اترنت

میکرو مرکزداده چیست و چه مزایایی دارد؟

دنیای محاسبات در حال گذر از یک فناوری به سوی فناوری دیگری است. تا چند سال پیش محاسبات ابری یا کلاود کامپیوتینگ فناوری نوظهور دنیای محاسبات بود و مراکزداده متمرکز سلطان بی‌چون‌وچرا این صنعت بودند اما در سال‌های اخیر شاهدیم که مراکزداده میکرو دارند اوج می‌گیرند و محاسبات ابری به کناری پس زده شده است. 

در یکی از گزارش‌های نمایشگاه الکامپ امسال؛ اشاره کردیم که چندین شرکت معتبر بازار شبکه ایران اقدام به نمایش و معرفی مدل‌هایی از میکرو مراکزداده در غرفه‌های خود کردند و بازار این تجهیزات محاسباتی در ایران نیز رو به رشد است. 

اما میکرو مرکزداده (Micro Data Center) یا مرکز داده میکرو چه نوع دستگاهی است و با مرکزداده سنتی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؟ مزایای استفاده از میکرو مرکزداده چیست و کدام کسب‌وکارها می‌توانند به سوی خرید و استقرار این تجهیزات بروند؟ در ادامه سعی می‌کنیم خیلی خلاصه و سریع پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم.

اما پیش از اینکه به سراغ معرفی میکر مرکزداده برویم؛ بهتر است کمی با تفاوت‌های دو مفهوم کلاود کامپیوتینگ و اج کامپیوتینگ آشنا شویم چون اولی باعث رونق مراکزداده سنتی و دومی عامل اصلی رشد و استقبال از میکرو مراکزداده شده است. اگر می‌خواهید این دو مفهوم را به طور کامل با هم مقایسه کنید؛ مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: تفاوت بین اج کامپیوتینگ با کلاود کامپیوتینگ چیست؟

اما به طور خلاصه؛ در کلاود کامپیوتینگ شاهد ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات به صورت متمرکز و در یک مکان خاص به نام مراکزداده هستیم. در این فناوری؛ باید تمامی اطلاعات از روی کامپیوترهای کلاینت و سرور، نرم‌افزارهای کاربردی، سرویس‌های آنلاین و پلتفرم‌های ابری جمع‌آوری و برای ذخیره‌سازی و پردازش به مرکزداده اصلی راه دور ارسال شوند. در اج کامپیوتینگ؛ سعی می‌شود ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات به صورت محلی و روی همان سرورها یا سرویس‌های آنلاین انجام شود. در اینجا؛ میکرو مراکزداده نقش پررنگی ایفا می‌کنند. 

تعریف میکرو مرکزداده

یک میکرو مرکزداده اتاقک؛ رک یا کانتینری مستقل و محیطی امن شامل تجهیزات ذخیره‌سازی، پردازش اطلاعات و نیازمندی‌های شبکه است که می‌تواند برنامه‌های کاربردی خاص منظوره یا سفارشی را اجرا کند. به زبان ساده؛ در یک محفظه پوشیده تمام قطعات و تجهیزات ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات از قیبل منبع‌تغذیه، خنک‌کننده، تجهیزات ذخیره‌سازی و ابزارهای مدیریت مرکزداده (DCIM) قرار داده می‌شوند. میکرو مرکزداده در کارخانه و شرکت سازنده مونتاژ و سرهم‌بندی می‌شوند و براساس نیاز مشتری پیکربندی خواهند شد. این تجهیزات به راحتی قابل جابه‌جایی و استقرار در بخش‌های مختلف یک شبکه یا سازمان هستند. 

میکرو مرکزداده در کارخانه و شرکت سازنده مونتاژ و سرهم‌بندی می‌شوند و براساس نیاز مشتری پیکربندی خواهند شد.

میکرو مرکزداده به نوعی یک مرکزداده متحرک و ماژولار است که می‌تواند برخی از نیازها و مشکلات سازمان‌ها و شبکه‌ها را با توجه به برنامه‌های کاربردی و بار ترافیکی آن‌ها یا جنس اطلاعات حل کند در حالی که مراکزداده سنتی و غول‌پیکر از انجام چنین کاری عاجز هستند. 

بهترین مثال برای کاربرد میکرو مرکزداده؛ شعب بانک‌ها هستند. امروزه؛ هر شعبه بانک سعی می‌کند یک میکرو مرکزداده را در محل خود شعبه استقرار دهد تا در طول روز تمامی محاسبات و تراکنش‌ها، ترافیک شبکه و فعالیت سامانه‌ها روی این میکرو مرکزداده انجام شود و در پایان روز یک نسخه پشتیبان و گزارش‌گیری از اطلاعات برای مرکزداده اصلی یا شعبه مرکزی بانک که طبیعتا دور از شعب است؛ ارسال می‌گردد. 

مزایای میکرو مرکزداده

با مثالی که در بالا زدیم؛ تا حدود زیادی مزیت میکرو مرکزداده مشخص شد. این تجهیزات به کسب‌وکارها و سازمان توانایی ذخیره‌سازی، پردازش و تحلیل اطلاعات در محل و لبه شبکه و سرویس‌ها را می‌دهند. سرعت شبکه و اجرای برنامه‌های کاربردی و برنامه‌های خاص منظوره را بالا برده و اجازه می‌دهند راه‌کارهای اج کامپیوتینگ با هزینه کمتر و سرعت بیشتری پیاده‌سازی شوند.

سرعت؛ کاهش هزینه، انعطاف‌پذیری؛ سازگاری؛ امنیت؛ دسترس‌پذیری و مدیریت دستاورد میکرو مرکزداده است.

کسب‌وکارها می‌توانند امنیت و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و با سرعت مضاعفی سرویس‌های خود را توسعه دهنده یا ظرفیت‌های پشتبانی از مشتریان و کاربران را افزایش دهند؛ بدون اینکه درگیر ساخت یک مرکزداده بزرگ شوند. مدیریت اطلاعات و سرویس‌ها آسان‌تر شده و سازگاری بیشتری با دیگر بخش‌های شبکه فراهم می‌شود. میکرو مرکزداده باعث می‌شود آپ‌تایم و دسترس‌پذیری افزایش پیدا کند و قابلیت اطمینان به بالاترین حد خود برسد. 

میکرو مرکزداده برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

جواب این سوال بسیار راحت است: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SME) که نیاز به ذخیره‌سازی و پردازش حجم زیادی از اطلاعات دارند ولی از سوی دیگر نیازی به ساخت یک مرکزداده بزرگ یا اجاره یک مرکزداده ندارند؛ می‌توانند به سوی میکرو مرکزداده هجوم بیاورند. 

کسب‌وکارهایی که سرویس‌های اطلاعاتی یا تحلیلی بی‌درنگ و در محل به مشتریان می‌دهند و تاخیر چند ثانیه‌ای متضررشان می‌کند؛ مشتری میکرو مرکزداده هستند. 

شرکت‌هایی که برنامه‌های کاربردی خاصی را اجرا می‌کنند و به راه‌کارهای اج کامپیوتینگ نیاز دارند یا مراکزداده سنتی نمی‌توانند جوابگوی بار کاری یا نوع پردازش اطلاعات آن‌ها باشند؛ می‌توانند به سراغ میکرو مرکزداده با پیکربندی سفارشی خودشان بروند. 

سازمان‌هایی که به خاطر سیاست‌های مدیریتی یا دستگاه عریض و طویل خود؛ نمی‌توانند زیرساخت شبکه را توسعه بدهند ولی نیاز مبرم به پردازش اطلاعات و راه‌اندازی یک سرویس و سایت خاص دارند؛ می‌توانند با خرید یک میکرو مرکزداده به هدف خود نزدیک شوند. 

نهادهای خدماتی و امداد و نجات می‌توانند از میکرو مرکزداده در بحران‌های طبیعی، سوانح و موقعیت‌هایی که نیازمند راه‌اندازی و استقرار سریع یک مرکز محاسباتی است؛ سود ببرند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا