فناوری

درگاه تلفن ثابت RJ11 مودم ایرانسل TF-i60 به چه دردی می‌خورد؟

تا کنون چندین کاربر درباره درگاه RJ11 مودم ایرانسل TF-i60 (همان هواوی B612) سوال پرسیده و ابهاماتی را مطرح کردند.

همان‌طور که می‌دانید مودم TF-i60 یکی از پرفروش‌ترین مودم‌های بازار در سال‌های اخیر بوده است و همه اپراتورهای اینترنت TD-LTE آن را لاک و به مشتریان خود عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: چگونه فریم‌ویر مودم‌های B۶۱۲ یا TF-i۶۰ را به‌روزرسانی کنیم؟

این مودم که از ارتباطات ۴G LTE و TD-LTE پشتیبانی می‌کند؛ مجهز به درگاه‌های LAN/WAN و RJ11 یا همان سوکت تلفن ثابت است. ولی این درگاه برای چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

شاید این‌طور به نظر برسد که این درگاه هیچ کاربرد خاصی ندارد. برخی از کاربران هم آن را با درگاه ADSL اشتباه گرفته و تصور می‌کنند این مودم ایرانسل و هواوی از ارتباطات ADSL پشتیبانی می‌کنند.

اما مودم ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 از استاندارد ADSL پشتیبانی نمی‌کند و درگاه RJ11 نیز برای این منظور نیست. اگرچه می‌توان یک مودم ADSL را از طریق کابل شبکه به یکی از درگاه‌های LAN متصل کرده و اینترنت را به اشتراک گذاشت.

درگاهی با کاربردهای ویژه

درگاه RJ11 در این مودم‌ها و مودم‌های دیگر مشابه برای مصارف VoIP، تماس تلفنی مبتنی بر اینترنت و اتصال مستقیم تلفن ثابت به مودم و اینترنت است.

به عنوان مثال، می‌توانید یک سیم‌کارت معمولی (FDD) روی مودم TF-i60 بیندازید و بعد تلفن ثابت رومیزی را از طریق کابل تلفن و درگاه RJ11 به یکدیگر متصل کنید. آن‌گاه تلفن ثابت شما به یک گوشی موبایل تبدیل شده و می‌توانید با آن تماس بگیرید و مکالمه داشته باشید.

مثال دیگر، اتصال مستقیم یک سیستم کال سنتر به مودم از طریق درگاه RJ11 است. 

همین‌طور، می‌توان از این مودم برای اتصال درگاه‌های کارت‌خوان به اینترنت استفاده کرد. این درگاه‌ها نیاز به خط تلفن ثابت دارند.

پس، درگاه RJ11 مودم TF-i60 برای ADSL نیست و از سوی دیگر بی‌کاربرد هم نبود و می‌تواند در برخی مواقع ضروری به کار آید. برخی مودم‌های هواوی حتی دو درگاه RJ11 دارند چون برای کشورهایی ساخته شده‌اند که به این نوع اتصال‌ها نیاز است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت شما. از مطالب بسیار مفید شما ممنونم. من هر روز به سایت شما سر میزنم و از مطالب مفیدی که میذارید استفاده میکنم. فقط درخواستی که دارم اینه که آموزش نحوه آنلاک کردن این مودم رو هم بذارید. با تشکر فراوان

    1. سلام
      آموزش آنلاک مودم‌ها هم از نظر قانونی و هم از نظر عرفی غیرمجاز است. اگر چنین مطلبی منتشر کنیم سریعا اخطار می‌گیریم

  2. سلام
    من وقتی مودم adsl رو از طریق لن به b612 مبین نت وصل میکنم اینترنت. و به اشتراک نمیزاره . آیا باید تنظیمات خاصی رو داخل هر دو مودم انجام بدم ؟

  3. من امروز خیلی مطالب مفیدی در خصوص مودم های TD-LTE خوندم و کمک بزرگی به تصمیم گیریم در مورد خرید این نوع مودم و مدل هاش کرد . ممنون از سایت خوبتون . پیروز و موفق باشید

  4. ممنون از مطالب مفیدتون.
    اگه تلفن ثابت به این مودم وصل کنیم و شماره ثابت درون شهری با تلفن بگیریم هزینه های مکالمه بر اساس تلفن ثابت است یا همراه؟

  5. من یک مودم b612 دارم آنلاک تلفن ثابت وصل کردم متاسفانه تماس که میخای بگیری نمیشه ولی زنگ میخوره موردی نداره

  6. سلام.یک تلفن ثابت رو میزی به درگاه rg11 مودم هواوی wbbrouter30 وصل کردم.ولی از هر دو طرف اشغال ميزنه.شما نظری ندارید.ممنون

  7. سلام و درود،
    من امروز یک خط ADSL از مخابرات برام وصل شده و آیا چطور میتونم از این مودم برای نصب ADSL مخابرات استفاده کنم و کانفیگش کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا