اترنتفناوری

تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبر نوری چیست؟

نگاهی به انواع اینترنت فیبر نوری و مزایا و معایب هریک

در میان توییت‌های فارسی دیدم چند کاربر در تعریف و مفهوم درست FTTH و تفاوت‌های آن با FTTB و حتی FTTC و FTTN مشکل دارند.

با شتاب گرفتن واگذاری اینترنت فیبر نوری منازل در ایران و شروع ثبت‌نام و ارائه پورت‌های FTTH از سوی برخی شرکت‌ها مانند مخابرات، شاتل، صبانت، آسیاتک، فناپ تلگام و غیره، طبیعی است که مردم دنبال اطلاعات بیشتر درباره انواع اینترنت فیبر نوری باشند و بخواهند بدانند دقیقا چه اینترنتی مناسب خانه یا مجتمع مسکونی یا دفتر کارشان است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت FTTH (فیبر نوری)

حالا، در این مطلب سعی می‌کنم خلاصه و ساده اینترنت FTTH و تفاوت‌های آن با اینترنت FTTB و دیگر مدل‌های مشابه را توضیح دهم:

اینترنت FTTH چیست؟

اینترنت FTTH چیست؟

خود کلمه FTTH مخفف عبارت Fiber to the Home است. در بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های خدماتی با نام FTTP (مخفف Fiber to the Premises) نیز یاد می‌شود. پس، نکته آموختنی اول این است که FTTP و FTTH تقریبا مشابه هم هستند.

اینترنت FTTH یک اتصال یا کانکشن اینترنت فیبرنوری مستقیم از سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) تا داخل خانه یا شرکت شما است. یعنی شما از طریق کابل فیبرنوری اینترنت را به طور مستقیم از ISP دریافت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: تعرفه اینترنت فیبر نوری آسیاتک + جدول خرید حجم اضافه

یک کابل فیبر نوری شامل چند رشته فیبر نوری است که اطلاعات را از طریق نور منتقل می‌کنند. فیبرهای نوری بسیار نازک و در حد ضخامت تار موی انسان هستند ولی سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتر و بهتری نسبت به کابل‌های مسی یا کواکسیال دارند.

در اینجا نمی‌خواهیم درباره نحوه کار فیبرنوری و مزایای آن صحبت کنیم یا اینکه با کابل‌ها و اینترنت مسی مقایسه شود. کافی است بدانید که هرکجا درباره اینترنت یا اتصال FTTH و FTTP صحبت می‌شود؛ منظور یک اتصال اینترنت فیبرنوری از ISP تا داخل خانه شما است.

اینترنت FTTC چیست؟

اینترنت FTTC چیست؟

اینترنت FTTC (مخفف Fiber to the Cabinet) فقط فیبرنوری نیست و ترکیبی از کابل‌های فیبرنوری و کابل‌های مسی است. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

در برخی مواقع، کشیدن کابل فیبرنوری تا داخل ساختمان‌ها و خانه‌ها بسیار مشکل و هزینه‌بر است. یک راه‌حل برای کاهش هزینه‌ها و دسترسی سریع‌تر و ساده‌تر به اینترنت پرسرعت؛ اتصال ISP به کابین‌های نصب شده در خیابان با فیبرنوری و بعد کابل‌کشی مسی از کابین‌ها به درون خانه‌ها است.

بیشتر بخوانید: مقایسه اینترنت VDSL و FTTH؛ کدام‌یک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

بنابراین، در این روش دیگر کابل فیبرنوری داخل خانه نمی‌آید و همین کابل‌های مسی شبکه‌های اترنت Cat5 و Cat6 اینترنت را داخل خانه می‌آورند. در کابین‌ها از دستگاه‌هایی به نام DSLM استفاده می‌شود تا کیفیت و کارایی خط تضمین شود و همیشه یک اتصال پایدار اینترنت برقرار باشد.

اینترنت FTTB چیست؟

اینترنت FTTB چیست؟

حالا تصور کنید کابل اینترنت فیبرنوری تا دم ساختمان شما کشیده شده باشد ولی داخل خانه شما نیاید. در مدل FTTH کابل فیبرنوری در داخل خانه شما بود. با FTTC فقط تا کابین‌ها نصب شده در خیابان می‌آمد ولی در اینترنت FTTB کابل فیبرنوری تا داخل ساختمان آمده است و هریک از مشتریان باید از روشی غیر از کابل فیبرنوری اینترنت را به داخل خانه ببرند.

اغلب ساختمان‌ها از کابل مسی و در برخی دیگر از کابل‌های کواکسیال یا ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌شود. معمولا از فیبر FTTB برای مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌ها چند طبقه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تعرفه اینترنت فیبر نوری شاتل

در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در تهران می‌توانند به آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی اینترنت FTTB بدهند. FTTB هزینه ارزان‌تری نسبت به FTTH دارد و سریع‌تر هم نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به طور خلاصه انواع مدل‌های اینترنت فیبرنوری به شکل زیر تعریف می‌شوند:

FTTH: اتصال کابل فیبرنوری به منازل مسکونی

FTTB: اتصال کابل فیبرنوری به ساختمانها

FTTC: اتصال کابل فیبرنوری به کابین‌های دسترسی

FTTN: اتصال کابل فیبرنوری به توزیع‌کننده‌ها (Active node)

در تصویر زیر می‌توانید به صورت کاملا سمبولیک تفاوت‌های هریک از کانکشن‌های اینترنت فیبرنوری را مشاهده کنید:

انواع اینترنت فیبر نوری

به نظر می‌رسد بهترین گزینه FTTC باشد چون هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر نصب می‌شود و در کشورهایی مانند ایران راحت‌تر است ولی FTTC با محدودیت سرعت روبرو است و برای کسب‌وکارها یا کاربرانی که اینترنت بالای ۱۰۰ مگابیت نیاز دارند؛ جواب‌گو نیست.

اینترنت FTTP یا FTTH ایده‌آل‌ترین حالت استفاده از فیبرنوری است ولی باید هم شرکت مخابرات منطقه شما و هم ساختمان شما زیرساخت کابل فیبرنوری داشته باشد. به همین دلیل، غالبا کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری و پول‌دار سراغ FTTP می‌روند.

مقایسه سرعت انواع اینترنت فیبر نوری

سرعت اینترنت فیبر نوری

در حالی‌که هر دو مدل اینترنت FTTP و FTTC یک سرعت بالا و تضمین شده را به مشتری می‌دهند ولی اتصالات FTTP یا همان FTTH به خاطر استفاده کامل از فیبرنوری سرعت بالاتری دارد.

سرعت هر دو نوع اینترنت FTTH و FTTC از ADSL و VDSL بالاتر است. سرعت یک اتصال FTTH می‌تواند تا مرز ۳۳۰ مگابیت برسد ولی سرعت FTTC بیشتر از ۷۶ مگابیت نمی‌شود. البته، همه‌چیز بستگی به سرویس‌دهنده شما دارد.

گاهی اوقات سرویس‌هایی که روی FTTH عرضه می‌شود برای کاربران خانگی محدود به سرعت‌های ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت است.

کدام اینترنت فیبر نوری به کاربران خانگی داده می‌شود؟

وقتی از اینترنت فیبر برای منازل صحبت می‌شود و مثلا وزارت ارتباطات در پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها، از اینترنت پرسرعت برای کاربران خانگی می‌گوید؛ منظور اینترنت FTTH یا فیبر از مرکز مخابراتی تا داخل منزل کاربر است.

شرکت‌های اینترنتی نیز سرویس FTTH را به کاربران خانگی داده و سرویس اینترنت FTTB بیشتر برای مجتمع‌های مسکونی و تجاری یا شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫18 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    لطفا مودمی معرفی بکنید برای دریافت اینترنت از مخابرات بتوان تا سرعت ۳۳۰ مگابیت ساپورت کند .

  2. از نویسنده محترم تشکر میکنم ، توضیح مختصر و مفید و واضح بود…
    حالا میفهمیم که آقای وزیر جوان پز چه چیزی رو میده…
    ما منتطریم تا روزی اینترنت پرسرعت و ارزان و بدون محدودیت حجمی رو تجربه کنیم…

  3. لطفا اطلاع رسانی کنید که فعلا نیازی به تعویض مودم های خانگی نیست، تکنولوژی FTTC نیازی به تعویض مودم های خانگی ندارد. تا FTTH توی ایران شاید یه چهل سال دیگه نیاز باشه!!

    1. ببخشید سروییس FTTC که از مرکز تا کابین هستش و ادامش با سیم مسیه هم ارزون تر در میاد هم سرعت قابل قبولی داره. نیاز به مودم جدید داره؟ یا همون مودم هایی که قبلا. باهاش به adsl وصل میشدیم الان میتونیم باهاش بهFTTCوصل بشیم؟؟ اخه جدیدا سر خیابون ما هم این کابین ها رو زدن ولی تو کوچه دیگه نیاوردن تا دو سه سال پیش که اینترنت خونگی داشتم سرعتش افتضاح بود الان میخام بگیرم رفیقامم که گرفتن میگن سرعت اینترنتشون رفته بالا تر میخاستم پاسخ شمارو بدونمم

      1. سلام
        اگر اینترنت فیبرنوری بدهند و کابل فیبرنوری تا دم در خانه بیاید باید مودم فیبرنوری بخرید ولی در مدل fttc غالبا اینترنت ADSL یا VDSL داده می‌شود که همان مودم‌های قدیمی ADSL و VDSL جواب می‌دهند و نیازی به خرید مودم GPON فیبرنوری نیست

    1. این دو اصلا شبیه به هم نیستند
      ADSL یک فناوری از خانواده xDSL و مبتنی بر کابل مسی است
      FTTC یک فناوری انتقال سریع اینترنت مبتنی بر کابل فیبر نوری است

      1. از لحاظ سرعت تی تی سی ۸۰ مگ اخرش و فقط پینگ عالی حداکثر ۲۰ ثانیه داره ولی وی دی اس ال با بالابردن امپر و کاهش کابران روی کابل و بانویز خیلی زیاد و پینگ بالا به سرعت ۳۰۰ مگ هم میرسه ولی پینگ افتضاح نمیشه بازی کرد یا فیلم دید قطی وسط فیلم زیاده

    1. اگر مخابرات در شهر و منطقه محله شما سرویس تانوما بدهد بله می‌توانید استفاده کنید
      بهتر است با مخابرات منطقه تماس بگیرید و دنبال خرید سرویس باشید

  4. سلام ممنون بابت اطلاعاتتون؛ اگر زیر ساخت فیبر نوری تا کابین داخال خیابان باشه، در صورت تقاضا سیم کشی فیبر نوری تا دخل واحد انجام میشه یا خیر و اینکه آیا میأونید هزینش تقریبا چقدر میشه؟؟؟؟ و با در نظر گرفتن این نکته که یک مجتمع ۶۳ واحدی هستیم

  5. سلام
    من میکروتیک دارم و میخوام سرویس رو روی اترنت تحویل بگیرم
    با fttc با یک مبدل RJ45 آیا میتونم روی میکروتیکم سرویس رو تحویل بگیرم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا