فناوری

تمام خودروهای سال آینده بنتلی با وای‌فای فوق سریع داخل خودرو عرضه می‌شوند

شرکت بنتلی می‌خواهد اولین خودروسازی باشد که تمام مدل‌هایش را به یک اتصال وای‌فای پرسرعت درون خودرویی مجهز می‌کند و به دست مشتری می‌دهد.

سال‌ها است رانندگان خودروها آرزو دارند درون خودرو به یک اتصال اینترنت پرسرعت و پایدار دسترسی داشته باشند. تا کنون راه‌کارهای زیادی از سوی خودروسازها برای این منظور عرضه شده که عمدتا هم وابسته به اینترنت موبایل هستند.

حالا شرکت خودروسازی بنتلی خبر داده با همکاری اپراتور ViaSat می‌خواهد اولین سیستم وای‌فای پر سرعت، پایدار و امن را در خودرو راه‌اندازی کند. این ویژگی به نام «Advanced Connectivity» به تمام مدل‌های خودروی لوکس این شرکت در سال ۲۰۱۹ افزوده می‌شود.

آن‌طور که شرکت بنتلی توضیح داده است؛ ظاهرا می‌خواهد یک روتر بی‌سیم خاص را در صندوف عقب خودروهایش جاسازی کند. این روتر بی‌سیم به باتری و برق DC خودرو متصل است و تامین انرژی می‌شود. 

از سوی دیگر، این روتر بی‌سیم به سیستم سرگرمی و اپلیکیشن‌های کاربردی و کسب‌وکار درون خودرو متصل است. بنتلی می‌خواهد یک دفتر کار کاملا همراه و مجهز درون خودرو برای مشتریانش فراهم کند.

فناوری ۵G و تجمیع فرکانس

در سوی دیگر این فناوری، اپراتور ViaSat تلاش می‌کند سیگنال‌های شبکه‌های موبایل سه اپراتور را با یکدیگر ادغام و یک سیگنال پر سرعت، پایدار و مطمئن بسازد و از طریق هات‌اسپات‌های زیادی که دارد؛ اینترنت را به صورت بی‌سیم برای روترهای خودروها ارسال کند.

روتر بی‌سیم از طریق یک شبکه خصوصی مجازی چند کاناله به هات‌اسپات‌های ViaSat متصل خواهد شد تا امنیت وای‌فای خودرو هم تامین شده باشد و به راحتی نتوان سرقت اطلاعات کرد یا درون سیستم خودرو نفوذ داشت.

بنتلی می‌گوید این وای‌فای فوق سریع می‌تواند در خودرویی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر سرعت هم کار کند و استریم ویدیو و بازی آنلاین داشته باشد.

بنتلی همراه با این سرویس وای‌فای، چندین اپلیکیشن موبایل کاربردی مانند Bentley Skype for Business را هم به خریداران خوروها ارایه می‌دهد تا از راه دور بتوانند کارهای خود را مدیریت و پیش ببرند.

احتمالا فناوری جدیدی که شرکت بنتلی می‌خواهد برای وای‌فای پر سرعت درون خودرویی عرضه کند؛ مبتنی بر شبکه‌های موبایل ۵G و فناوری‌هایی مانند تجمیع فرکانس است.

اگر واقعا این اتفاق بیفتد و شاهد یک وای‌فای پر سرعت حداقل چند گیگابیتی پایدار و امن در خودرو باشیم؛ اولین راه‌کار و سرویسی است که مشکل اینترنت درون خودرویی را حل کرده است و می‌تواند شروعی برای دیگر خودروسازها باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا