محصولات شبکه

مودم هواوی E5788: جیبی یک گیگابیتی با کلاس

مودمی که روزی روزگاری پرچم‌دار بود ولی اکنون توسط مودم‌های جیبی 5G پس زده شده است

اگر دنبال مودم جیبی با سرعت بالای یک گیگابیت باشید؛ احتمالا به مودم هواوی E5788 برسید. مودمی که هر از چند گاهی در ایران موجود و بعد سریعا غیب می‌شود.

یکی از بهترین مودم‌های جیبی بازارهای جهانی و برند هواوی است و مشخصات بسیار جذاب و وسوسه‌انگیزی دارد؛ اما آیا در ایران هم می‌تواند سرعت‌های بالایی را به نمایش بگذارد؟

با هم نگاهی کوتاه به مودم Huawei E5788 LTE Advanced Pro Mobile می‌اندازیم:

مشخصات مودم هواوی E5788

مودم هواوی E5788 از رده Gigabit LTE با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه است. این مودم در رده Cat16 و در کنار نت‌گیر M1 جزو سریع‌ترین مودم‌های همراه دنیا محسوب می‌شود. پردازنده این مودم نیز Qualcomm MDM9250 است.

زمانی که مودم E5788 معرفی شد؛ هنوز کل مودم‌های جیبی یک گیگابیت دنیا به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید ولی اکنون در سال ۲۰۲۳، مودم‌های زیادی در رده LTE Cat 16 داریم و حتی مودم‌های جیبی ۵G نیز وارد بازار شدند.

هواوی E5788 یک مودم رده بالا و شاخص است که توسط اپراتورهای مطرحی مانند وودافون، تی‌موبایل، ای‌تی‌ اند تی و غیره مورد استفاده قرار گرفته و به مشتریان داده می‌شود.

وزن آن تنها ۱۵۲ گرم است و از اندازه‌ای ۶۵ میلی‌متر (ارتفاع) در ۱۲۹ میلی‌متر (عرض) و ۱۳.۵ میلی‌متر (ضخامت) سود می‌برد. یعنی کاملا یک مودم همراه قابل حمل و سبک برای کاربرانی که دایم در حال جابه‌جا شدن هستند.

رنگ بدنه این مودم برای اولین بار در سری مودم‌های همراه هواوی، آبی رنگ متمایل به خاکستری است و از یک صفحه‌نمایش نسبتا بزرگ ۲.۴ اینچ و لمسی (دقت تصویر ۳۲۰ در ۲۴۰ پیکسل) استفاده می‌کند.

این مودم از حافظه میکرواس‌دی تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت پشتیبانی کرده و به شیار سیم‌کارت میکرو و درگاه شارژر USB 2.0 Type-C مجهز است.

وای‌فای AC به همراه مود اکستندر

همان‌طور که گفتیم؛ حداکثر سرعت دانلود این مودم حدود ۱ گیگابیت بر ثانیه است اما حداکثر سرعت آپلود آن به ۱۵۰ مگابیت می‌رسد. به طور همزمان از ۳۲ کاربر روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند.

صحبت از وای‌فای شد؛ باید اشاره کنیم که به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac مجهز است و بنابراین امکان استفاده از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز برای کاربران میسر می‌شود. از MIMO 4×4 سود می‌برد و روی شبکه‌های موبایل ۴ آنتن داخلی دارد تا از تجمیع فرکانس ۴ گانه سود ببرد.

یک ویژگی شاخص این مودم، حالت توسعه‌دهنده وای‌فای است. یعنی شما می‌توانید از این مودم به عنوان یک تقویت‌کننده و اکستندر وای‌فای هم استفاده کنید.

باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با ولتاژ ۳.۸ ولت دارد که به ادعای هواوی می‌تواند تا ۱۲ ساعت عمر باتری به کاربران بدهد. در حال استندبای عمر باتری به ۶ هزار ساعت می‌رسد.

مودم E5788 از همه باندهای رادیویی FDD و TDD در شبکه‌های ۴G LTE پشتیبانی کرده و برای کار با سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای مخابراتی ایران هیچ‌گونه محدودیتی ندارد (باندهای رادیویی: ۱/۲/۳/۴/۵/۷/۸/۱۹/۲۰/۲۸/۳۸/۴۰/۴۱/۴۲)

به زبان دیگر، هم می‌توانید سیم‌کارت موبایل معمولی و هم سیم کارت TDLTE روی این مودم جیبی بیندازید. مخصوصا که کاملا آنلاک است و شما دیگر نیازی نیست درگیر مسایل پشتیبانی از باند رادیویی و شبکه و اپراتور شوید.

در مجموع، اگر دنبال جدیدترین مودم همراه دنیا و شرکت هواوی هستید و می‌خواهید همان تراشه مودم ۴G که روی اسمارت‌فون‌هایی مانند گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ نصب شده را در دست داشته باشید؛ هواوی E5788 و به طور دقیق‌تر مدل E5788u-96a گزینه انتخابی شما می‌تواند باشد.

قیمت مودم Huawei E5788 و ارزش خرید

این روزها، مودم Huawei E5788 در بازار نیست و خبری از قیمت فروش آن نداریم ولی نباید زیر ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان فروخته شود.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در ایران هنوز سرعت اینترنت موبایل به مرز ۱ گیگابیت نرسیده است و شما حتی اگر این مودم را خریداری کنید؛ عملا از بخش قابل توجهی از آن استفاده نخواهید کرد ولی فناوری‌ها و امکاناتی که دارد به شما کمک می‌کند تا سریع‌ترین اینترنت موبایل فعلی در ایران را تجربه کنید.

ضمن اینکه شاید بهتر باشد این روزها به فکر خرید مودم ۵G باشید تا یک مودم جیبی ۴G با سرعت و امکانات بالا ولی نسبتا قدیمی.

مثلا، سراغ خرید هواوی SRT873 بروید که یک مودم جیبی ۵G با پشتیبانی از TDLTE است.

*این مقاله در تاریخ آبان ۱۳۹۷ نوشته شده و در اول آبان ۱۴۰۲ کاملا به‌روزرسانی شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا