فناوری

چرا کسب‌وکار شما نیاز به شبکه وای‌فای برای میهمان‌ها دارد؟

در حال حاضر، هر مشتری یا میهمانی می‌تواند با اسمارت‌فون، تبلت، لپ‌تاپ و هر دستگاه همراه دیگری به اینترنت متصل شده و کارهای خود را دنبال یا فایل‌هایی را به اشتراک بگذارد.

شاید این وضعیت، بهترین بهانه و دلیل برای کاهش تقاضای راه‌اندازی شبکه‌های وای‌فای در شرکت‌های تجاری و کسب‌وکارها باشد ولی گزارش‌های سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد؛ به تنهایی در ایالات متحده تقاضا برای راه‌اندازی شبکه وای‌فای در محل کسب‌وکارها ۴۳ درصد رشد داشته است.

تمام شرکت‌های نوپا و کارآفرین به فکر راه‌اندازی وای‌فای هستند و تیم‌های خلاق یا محیط‌های نوآور، وای‌فای را یک ابزار حیاتی برای خودشان می‌دادند.

دلایل زیادی هست که شرکت‌ها و به‌خصوص استارتاپ‌ها تمایل به راه‌اندازی شبکه وای‌فای برای مشتریان یا میهمان‌های خود داشته باشند. در ادامه به ۴ مورد پر اهمیت‌تر اشاره می‌کنیم:

۱- مشتریان بیشتری جذب کنید

ما در مقالات زیادی که قبلا روی سایت شبکه‌چی منتشر شدند؛ درباره فواید وای‌فای برای کسب‌وکارها و روش‌های درآمدزایی از آن صحبت کردیم. در انتهای این مطلب، برخی از این مقالات گردآوری شده‌اند.

برای کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کارواش‌ها، فروشگاه‌ها و هر مکانی که مشتری درنگ کرده و حضور فیزیکی دارد؛ وای‌فای می‌تواند منجر به جذب بیشتر مشتری و نهایتا درآمدزایی شود.

واضح است یک مشتری در رستوران و کافی‌شاپ نیاز به اینترنت و وای‌فای دارد. می‌خواهد برای طولانی‌مدت با دوستان یا همکاران خود صحبت کند و کارهایش را پیش ببرد یا اینکه ایمیل‌، شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌های خود را چک کند.

کسب‌وکارها می‌توانند با وای‌فای، اطلاعاتی از مشتری دریافت کرده و بانک اطلاعاتی خودشان را بسازند. همین‌طور، می‌توان روی وای‌فای تبلیغ داد یا محصول پیشنهاد کرد. برخی از کسب‌وکارها روی وای‌فای خود تبلیغ دیگران را کرده و از این روش درآمدزایی دارند.

۲- وفاداری بیشتر

ارایه وای‌فای به مشتریان یا میهمان‌های خود در شرکت حس وفاداری و رضایت‌بخشی به همراه دارد. تصور کنید یک شرکت خدمات پشتیبانی یا گارانتی اجناس هستنید. مشتری دستگاه معیوب خود را پیش شما آورده و حداقل باید چند دقیقه‌ای معطل شود.

اگر شما به او پیشنهاد دهید در این مدت می‌تواند از وای‌فای استفاده کند؛ قطعا وفاداری او را کسب کردید. به‌خصوص، اگر در اطراف دفتر کار شما هیچ وای‌فای رایگانی نیست.

حتی شرکت‌های فنی و مهندسی، کسب‌وکارهای غیر اینترنتی و سنتی، سرویس‌های آنلاین و نظایر این‌ها می‌توانند با ارایه سرویس‌های وای‌فای برای خودشان مشتری‌هایی دایمی بسازند و تجربه کاربری جدیدی خلق کنند.

۳- کسب‌وکارتان را گسترش دهید

ابدا وای‌فای فقط برای چک کردن ایمیل یا پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی نیست. شما با وای‌فای می‌توانید کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

یک فروشگاه لباس و مد می‌تواند از طریق وای‌فای یا اپلیکیشن، پیشنهادهای بیشتری به مشتری نشان دهد یا از او بخواهد در دفعات بعدی اینترنتی خرید کرده و دیگر در ترافیک و دردسرهای رفت و آمد فیزیکی گرفتار نشود.

می‌توانید روی وای‌فای محصولات خود را تبلیغ کنید یا با تخفیف بفروشید. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌توانند منوهای خود را روی وای‌فای قرار دهند یا پیشنهادها و ایده‌های جدیدی از مشتریان بگیرند.

شرکت‌های نوپا می‌توانند میهمان‌های خود را در اتاق جلسات با وای‌فای تنها بگذارند یا اینکه تیم‌های پرورش ایده‌ای تشکیل داده و به طور غیرمستقیم کارشان را گسترش دهند.

برخی شرکت‌های در ایالات متحده از مشتریان و همکاران خود دعوت می‌کنند در فضای کاری آن‌ها اندکی نشسته و گپ و گفتی داشته باشند. در خلال این تبادل نظرها، از اینترنت و وای‌فای برای توسعه ایده‌ها سود می‌برند.

Shot of a group of colleagues working together at their desks in a modern office

۴- محافظت از شبکه وای‌فای شخصی

اگر شما در محل کارتان هیچ اینترنت و وای‌فای عمومی نداشته باشید ولی یک روز، مشتری از شما بخواهد به اینترنت دسترسی داشته باشد؛ چه واکنشی دارید؟ احتمالا گوشی همراه یا لپ‌تاپ‌تان را به مشتری تعارف می‌کنید. 

راه‌اندازی وای‌فای و به‌خصوص وای‌فای میهمان راهی برای محافظت از شبکه و وای‌فای شخصی شما است. شرکت‌هایی که در طول روز ده‌ها مراجعه‌کننده دارند و باید به اینترنت متصل باشند؛ چاره‌ای جز راه‌اندازی وای‌فای برای در امان ماندن شبکه اینترنت خودشان یا افت سرعت و کیفیت ترافیک ندارند.

بهترین روش دسترسی به وای‌فای مشتری و میهمان

خوب حالا که مزایای راه‌اندازی یک شبکه وای‌فای در کسب‌وکارمان را بررسی کردیم؛ بهترین روش و راه‌کار برای دسترسی مشتری و میهمان به وای‌فای چیست؟

برخی افراد نصور می‌کنند باید دو اتصال اینترنت و مودم روتر خریداری کنند ولی قابلیت «تعریف شبکه میهمان» در مودم روترها و روترهای بی‌سیم امروزی راه‌کار بسیار مفیدتری است.

با تعریف یک شبکه میهمان، می‌توان به طور همزمان از دو شبکه وای‌فای مجزا ولی با یک سرعت و کیفیت سود برد. روترهای امروزی اجازه می‌دهند روی هر فرکانس رادیویی چندین شبکه میهمان تعریف کرد و حتی برای هریک محدودیت ترافیکی، تعداد دستگاه و مجوزهای دیگر تنظیم کرد.

برای چگونگی راه‌اندازی یک شبکه میهمان به مقاله آموزشی ما مراجعه کنید. مقالات زیر هم در ارتباط با مزایا و روش‌های درآمدزایی از وای‌فای در کسب‌وکارها هستند:

چگونه با وای‌فای پول دربیاوریم؟

چگونه ارایه وای‌فای رایگان می‌تواند سود بیشتری نصیب کسب‌وکارها کند؟

۴ فایده بزرگ وای‌فای که می‌توانند مزیت رقابتی برای کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کنند

در دفتر کار جدیدم به اینترنت نیاز دارم؛ وای‌فای بهتر است یا اترنت؟

چگونه با قطع کردن وای‌فای می‌توانیم کسب‌وکارمان را بهبود دهیم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا