فناوری

چگونه ۸ هزار نفر در پلدختر از وای‌فای رایگان و بالون اینترنتی استفاده کردند (به همراه تصاویر)

یکی از راه‌کارهای برقراری ارتباط و دسترسی به اینترنت در مناطق بحران‌زده و سوانح طبیعی، استفاده از بالون‌های اینترنتی است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در اولین روزهای پس از سیل خرم‌اباد و پلدختر، توییت کرد که با پرواز دادن یک بالون، دسترسی به اینترنت را برای خبرنگاران و فیلم‌برداران، امدادرسانان، نیروهای دولتی و نظامی و همین‌طور مردم و ساکنین فراهم کردند.

اما اطلاعات زیادی از این بالون اینترنتی و چگونگی استفاده مردم از وای‌فای و اینترنت رایگان منتشر نشد تا این روزها که با فروکش کردن نسبی سیل و برقراری آرامش، سازمان فضایی کشور تصاویر و اطلاعات بیشتری از این امدادرسانی بسیار مهم و در خور تقدیر منتشر کرد.

چند سالی است که به همت سازمان فضایی کشور چند بالون اینترنتی در ایران ساخته شده و در مقاطعی مانند مراسم اربعین در مرز مهران نصب و استفاده شدند. 

این سازمان به طور کلی ۳ نوع بالون اینترنتی «۳۰۰ کیلو»، «۵۰ کیلو» و «۱۵ کیلو» دارد که مدل «۵۰ کیلو» برای ماموریت‌های اضطراری و اینترنت‌رسانی به تعداد زیادی کاربر طراحی شده است.

در سیل پلدختر هم یک بالون اینترنتی «۵۰ کیلو» یا اصطلاحا «بام ۵۰» استفاده شده است. بالون «بام ۵۰» زودتر و سریع‌تر مستقر شده و تاکتیکی‌تر است تا در مکان‌های خطرناک و اضطراری بشود هدایت‌اش کرد.

طول بالون «بام ۵۰» حدود ۱۵ متر و وزن آن ۳۰۰ کیلوگرم است که می‌توان وسایل مخابراتی تا ۵۰ کیلوگرم در آسمان حمل کند. پوشش گسترده‌ای روی زمین دارد و می‌تواند سرعت باد و جهت آن را تشخیص دهد. به دو روش دستی و هوشمند وضعیت آن از روی زمین کنترل می‌شود.

این بالون در ارتفاع ۱۰۰ متری با شعاع ۱۰ کیلومتری در بالای سر شهر پلدختر نصب شده و به تمام جاده‌ها و مناطق شهری پر تردد سرویس‌دهی کرده است.

۸ هزار نفر به بالون اینترنتی متصل شدند

بنابر اطلاعاتی که سازمان فضایی کشور اعلام کرده است؛ ۸ هزار کاربر قادر به استفاده از وای‌فای رایگان این بالون هستند. مودم‌هایی در مناطق حساس، جاده‌های پرتردد و مناطق شهری نسبتا متراکم شهر پلدختر نصب شده است و مردم با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه خود یا تبلت و لپ‌تاپ به وای‌فای رایگان متصل شدند.

برای استفاده از این وای‌فای نیازی به سیم‌کارت نبوده و هیچ‌گونه تعرفه و هزینه یا حتی اطلاعات شناسه‌ای از کاربر تقاضا نشده است تا عموم مردم بدون محدودیت بتوانند کارهای خود را در اینترنت پیگیری کنند.

خبرنگاران و نیروهای امدادی از مشتریان عمده این وای‌فای رایگان بودند و ظاهرا آن‌طور که رئیس سازمان فضایی کشور گفته است این بالون به کارش در پلدختر ادامه می‌دهد ولی هنوز برای استان خوزستان درخواست نصب بالون اینترنتی نشده است.

استفاده از بالون اینترنتی در مواقعی مانند سیل و زلزله، یک راه‌کار بسیار مناسب است که برای سال‌ها توسط کشورهای دیگر استفاده می‌شود. چند سال پیش، اعلام شد هر استان باید یک بالون اینترنتی برای چنین مواقعی داشته باشد.

خوش‌بختانه، فعلا سازمان فضایی کشور چند بالون اینترنتی دارد تا بشود در یک وضعیت بحرانی، سریعا ارتباطات اینترنتی و وای‌فای رایگان برقرار کرد.

استفاده از ماشین‌های مخابراتی و تجهیزات سیار موبایل که آنتن‌های BTS موبایل دارند؛ راه‌کار دیگری برای اینترنت‌رسانی به مناطق سیل‌زده است.

در ادامه می‌توانید تصاویری از بالون اینترنتی نصب شده بر فراز شهر پلدختر را مشاهده کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا