محصولات شبکه

هواوی E5172: مودم ۴G معمولی‌تر از آن‌چه شما تصور می‌کنید

یکی از کاربران سایت درخواست کرده بود درباره مودم هواوی E5172 مقداری صحبت کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. ظاهرا خریدار این مودم است ولی اطلاعات مناسبی درباره‌اش به فارسی یافت نمی‌شود.

من این مودم را نه در فروشگاه‌های فیزیکی و نه در فروشگاه‌های مجازی دیدم و تعجب کردم در ایران عرضه شده است. 

اما چون بازار این روزهای محصولات شبکه و به ویژه مودم‌های همراه و ۴G اصلا بازار سالم و روشنی نیست و شرکت‌ها تلاش می‌کنند هر نوع جنس و مودمی را وارد کرده و با قیمت‌های ارزان‌تر یا گران‌تر به مردم بفروشند؛ بعید نیست که این مودم هم وارد بازار ایران شده باشد و بدون گارانتی یا فروش رسمی در دسترس باشد.

به هر حال، با معرفی و نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های مودم هواوی E5172 همراه ما باشید:

طراحی قدیمی گل‌درشت

با اولین نگاه به این مودم می‌توان فهمید جزو قدیمی‌ترین مودم‌های رومیزی ۴G هواوی است. حداقل جزو مودم‌های ساخته شده در چند سال اخیر این شرکت نیست. چون هم سبک طراحی و قرار دادن محل شیار سیم‌کارت و درگاه‌ها و هم اندازه و بزرگی آن با زبان طراحی جدید مودم‌های این شرکت هم‌خوانی ندارد.

مودم E5172 یک مودم رومیزی ۴G است که به طور عمودی طراحی شده است. اندازه این مودم ۱۷۳ در ۱۲۴ در ۳۱.۵ میلی‌متر است. پس، مودمی به نسبت قطور و درشت اندام است. وزن مودم هم در حدود ۵۰۰ گرم است که نشان می‌دهد برای حمل و جابه‌جایی مناسب نیست.

یک درگاه LAN صد مگابیتی به همراه یک درگاه تلفن RJ11 در پنل پشتی این مودم مشاهده می‌شود. همین‌طور شیار سیم‌کارت و کارت حافظه را می‌توان با برداشتن درب این بخش از پشت مودم یافت.

طراحی این مودم اصلا به دل نمی‌نشیند یا حداقل من نمی‌توانم هضم‌اش کنم.

معمولی‌تر از حد تصور

مدل‌های متنوعی از این مودم در بازار است ولی به طور کلی در رده مودم‌های ۴G LTE Cat5 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت عرضه می‌شوند. 

ممکن است فرکانس‌های مورد پشتیبانی در مدل‌های مختلف متفاوت باشند ولی هم از اینترنت FDD و هم اینترنت TDD یا فرکانس‌های TD-LTE پشتیبانی می‌کند. 

فرکانس TD-LTE این مودم ۲۶۰۰ مگاهرتز است که فقط شاتل روی آن سرویس اینترنت TD-LTE می‌دهد. فرکانس‌های دیگر برای شبکه ۴G هستند. بنابراین، اگر این مودم را در ایران خریداری کنید؛ به طور یقین فقط برای مصارف ۴G است و TD-LTE جواب نمی‌دهد.

این مودم یک کانکتور SMA هم برای نصب آنتن خارجی دارد. البته، این آنتن برای تقویت سیگنال‌های شبکه موبایل است.

در بخش وای‌فای، مطابق انتظار از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که حداکثر سرعت در بهترین حالت زیر ۳۰۰ مگابیت است. آن‌طور که کاتالوگ این مودم نشان می‌دهد؛ حداکثر ۳۲ دستگاه به طور همزمان به وای‌فای آن متصل می‌شوند.

از کدهای دستوری، پیامک، پنل تحت وب، IPV6 و ویژگی‌های دیگر رایج در مودم روترهای موبایل پشتیبانی کرده و به سیستم‌های رمزنگاری WPA2 مجهز شده است.

حرف آخر

از قیمت و دیگر شرایط عرضه این مودم در بازار اطلاعی ندارم ولی وقتی ویژگی‌ها و مشخصات آن را با مودم‌های ۴G دیگر در بازار ایران مقایسه می‌کنم؛ به نظر می‌رسد مدل‌های بهتر با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای یافت می‌شود.

خریدار این مودم حتما باید دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای داشته باشد وگرنه بهتر است سراغ مودم‌های جدیدتری در بازار برود. مثلا در همان رده مودم رومیزی ۴G، هواوی مودم‌های B315 و B310 یافت می‌شوند. تی‌پی‌لینک هم مودم‌های M7300 را دارد که هم از نظر کارایی و هم از نظر طراحی ظاهری بهتر از هواوی E5172 هستند.

ظاهرا این مدل مودم توسط همراه اول وارد بازار شده و عرضه می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. salam aghay misagh
    man az shoma yek soal porside bodam va mamnun ke javab dadid
    ama yek soal zehne man ro dargir karde ke aslan man bayad yek modem 4/5g bekharam ya na?
    be khodam migam to yek goshi smart dari az internet 4/5g hamin estefade kon chera mikhay beri yek modem ezafe bekhari?
    aghay misagh mano rahnamaei konid be nazar shoma manke net 4/5g ro goshim darim aya dorost ast yek modem ham bekharam?
    albate kheyli didam ke dostan modem ro kharidari mikonan baray inke anten’dehish behtar az mobile hast va dar natije sorate bishtari nasibeshan mishe, aya unghadr in ekhtelaf sorat mashhud hast ke arzesh kharid modem dashte bashad?
    koli nazare khodeton ro ham mikhastam dar mored in soal…
    besiyar sepasgozaram az shoma.

    1. معمولا افرادی که می‌خواهند از اینترنت موبایل روی چند دستگاه به غیر از گوشی موبایل استفاده کنند؛ سراغ خرید مودم همراه یا رومیزی ۴.۵G یا ۴G می‌روند.
      اگر شما فقط یک موبایل دارید یا اینکه یک موبایل و تبلت است؛ نیازی به مودم ۴G ندارید
      ولی اگر می‌خواهید اینترنت موبایل روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ و چند دستگاه دیگر استفاده کنید یا مثلا با دوستان و افراد خانواده استفاده کنید و اون‌ها هم دستگاه‌هایی دارند که می‌خواهند به اینترنت وصل شوند؛ نیاز به مودم دارید.
      اسمارت‌فون‌های امروزی از نظر مودم و آنتن‌دهی بسیار بهتر از مودم‌های همراه و رومیزی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا