گجت

مودم LTE و وای‌فای گوشی‌های جدید گلکسی A8 و +A8 سامسونگ چیست؟

شرکت سامسونگ به طور رسمی گوشی‌های رده متوسط و با کیفیت سری A خود را معرفی کرد. A8 و +A8 دو گوشی جدید این شرکت هستند که با قابلیت‌های ویژه‌ای از ماه ژانویه ۲۰۱۸ وارد بازار می‌شوند.

سری گوشی‌های گلکسی A در میان کاربران معروف و محبوب هستند. چون بسیاری از ویژگی‌ها و مشخصات گوشی‌های رده بالای سری S سامسونگ را دارند ولی با قیمت‌هایی مناسب‌تر و در اندازه‌های متنوع‌تر وارد بازار می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی جدید گوشی‌های مدل ۲۰۱۸ سری A سامسونگ، استفاده از دوربین دوگانه در جلوی گوشی برای گرفتن سلفی‌هایی بسیار هیجان‌انگیز است.

اما این گوشی‌ها از چه ویژگی‌های ارتباطی سود می‌برند و مجهز به کدام مودم LTE و تراشه وای‌فای هستند؟

در ادامه ابتدا نگاهی به مشخصات عمومی این دو گوشی انداخته و سپس به سراغ مودم و وای‌فای آن‌ها می‌رویم.

مشخصات عمومی

گوشی A8 از یک صفحه‌نمایش ۵.۶ اینجی سود می‌برد اما +A8 مجهز به نمایشگری ۶ اینچی است. پنل این صفحه‌نمایش‌ها از نوع سوپر آمولد و +FHD با دقت تصویر ۲۲۲۰ در ۱۰۸۰ است. نسبت تصویر این گوشی‌ها نیز ۱۸.۵:۹ با کمترین حاشیه است. این گوشی‌ها از یک طراحی لبه تا لبه سود می‌برند.

هر دو گوشی از یک پردازنده هشت هسته‌ای (دو هسته ۲.۲ گیگاهرتزی و شش هسته ۱.۶ گیگاهرتزی) با ۴ گیگابایت رم سود می‌برند. البته؛ یک مدل +A8 به رم ۶ گیگابایتی مجهز است و با ظرفیت ۶۴ گیگابایت وارد بازار می‌شود.

هر دو گوشی مجهز به سنسور اسکنر اثر انگشت هستند؛ ضدآب و ضدگرو‌غبار بوده و از فناوری شارژ بی‌سیم سریع و درگاه USB-C استفاده می‌کنند.

دوربین دوگانه سلفی

اما همان‌طور که گفتیم، بزرگ‌ترین مزیت این گوشی‌ها در دوربین دوگانه جلویی است. سامسونگ برای این گوشی دو دوربین ۱۶ و ۸ مگاپیکسل با گشودگی دهانه F1.9 در نظر گرفته است. دوربین اصلی عقبی نیز ۱۶ مگاپیکسل با دهانه F1.7 است. 

دوربین جلوی دوگانه در این محصولات متشکل از دو دوربین جداگانه است و این یعنی شما می‌توانید بسته به نوع سلفی که می‌خواهید بیاندازید (کلوزآپ با پس‌زمینه محو یا پرتره با پس‌زمینه شفاف و واضح) بین این دو دوربین سوییچ کنید. در عین حال با استفاده از قابلیت Live Focus این گوشی‌ها می‌توانید خیلی ساده افکت محو پس‌زمینه (بوکه) را پیش یا پس از گرفتن عکس تنظیم کرده و تصاویری باکیفیت در اختیار داشته باشید.

فناوری تثبیت تصویر دیجیتالی ویدیو (VDis) در این گوشی باعث می‌شود دیگر نگران لرزش تصویر در زمان فیلمبرداری نباشید. در عین حال قابلیت هایپرلپس (Hyperlapse) این گوشی‌ها به شما امکان تولید ویدیوهای موسوم به تایم‌لپس را برای ثبت، روایت و اشتراک‌گذاری اتفاقات طولانی‌تر می‌دهد.

گوشی A8 از یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپری و گوشی +A8 از باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر سود می‌برد. وزن این دو گوشی هم به ترتیب ۱۷۲ و ۱۹۱ گرم است.

مودم LTE و وای‌فای AC

به نظر شما سامسونگ برای این گوشی‌های رده متوسط از کدام مودم LTE یا تراشه وای‌فای AC استفاده کرده است؟

هنوز سامسونگ مشخصات کامل و جزیی این گوشی‌ها را منتشر نکرده و قرار است در نمایشگاه CES پیش‌رو به طور کامل رونمایی شوند. ولی روی خود سایت سامسونگ ذکر شده این گوشی‌ها از یک مودم LTE Cat.11 و وای‌فای AC دوبانده روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند.

سرعت دانلود مودم Cat.11 برابر ۶۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است. این مودم حد فاصل مودم‌های Cat.6 یا اصطلاحا ۴.۵G و مودم‌های Cat.16 یا اصطلاحا Gigabit LTE است. این مودم‌های از ۲ یا ۴ فرکانس تجمیع استفاده می‌کنند.

اطلاعات زیادی درباره وای‌فای این گوشی‌ها نداریم. با توجه به مدولاسیون 256QAM نباید از یک وای‌فای بسیار پرقدرت سود ببرند ولی احتمالا MIMO 4×4 هستند. روی فرکانس ۵ گیگاهرتز از وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از وای‌فای ۸۰۲.۱۱n استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از هر دو فرکانس و استاندارد اینترنت روی این گوشی استفاده کنید. 

این گوشی‌ها از فناوری NFC و بلوتوث ۵ با سرعت دو مگابیت به همراه GPS سود می‌برند.

سامسونگ برای کاهش هزینه‌های تولید این گوشی‌ها؛ از چنین مودمی استفاده کرده است. به نظر می‌رسد کاربران ایرانی نباید نگرانی از بابت مودم LTE این گوشی‌ها داشته باشند چون به راحتی می‌توانند از اینترنت ۴.۵G با بالاترین سرعت سود می‌برند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا