محصولات شبکه

هواوی E5785: یک مودم همراه ۴.۵G همه‌چی تمام

این روزها، بسیاری از کاربران دنبال یک مودم همراه خوب ۴G LTE هستند.

مودم موبایلی که از بالاترین سرعت ممکن پشتیبانی کند؛ وای‌فای دو بانده و AC داشته باشد؛ از آنتن خارجی سود ببرد یا امکان اتصال آنتن خارجی داشته باشد؛ قابلیت حمل و نقل یا جابه‌جایی راحت داشته باشد و امکانات لازم برای استفاده دایمی از اینترنت موبایل را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: با بهترین مودم روترهای ۴.۵G بازار ایران آشنا شوید

هواوی یکی از برندهایی است که در بازار ایران حضور پررنگ و موفقی داشته است و کاربران از مودم‌های موبایل این شرکت، استقبال کردند. این شرکت چندین مدل مودم 4G LTE برای بازار ایران عرضه کرده است که مودم E5785 یک سر و گردن از مدل‌های دیگر بالاتر است و تقریبا تمام نیازمندی‌های کاربران را در خود دارد.

در همین ابتدا باید یک نکته بسیار مهم را متذکر شوم: مودم FD-M60 ایرانسل دقیقا مودم E5785 هواوی است با این تفاوت که قفل شده است و فقط برای سیم‌کارت‌های ایرانسل استفاده می‌شود.

مشخصات و ویژگی‌ها

مودم E5785 در رده CAT6 قرار می‌گیرد و اصطلاحا مودمی ۴.۵G با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت محسوب می‌شود. البته؛ طبیعی است که از شبکه‌های موبایل ۴G و ۳G یا حتا ۲G نیز پشتیبانی می‌کند.

روی شبکه‌های 4G LTE از فرکانس‌های رادیویی ۸۰۰ مگاهرتز تا ۲۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و قابلیت تجمیع فرکانس دارد. این محدوده فرکانسی در ایران به طور کامل توسط سه اپراتور عمده شبکه‌های موبایل (همراه اول، ایرانسل و رایتل) پشتیبانی می‌شود. به علاوه، کاربران می‌توانند از سیم‌کارت‌های موبایل شرکت شاتل نیز روی این مودم استفاده کنند.

خوش‌بختانه، این مودم توسط هیچ‌یک از اپراتورها قفل نشده و کاربران آزادانه می‌توانند از سیم‌کارت‌های ۴G یا ۴.۵G هر اپراتوری که نیاز داشتند؛ استفاده کنند.

اما روی وای‌فای، مودم هواوی E5785 از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac در کنار ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند و دو بانده است. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز روی استاندارد 802.11n فعال می‌شود و سرعتی ۳۰۰ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. فرکانس ۵ گیگاهرتز هم مختص استاندارد 802.11ac است و سرعتی ۴۳۳ مگابیتی دارد. اگرچه، این سرعت‌ها در حال حاضر برای شبکه‌های وای‌فای، زیاد محسوب نمی‌شوند ولی می‌توانند نیازهای کاربران خانگی را پاسخ بدهند و روی هر دو فرکانس شاهد یک اینترنت پرسرعت باشیم.

مودم FD-M60 ایرانسل دقیقا مودم E5785 هواوی است با این تفاوت که قفل شده است و فقط برای سیم‌کارت‌های ایرانسل استفاده می‌شود.

این مودم کاملا قابلیت‌های همراه دارد. وزن آن تنها ۱۵۵ گرم است و اندازه‌اش نیز ۱۰۹ در ۵۸ در ۷.۵ میلی‌متر است. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که به گفته خود هواوی تا ۱۲ ساعت استفاده بی‌وقفه از اینترنت ۴G را جواب می‌دهد.

به علاوه، یک صفحه‌نمایش ۱.۴ اینچی LCD دارد تا برخی اطلاعات و وضعیت شبکه را کاربران مشاهده کنند و بتوانند برخی تنظیمات اولیه و ساده را از این طریق سریعا روی مودم انجام دهند.

درگاه‌های ارتباطی این مودم نیز یک شیار سیم‌کارت، یک شیار کارت حافظه میکرواس‌دی برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی شبکه و درگاه میکرو USB برای شارژ مودم است.

شبکه موبایل را به طور خودکار انتخاب می‌کند و کاربران نمی‌توانند به طور دستی فقط روی ۴G قرار بدهند.

آنتن‌های این دستگاه داخلی هستند ولی در بخش پایینی مودم و با باز کردن درب کوچکی که تعبیه شده است؛ می‌توانید آنتن‌های خارجی TS-9 نیز به این مودم متصل کرده و آن را تبدیل به یک مودم موبایل دسکتاپ قدرتمند کنید.

کلیدهای این مودم نیز شامل منو، ریست و روشن/خاموش می‌شوند. با کلید منو می‌توانید برخی تنظیمات روی مودم را از طریق صفحه‌نمایش LCD انجام دهید.

پردازنده این مودم HPM Coretx A9 از شرکت Hisilicon است. 

۱۵ کاربر به طور همزمان می‌توانند به این مودم متصل شوند. قابلیت ارسال و دریافت SMS دارد و برای مدیریت آن می‌توانید از پنل مدیریتی تحت وب یا اپلیکیشن‌ موبایل اندروید استفاده کنید.

نظرات کاربران

با نگاهی به نظرات کاربران استفاده‌کننده از این مودم در ایران؛ می‌توان فهمید که روی هر سه اپراتور موبایل از سرعت و آنتن‌دهی خوبی برخوردار است. برخی از کاربران گزارش دادند که میان شبکه ۴.۵G یا ۴G چندان تفاوتی ندارد که قابل پیش‌بینی هم بود و بارها گفتیم که در بسیاری از نقاط ایران؛ این دو شبکه از یک سرعت یکسان برخوردار هستند و تبلیغات اپراتورها روی ۴.۵G بیشتر برای جلب مشتری است.

برخی از کاربران گزارش دادند که توسط نرم‌افزارهایی مانند  HiLink و Lte Watch می‌توان فرکانس کاری مودم را تغییر داد یا دو فرکانس را با یکدیگر تجمیع کرد تا سرعت بالاتری به دست آید.

تقریبا همه کاربران از آنتن‌دهی و سرعت موبایل و وای‌فای این روتر راضی هستند.

البته؛ شبکه موبایل را به طور خودکار انتخاب می‌کند و کاربران نمی‌توانند به طور دستی فقط روی ۴G قرار بدهند. مثلا، اگر شبکه ۳G قوی‌تر از شبکه ۴G یافت شود؛ به طور خودکار روی ۳G می‌رود. می‌توانید با همین نرم‌افزارهایی مانند Lte Watch آن را همیشه روی ۴G قرار دهید.

نکته منفی دیگر این مودم؛ انتخاب بین فرکانس ۵ و ۲.۴ گیگاهرتز است. متاسفانه؛ برخلاف روترهای بی‌سیم دو بانده؛ اینجا نمی‌توانید به طور همزمان از هر دو فرکانس رادیویی وای‌فای استفاده کنید.

شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این مودم؛ قیمت بالای آن باشد. در حال حاضر؛ در بازار ایران به قیمت ۵۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر من برای مودمی با این امکانات و قابلیت‌ها، این قیمت چندان هم زیاد نیست ولی خوب برخی کاربران از قیمت‌اش گلایه دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫36 دیدگاه ها

    1. سلام
      درگاه microUSB فقط برای شارژ مودم است و قابلیت انتقال اطلاعات ندارد. این مودم‌ها فقط برای ارتباطات بی‌سیم طراحی شده‌اند

    2. سلام، بله دارد. وقتی با کابل یو اس بی به کامپیوتر وصل میکنید، انتقال دیتا از طریق کابل هم برقرار میشود.( هم کابل و هم وای فای)

  1. با تشکر از پاسخ شما
    مدلی سراغ دارید که مشابه مودم معرفی شده ۴.۵ را ساپورت کنه اما از طریق usb یا lan یا هر راهی که شما سراغ دارید بشه به pc اینترنت داد؟ آخه من یه جایی خوندم که مدل FD-M60 ایرانسل که مشابه این مدل هووایی است را میشه از طریق microUSB به کامپیوتر شخصی اینترنت داد!

    1. مودم‌هایی که درگاه میکرویواس‌بی از نوع USB 3G/4G داشته باشند می‌توانند هم دیتا هم انرژی را با یک درگاه USB استفاده کرد.
      معمولا مودم‌هایی که باتری دارند؛ این قابلیت را هم به دست می‌دهد.
      بنابراین مودم‌های FD-M60 و حتا همان هواوی E5758 این قابلیت را دارند. در ضمن با خرید یک مبدل ساده می‌توانید درگاه microusb را تبدیل به درگاه شبکه RJ45 یا درگاه USB انتقال دیتا و اشتراک اینترنت کنید.
      دست‌تان برای این کارها باز است.

    2. گوشی هوشمند رو هم با کابل شارژش به pc وصل کنید در قسمت تنظیمات یو اس بی تیتیرنگ رو بزنید علاوه بر شارژ شده گوشی pc هم میتونه از نت گوشی استفاده کنه.. احتمالا این مودم ها هم قابلیت رو داشته باشند.

  2. سلام ، وقتتون بخیر آقای محمدی زاده ، آیا راهی داره بتونم این مودم FD-M60 رو آنلاک کنم ؟ از وقتی محل کارم تغییر کرده و تغییر مکان دادمم متاسفانه اینجا ایرانسل ۲g هست ولی همراه اول ۴g
    ممنون میشم لطف کنید کمکم کنید . سپاس

  3. سلام.
    روز بخیر.
    مودم همراهی که بتونم با سیمکارت های همراه اول و ایرانسل و استفاده از وای فای رو سیستم مولتی مدیای اندروید ماشین نت داشته باشم چی رو پیشنهاد میکنید؟! با سپاس. بیشتر نظرم رو همراه اول هست.

  4. سلام آقای محمدی زاده. سال نو مبارک.
    میخواستم بدونم این مودم۵۷۸۵ دو مدل داره؟
    یکجا زده Huawei E۵۷۸۵ ۴G LTE CAT۶ Mobile Hotspot با ابعاد ۱۰۹*۷۵*۵۸
    و جای دیگه زده مث دیجی کالا
    E5785 4G/LTE Portable Modem
    ۲
    ابعاد۱۰۶*۶۶*۱۵
    کدوم بهترن؟ توضیح میدین راجبشون؟ و تفاوتشون

    1. سلام
      سال جدید بر شما هم مبارک باشد دوست عزیز
      هرچی سرچ کردم فقط یک مدل از مودم هواوی E5785 وجود دارد. حالا شاید دو سایت از دو نام مختلف برای معرفی این مودم استفاده کردند.
      اندازه درست این مودم هم ۱۰۹*۷۵*۵۸ میلی‌متر است

  5. ممنونم. آره احتمالا معرفی هاشون فرق میکنه چون توی نرم افزار ترب یا ایمالز سرچ کنیم دو نمونه میاره که یکی ویژگی هاتسپات توش ذکر شده دیگری نه. بازم ممنون از وقتی که گذاشتین

  6. سلام خسته نباشین، تو بخش مقایسه ی بهترین مودم های ۴.۵G ، گفتین تو مدل FD-M60 ایرانسل از پردازنده ضعیف تری استفاده شده ولی اینجا گفتین ک این مدل دقیقاً با مدل FD-M60 ایرانسل یکیه!!

    من با لاک بودنش مشکلی ندارم، اگه FD-M60 واقعاً ضعیف تره، ارزش داره ک E5785 بخرم، ولی اگه فرقشون فقد لاک بودنشه، ارزش نداره ۲۰۰ تومن بیشتر پول بدم :/

    1. دوست عزیز

      دوباره این مودم‌ها را بررسی کردم. مودم FD-M60 ایرانسل همان هواوی E5785 است.
      اگر با لاک بودنش مشکلی ندارید؛ این مودم را ارزان‌تر از ایرانسل خریداری کنید.

      1. سلام و درود…
        خیلی ازتون ممنونم که وقت گذاشتین 🙂

        پس الآن یعنی FD-M60 ضعیف تر نیست و دقیقاً قدرت E5785 رو داره؟؟

  7. سلام.من تو محل کارم و خونه به اینترنت پرسرعت برای web browsing نیاز دارم.مشکلمم اینه که تو محل کار ایرانسل خوب جواب میده و خونه اصلا انتن مناسبی نداره ایرانسل.کارم خیلی حساسه و چون با لب تاب کار میکنم نیازی به همراه بودن و قابلیت شارژ ندارم.بازم میگم فقط سرعت بالا میخام.شما چه برند و مدلی پیشنهاد میدید.ضمنا ازین مدل فقط بخاطر قفل نبودن و قابلیت استفاده از دو سیم کارت خوشم اومد.
    پیشاپیش از توجهتون ممنونم

  8. با سلام من این مودم E5785LH-22رو دارم ممنون میشه لینک آپدیت رو برام بزارین و یه فایل اپدیت پیدا کردم datalock cod میخواد نمیدونم برای چی ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  9. ببخشد سرویس TD-LTE ایرانسل رو این مودم جواب میده یعنی سیم کارت TD-LTE رو پشتیبانی میکند ممنون میشم جواب بدید؟؟؟ و پیشنهاد شما چی هست ؟

  10. من اگر می دانستم که مودم Modem FD-M60 ایرانسل با فیلتر شکن هم اجازه آپلود کردن عکس و فیلم و صوت در تلگرام، یوتیوب و فیس بوک و … نمی دهد، هرگز این مودم را نمی خریدم. این یک کلاهبرداری بزرگ است که ایرانسل انجام می دهد. ایرانسل حق ندارد چنین کاری انجام دهد. لطفا منتشر کنید تا بقیه فریب نخورند. این نوع نادانی به دلیل عدم اطلاع دادن توسط دیگران است. آنها که می دانستند مودم های جدید ایرانسل به جز سیم کارتش برای خیلی موارد دیگر قفل است و اطلاع ندادند، در کلاهبرداری ایرانسل شریک هستند و گناهکارند. لطفا حتما و حتما منتشر کنید تا جلوی این کلاهبرداری ایرانسل گرفته شود. “مودم Modem FD-M60 ایرانسل با فیلترشکن هم اجازه آپلود کردن عکس و فیلم و صوت در تلگرام، یوتیوب و فیس بوک و … نمی دهد، “

    1. سلام
      چند کاربر دیگر هم چنین گزارشی دادند
      اما من با همین مودم می‌توانم هر کاری انجام بدهم
      مثلا روی توییتر عکس و فیلم گذاشتم
      روی تلگرام عکس ارسال می‌کنم و به طور مرتب با اینستاگرام کار می‌کنم
      هیچ محدودیتی احساس نمی‌کنم
      لطفا گزارش کنید دقیقا چه مشکلی دارید و از کجا می‌دانید مشکل از مودم است. مثلا از اینترنت یا فیلترشکن و … نیست؟

  11. سلام
    مودم ۴.۵G خوب با مشخصات زیر و قیمت مناسب سراغ دارید:
    سیمکارت خور باشه
    از طریق wan بشه اینترنت ADSL رو بهش اضافه کرد
    وایفای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز رو ساپورت کنه
    و آنتن داخلی و خارجی داشته باشه
    و vpn client داشته باشه یعنی بشه vpn روی مودم ست کرد
    تشکر

  12. از درگاه micro usb این مودم میشه با خرید تبدیل اونو تبدیل کرد به LAN و اینکه فرقی نمیکنه؟ تبدیل ساده یا همون ویندوز باشه یا اندروید چون تبدیل micro USB به LAN اندرویدش ۹۹ تومن قیمتش هست و ویندوزیش ۲۵ تا۲۹

    1. سلام
      در یک سطح هستند و مشخصات نسبتا مشابهی دارند. از نظر ظاهری بیشتر متفاوت هستند.
      من خرید مودم ۵۷۸۵ را پیشنهاد می‌کنم که آنلاک است و می‌توانید هر سیم‌کارتی روی آن بیندازید

    1. خیلی از مودم‌ها این روزها در بازار نیستند
      باید صبر کنید دوباره جنس‌ها بیاین ایران و بعد فروشگاه‌ها بفروشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا