکل های همراه اول اجازه همچین کاری رو به مودم میدن؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله قابلیت تجمیع فرکانس یا CA هم برای همراه اول و هم برای ایرانسل کار می‌کند و روی سرعت شما تاثیرگذار است ولی نه اینکه تصور کنید سرعت شما را دو یا سه برابر می‌کند.
      مثلا اگر با هواوی B612 دارید سرعت ۱۲۰ مگابیت می‌گیرید که خودش خیلی خوب است؛ شاید سرعت شما را ۴۰ الی ۵۰ مگابیت بیشتر تا و نهایتا به حوالی ۲۰۰ مگابیت برسید.
      نکته دیگر اینکه باید در منطقه خودتان، فرکانس‌های خلوت را پیدا کنید و همراه اول چند فرکانس بدهد تا تجمیع صورت بگیرد. ممکن است در منقطه شما فرکانس‌ها خیلی شلوغ باشند یا اصلا یک فرکانس باشد و تجمیع منتفی شود.
      خود مودم هواوی B612 تجمیع فرکانس ۲CA دارد. تست بزنید و اگر جواب گرفتید سراغ خرید مودم گران‌تر بروید.

      1. ممنون از پاسختون، مسئله ای که هست توی منطقه خونه م فکر نمیکنم دکل دیگه ای باشه که ۴CA انجام بشه، چون اگه اشتباه نکنم ۴CA باید از دو دکل انجام بشه و هر کدوم ۴ فرکانس که میشه دو تا B3 و B7، برای همین خیلی ریسک بزرگیه خریدن مودم ۱۰ میلیونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا