فناوری

مودم‌های دو سیم‌کارته چه مزایایی دارند و در بازار ایران کدام مدل‌ها یافت می‌شوند؟

مودم‌های استاندارد دارای یک شیار یا اسلات سیم‌کارت هستند و شما فارغ از اینکه می‌خواهید اینترنت ۴G یا TD-LTE استفاده کنید؛ باید یک سیم‌کارت از اپراتوری روی آن‌ها بیندازید.

اما برخی از کاربران در بازار به دنبال مودم‌های دو سیم‌کارته هستند. آیا چنین مودم‌هایی یافت می‌شود؟ چه مزایایی دارند که باعث می‌شوند کاربران آن‌ها را خریداری کرده و به مودم‌های استاندارد تک سیم‌کارته ترجیح بدهند.

باید دانست که مودم‌های دو سیم‌کارته عمدتا گران‌تر از مودم‌های استاندارد هستند.

مزایای مودم‌های دو سیم‌کارته

مهم‌ترین مزیت مودم‌های دو سیم‌کارته، برخورداری از دو اینترنت همراه یا ۴G است. مثال ساده و دم دستی آن، استفاده از سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل روی یک مودم است.

هرگاه اینترنت ایرانسل تمام می‌شود یا آنتن‌دهی خوبی ندارد؛ سراغ اینترنت همراه اول می‌روید یا اینکه به دلیل آنتن‌دهی بهتر در یک منطقه از آن استفاده می‌کنید.

برعکس این داستان هم صدق می‌کند. شاید صبح در یک منطقه همراه اول بهتر انتن‌دهی داشته باشد و بعدازظهر در منطقه دیگری اینترنت ایرانسل سریع‌تر باشد.

همین‌طور، می‌توانید با یک سیم‌کارت از اینترنت روزانه و با سیم‌کارت دیگری از اینترنت شبانه با قیمت کمتر و حجم دانلود بیشتر استفاده کنید.

به این ترتیب همیشه یک سیم‌کارت و اینترنت پشتیبان دارید تا در سفر، ماموریت‌های کاری، دفر کار و خانه بدون اینترنت نمانید.

دیگر مزیت مودم‌های دو سیم‌کارته، استفاده از اینترنت ۴G و TD-LTE است. مودمی مانند هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 اجازه می‌دهد روی یک شیار سیم‌کارت معمولی انداخته و روی شیار بعدی از سیم‌کارت TD-LTE سود ببرید.

باز هم در این شرایط می‌توانید هنگامی که TD-LTE قطع است؛ از اینترنت معمولی موبایل استفاده کنید یا اینکه در طول روز به ۴G سوییچ کرده و در شب برای دانلود از TD-LTE سود ببرید.

به هر حال، مودم‌های دو سیم‌کارته باعث می‌شوند کاربران انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و مدام مجبور نباشند یک سیم‌کارت را درآورده و سیم‌کارت بعدی را روی مودم جا بزنند.

معرفی مودم‌های دو سیم‌کارته بازار ایران

خوب، حالا که با مزایای مودم‌های دو سیم‌کارته آشنا شدیم؛ در بازار ایران چه مدل‌هایی در دسترس است؟

همان‌طور که گفتیم مودم‌های استاندارد از یک اسلات سیم‌کارت استفاده می‌کنند و شرکت‌های انگشت‌شماری سراغ طراحی و تولید مودم‌های دو سیم‌کارته رفتند. مودم‌های دو سیم‌کارته عملا محصولاتی خاص در بازار هستند و گران‌تر از مودم‌های استاندارد به فروش می‌روند.

من با جست‌وجویی که کردم به سه مدل زیر رسیدم که البته هر سه مدل به طور مفصل در سایت شبکه‌جی معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند:

نزتک NZT-۹۹C

دو ویژگی پاوربانک و دو شیار سیم‌کارت باعث معروفیت و محبوبیت این مودم در بازار ایران شده است. در حال حاضر قیمتی حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و یک مودم قابل حمل محسوب می‌شود. حداکثر سرعت دانلود این مودم ۱۵۰ مگابیت است. از باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپری سود می‌برد و دارای تقویت‌کننده سیگنال، نمایشگر و درگاه LAN است (بررسی بیشتر)

بی‌پک ۸۹۲۰NZ

یک مودم عجیب ساخت شرکتی در استرالیا است. تقریبا هر چیزی که به ذهن‌تان برسد؛ روی این مودم یافت می‌شود تا ویژگی دو سیم‌کارته بودن اصلا به چشم نیاید. پشتیبانی از ADSL و VDSL، پشتیباتی از ۴G و TD-LTE، وای‌فای AC آن هم با سرعت ۲۴۰۰ مگابیت بر ثانیه، سرور VPN، اپلیکیشن IPTV، درگاه‌های LAN و USB و امکانات دیگری که باعث می‌شوند این مودم روتر رومیزی ترسناک به نظر برسد (بررسی بیشتر)


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. مودم B612 تک سیمکارته. من مودمم رو زیر و کردم فقط یک اسلات برای سیم کارت داره.
    از سایتی که خریدم تو مشخصاتش نوشته تک سیمکارت.
    لطفا راهنمایی بکنین.

    1. سلام
      تصویر کاور این مطلب مربوط به مودم هواوی B612 است.
      گاهی اوقات یک مدل از مودم با ویژگی‌های کمتری عرضه می‌شود تا ارزان‌تر فروش برود که البته در ایران فرقی نمی‌کند و همان قیمت است. شاید مدلی که شما گرفتید یک شیار سیم‌کارت دارد.
      به هر حال هواوی B612 یا ایرانسل Tf-i60 دارای دو سیم‌کارت است.

      1. سلام.
        ممنون بابت جواب.
        مودم من از نوع B612 هست.که یک شیار سیمکارت داره.
        مودم tf-i60 ایرانسل رو هم دیدم که فقط یک شیار سیمکارت داره.

  2. سلام جناب مهندس محمدی زاده عزیز و تشکر بابت مطالب مفیدتر
    من هم مودم tf i60 ایرانسل رو پارسال با یک دانه سیم کارت معمولی ایرانسل با قیمت باورنکردنی ۲۵۸ هزار تومان خریدم،که با توجه به قیمت کمتر فقط یک شیار سیم کارت دارد

  3. سلام منم آی۶۰ دارم اول فک کردم زیر برچسبی که عکس سیمکارت داره شاید اسلات داشته باشه که نداشت و تک سیمکارته

  4. جناب محمدی‌زاده، مطلب را ویرایش کنید.
    مودم B612 فقط یک اسلات دارد.
    چه اورجینال هواوی، چه ایرانسل و مبین‌نت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا