راهنمای خریدفناوری

اینترنت و وای‌فای سامسونگ گلکسی اس ۱۰ سریع‌تر است یا هواوی میت ۲۰ و پی ۳۰؟

این روزها مقایسه گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و هواوی در اوج خودش هست و هر کاربری می‌خواهد بداند کدام‌یک بهتر است.

مقایسه گلکسی اس ۱۰ پلاس با میت ۲۰ پرو

مقایسه گلکسی اس ۱۰ با میت ۲۰

مقایسه گلکسی اس ۱۰ پلاس با پی ۳۰ پرو

مقایسه گلکسی اس ۱۰ با پی ۳۰

و حتی در این میان مقایسه‌هایی میان پرچم‌دارهای یک برند نیز انجام می‌شود. مثلا، میت ۲۰ پرو بهتر است یا پی ۳۰ پرو؟

حالا، ما هم می‌خواهیم به خیل این افراد مقایسه‌گر بپیوندیم و ببینیم سرعت اینترنت و وای‌فای کدام‌یک از این پرچم‌دارها بیشتر است. مثلا، وای‌فای گلکسی اس ۱۰ پلاس بهتر است یا پی ۳۰ پرو؟

سرعت دیتای گلکسی اس ۱۰ بیشتر است یا میت ۲۰ پرو یا پی ۳۰ پرو؟ هریک از چه مودم و استانداردی سود می‌برند و موفق‌تر ظاهر شدند.

پیش از شروع این مقایسه باید توجه شما را به چند نکته مهم جلب کنیم:

نکته مهم ۱: هر دو پرچم‌دار گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ سود برده و از نظر سرعت دیتای و وای‌فای تفاوتی با هم ندارند.

نکته مهم ۲: هر دو سری پرچم‌دار هواوی، میت ۲۰ و پی ۳۰ از تراشه کرین ۹۸۰ سود برده و از نظر سرعت دیتا و وای‌فای تفاوتی با هم ندارند.

نکته مهم ۳: برخی از گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ و ۱۰ پلاس با تراشه اگزینوس ۹۸۱۰ عرضه می‌شوند که از مقایسه این بحث خارج‌اند چون تراشه‌ای به مراتب ضعیف‌تر از کرین ۹۸۰ و اسنپدراگون ۸۵۵ است.

کرین ۹۸۰ در برابر اسنپدراگون ۸۵۵

بنابراین، با توجه به نکاتی که گفته شد؛ آرایش میدان جمگ کاملا مشخص شده است. یک طرف میدان، اسمارت‌فون‌های مبتنی بر تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ هستند و طرف دیگر نبرد هواوی با تراشه کرین ۹۸۰ و پرچم‌دارهایی مانند میت ۲۰ و پی ۳۰.

مشخصات شبکه هر دو تراشه قدرتمند موبایل را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

پردازنده  اسنپدراگون ۸۵۵  کرین ۹۸۰
مودم LTE LTE Cat20 LTE Cat21
حداکثر سرعت دانلود  ۲ گیگابیت  ۱.۴ گیگابیت
حداکثر سرعت آپلود ۳۱۶ مگابیت ۲۰۰ مگابیت
استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax ۸۰۲.۱۱ac
سرعت وای‌فای  ۴.۶ گیگابیت ۲ گیگابیت
بلوتوث نسخه ۵ نسخه ۵

 

 

 

 

پرچم‌دارهای مبتنی بر اسنپدراگون ۸۵۵ هم از سرعت دیتای ۴G LTE بیشتری سود می‌برند و هم مجهز به جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم، وای‌فای ۶ هستند. 

وای‌فای ۶ ویژگی بسیار ارزشمندی است که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد. این استاندارد در سال ۲۰۱۹ به دست مصرف‌کننده نهایی رسیده است و کم‌کم فراگیر می‌شود. تا چند سال دیگر، همه روترهای وای‌فای به این استاندارد مجهز می‌شود و اسمارت‌فون‌ها هم برای دستیابی به بالاترین سرعت باید وای‌فای ۶ باشند.

وای‌فای ۶ سرعتی به مراتب بیشتر از وای‌فای ۵ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به دست می‌دهد و از فناوری‌ها و تکنیک‌هایی سود برده که وای‌فای تمیزتر و پایدارتری به دست می‌دهد.

مودم LTE تراشه اسنپدراگون ۸۵۵، تراشه X24 کوالکام است. تراشه‌ای که هنوز در ۴G LTE قدرتمندتر از آن ساخته نشده است. اگرچه در رده LTE Cat20 است ولی با استفاده از پشتیبانی از تجمیع فرکانس ۷ باندی، مدولاسیون کیوای‌ام ۲۵۶، MIMO 4×4، فناوری پیشرفته FD-MIMO و حداکثر ۲۰ استریم اختصاصی به سرعتی ۲ گیگابیت می‌رسد.

البته، همیشه چنین سرعتی روی اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۱۰ یا هر اسمارت‌فون با تراشه ۸۵۵ به دست نمی‌آورید و غالبا حداکثر سرعت همان ۱.۲ یا ۱.۴ گیگابیت است.

از سوی دیگر، وای‌فای و مودم LTE تراشه کرین ۹۸۰ و اسمارت‌فون‌هایی مانند میت ۲۰ و پی ۳۰ اصلا ضعیف یا رده پایین نیست و پس از اسنپدراگون ۸۵۵، بهترین مشخصات شبکه را روی یک گوشی به دست می‌دهد.

هر دو سری پرچم‌دار سامسونگ و هواوی در ایران می‌توانند خوش بدرخشند و بالاترین سرعت اینترنت و وای‌فای را به کاربران‌شان هدیه بدهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا