فناوری

وای‌فای پلاگ چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟

دستگاه‌های Wi-Fi Plug یا Smart Plug نسل جدیدی از پریزهای هوشمند هستند که به مرور دارند وارد زندگی ما می‌شوند. در بسیاری از سایت‌ها، این دستگاه‌ها با پریز هوشمند شناخته می‌شوند.

این دستگاه‌ها برای خانه‌ها و کیت‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته و در زندگی روزمره ما کاربرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهند گذاشت. البته، به این معنی نیست که در خانه‌های معمولی قابلیت نصب و استفاده ندارند.

پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی، در خانه هریک از ما چندین دستگاه اسمارت پلاگ یا وای‌فای پلاگ نصب و استفاده شود ولی دقیقا این دستگاه‌ها چه هستند و چه کاری انجام می‌دهند؟

وای‌فای پلاگ چیست؟

یک دستگاه اسمارت پلاگ یا وای‌فای پلاگ یک پریز برق هوشمند است که امکان کنترل و مدیریت دستگاه‌های متصل شده را از راه دور با اپلیکیشن‌های موبایل یا دستیارهای صوتی فراهم می‌کند.

یک وای‌فای پلاگ به پریز برق معمولی متصل شده و بعد می‌توانید هر وسیله الکترونیکی معمولی در خانه مانند تلویزیون، یخچال، چراغ خواب، کولر گازی و هر چیز دیگری را به آن متصل کنید.

بعد با استفاده از وای‌فای و یک اپلیکیشن ساده روی گوشی موبایل می‌توانید این دستگاه الکترونیکی را روشن/خاموش کنید یا برنامه‌ای به وای‌فای پلاگ برای روشن/خاموش آن بدهید.

تصور کنید در مسافرت هستید یا برای چند ساعت از خانه خارج شدید. می‌توانید با یک وای‌فای پلاگ به راحتی دستگاه‌های الکتریکی مختلف درون خانه را روشن/خاموش کنید. مثلا در طول روز برای یک ساعت کولر گازی را روشن و بعد خاموش کنید؛ چراغ‌های خانه را به ترتیب روشن کنید و حتی مودم و روتر را مدیریت کنید.

یک دستگاه وای‌فای پلاگ یا اسمارت پلاگ می‌تواند ساده‌ترین و خنگ‌ترین دستگاه‌های الکتریکی خانه‌های ما را به یک دستگاه هوشمند قابل کنترل تبدیل کند. تصور کنید هر چیزی در خانه را بتوانید با وای‌فای یا از راه دور با اپلیکیشن کنترل و مدیریت کنید. 

در این شرایط، در مصرف انرژی خانه‌مان صرفه‌جویی می‌شود؛ هیچ دستگاهی بی‌استفاده روشن نخواهد بود و اگر برایش مشکلی پیش بیاید؛ از راه دور قابل تنظیم و مدیریت است.

اسمارت پلاگ‌ها برای کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری هم بسیار مفید هستند. تصور کنید به راحتی بتوانید برنامه‌ریزی کنید در یک ساعت مشخص تمام سیستم‌ها، مودم‌ها و روترها، سوییچ‌ها و دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خاموش شوند و دوباره در یک ساعت مشخصی روشن شده و برای استفاده کارمندان مهیا باشند.

ویژگی‌های وای‌فای پلاگ

دستگاه‌های وای‌فای پلاگ یا اسمارت پلاگ چند ویژگی بارز دارند:

وای‌فای: اجازه می‌دهند از راه دور و با یک ارتباط وای‌فای مدیریت شوند. شما کافی است اپلیکیشن دستگاه وای‌فای پلاگ را روی اسمارت‌فون‌تان نصب کرده و از طریق وای‌فای با این دستگاه‌ها در ارتباط باشید.

کنترل با صدا: غالب این دستگاه‌ها با دستیارهای صوتی معروف شرکت‌های آمازون، گوگل، مایکروسافت و اپل سازگار هستند و شما می‌توانید با دستورات صوتی با این دستگاه‌ها در ارتباط باشید. مثلا دستورات خاموش/رشون کردن دستگاه‌ها را با صدا اعلام کنید.

اپلیکیشن: یک برنامه موبایل برای مدیریت از راه دور دارند. این اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی و iOS قابل نصب هستند و اجازه می‌دهند شما با اسمارت‌فون‌تان به راحتی وسایل الکتریکی را روشن/خاموش یا برنامه‌ریزی کنید.

مدیریت مصرف انرژی: دستگاه‌های وای‌فای پلاگ امکاناتی برای نمایش میزان مصرف انرژی دستگاه‌های الکتریکی دارند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد دقیقا بدانید هریک از وسایل الکتریکی خانه شما چقدر مصرف برق دارند.

دستگاه کنترل از راه دور: برخی مدل‌ها یک دستگاه فیزیکی کنترلر هم دارند تا بدون وای‌فای یا اسمارت‌فون هم بتوان آن‌ها را مدیریت کرد.

محافظ پریز برق: برخی از مدل‌ها قابلیت‌هایی برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در نوسانات برقی دارند. سعی می‌کنند در زمان پایداری برق و تامین ولتاز لازم، اجازه روشن شدن دستگاه را بدهند.

قیمت وای‌فای پلاگ

معمولا این دستگاه‌ها قیمتی ۲۵ تا ۵۰ دلار دارند. برحسب اینکه مدل وای‌فای پلاگ در درون خانه نصب می‌شود یا به صورت بیرونی استفاده خواهد شد؛ چند پریز برق برای اتصال دستگاه‌های مختلف می‌دهد و امکانات آن، قیمت وای‌فای پلاگ افزایش پیدا خواهد کرد.

در ایران، ارزان‌ترین پریزهای هوشمند یا وای‌فای پلاگ قیمتی صد هزار تومان خواهند داشت و مدل‌های معروف قیمتی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان دارند.

حالا نظرتان درباره این دستگاه‌های کوچک دوست‌داشتنی چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا