وای‌فای

وای‌فای سریع‌تر است یا ۴G LTE؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سرعت شبکه‌های وای‌فای بیشتر است یا سرعت شبکه‌های ۴G LTE؟ اگر به هر دو شبکه دسترسی داشته باشیم؛ بهتر است به کدام‌یک متصل شویم؟ در این مطلب سعی می‌کنیم پاسخ این سوال کلیدی را بدهیم.

از نظر فناوری؛ وای‌فای با LTE تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و این دو ارتباط اگرچه بی‌سیم هستند ولی قابل مقایسه با یکدیگر نخواهند بود. در اینجا نمی‌خواهیم درباره تفاوت‌های فناوری و استاندارد این دو صحبت کنیم ولی می‌خواهیم ببینیم برای استفاده از اینترنت کدام‌یک بهتر هستند؟

سرعت وای‌فای

از نظر تئوری و روی کاغذ سرعت وای‌فای ۱۰ و ۱۰۰ برابر بیشتر از سرعت LTE است. سرعت یک شبکه وای‌فای در استاندارد ۸۰۲.۱۱n می‌تواند ۱۵۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد و در استاندارد ۸۰۲.۱۱ac سرعت به مرز چند گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. در حال حاضر، شرکت‌هایی مانند تی‌پی‌لینک و لینک‌سیس روترهایی با سرعت ۷.۲ گیگابیت بر ثانیه عرضه کردند. در دنیای واقعی؛ سرعت وای‌فای کمتر از این اعداد است اما باز هم با سرعت یک شبکه موبایل ۴G LTE فاصله نسبتا زیادی دارد. مشکل وای‌فای این است که پارامترهای زیادی روی کیفیت و سرعت آن تاثیرگذار هستند. در یک خانه ممکن است یک نقطه سرعت وای‌فای خیلی خوب و نقطه دیگری وای‌فای نداشته باشید.

سرعت ۴G LTE

شبکه‌های ۴G LTE به صورت تئوری روی بهترین دستگاه‌ها و شبکه‌های مخابراتی می‌توانند سرعتی ۱۷۰ تا ۲۰۰ مگابیتی به دست بدهند اما در دنیای واقعی شاهدیم که سرعت شبکه‌های LTE حدود ۵۰ الی ۷۰ مگابیت بر ثانیه است. در ایران سرعت شبکه‌های موبایل ۴G از ۵ مگابیت تا ۶۰ مگابیت است. واضح است که سرعت یک شبکه ۴G به شدت وابسته به پارامترهایی مانند منطقه پوشش‌دهی است. در شهر تهران؛ در برخی مناطق سرعت ۴G همراه اول حتا به ۱۰۰ مگابیت هم می‌رسد اما همیشه و در همه مکان‌ها این سرعت در دسترس نیست. ایرانسل نیز در برخی مناطق سرعت‌هایی نزدیک به ۵۰ مگابیت به دست می‌دهد به طوری که می‌توانید خیلی راحت شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما را استریم و آنلاین تماشا کنید بدون اینکه هیچ‌ تاخیر یا سکته‌ای را شاهد باشید. 

وای‌فای سریع‌تر است؟

پس؛ تا اینجا به نظر می‌رسد وای‌فای سریع‌تر از LTE است! اما این‌طور نیست و در بسیاری از مواقع در عمل شاهدیم که سرعت LTE بهتر از وای‌فای است. وقتی صحبت از سرعت وای‌فای چند گیگابیتی می‌کنیم یا مثلا می‌گوییم سرعت روتر بی‌سیم سری N برابر ۳۰۰ مگابیت است؛ زمانی بالاترین سرعت به دست می‌آید که اسمارت‌فون، نوت‌بوک، کامپیوتر، تبلت یا هر دستگاه دیگر شما از این سرعت و استاندارد روی روتر بی‌سیم پشتیبانی کند. اجازه بدهید یک مثال بزنم: اگر روتر بی‌سیم شما AC2600 باشد یعنی سرعت ۲۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را روی دو باند فرکانسی پشتیبانی کند ولی اسمارت‌فون شما از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی نکند و مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n باشد؛ در نتیجه حداکثر سرعت وای‌فای شما ۳۰۰ مگابیت اسمی خواهد بود. در واقع، شما از فرکانس ۵ گیگاهرتز و احتمالا از فناوری‌های پیشرفته وای‌فای ۸۰۲.۱۱n بی‌نصیب هستید. بسیاری از دستگاه‌هایی که در اطراف ما هستند از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی نمی‌کنند و حتا برخی از ان‌ها مبتنی بر استاندارد بسیار قدیمی ۸۰۲.۱۱g هستند. بنابراین، گاهی اوقات یک سیم‌کارت ۴G LTE ارتباطی سریع‌تر از وای‌فای در اختیار شما قرار می‌دهد. 

تراکم و شلوغی

بحث تراکم را هم باید در نظر گرفت. در هر دو شبکه اگر جایی باشید که شلوغ است و جمعیت بسیار زیادی زندگی یا رفت‌و‌آمد می‌کنند به شبکه‌های وای‌فای یا موبایل متصل هستند؛ می‌توانند به شدت سرعت این دو شبکه را کم و زیاد کنند. باندهای فرکانسی در وای‌فای محدود هستند و از آن سود تعداد بسیار زیادی کاربر باید به یک ایستگاه BTS وصل شوند. در مکان‌های عمومی معمولا ۴G بهتر از وای‌فای است. هرچقدر از روتر بی‌سیم وای‌فای یا ایستگاه‌های BTS دور باشید؛ روی سرعت شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. وقتی دارید از یک BTS دور می‌شوید؛ در واقع دارید به BTS دیگر نزدیک می‌شوید ولی این وضعیت در وای‌فای و روترهای بی‌سیم این‌گونه نیست. 

یکی از ضعف‌های وای‌فای، تاثیرپذیری از دستگاه‌های دیگر فعال روی امواج رادیویی مانند مایکرویو یا بلوتوث است ولی از آن سو در شبکه‌های LTE وقتی تعداد زیادی کاربر به یک BTS متصل باشند؛ سرعت دانلود افت بسیار زیادی خواهد داشت. 

مکان‌ همه‌چیز است

بنابراین، در مقایسه سرعت شبکه وای‌فای با شبکه ۴G LTE مکان شما همه‌چیز است و حرف اول و آخر را می‌زند. ممکن است در یک مجتمع مسکونی باشید که از یک ایستگاه BTS دور است و در نتیجه سرعت LTE پایین است. در این وضعیت وای‌فای سریع‌تر است. سناریوی دیگر این است که در همان مجتمع مسکونی تعداد زیادی روتر بی‌سیم فعال هستند که باعث تداخل امواج و هم‌پوشانی می‌شوند و در نتیجه سرعت وای‌فای به‌خصوص روی باندهای ۲.۴ گیگاهرتز بسیار پایین است و بهتر است از LTE استفاده کنید. 

یک نکته بسیار مهم را هم فراموش نکنید: در استفاده از اینترنت مقایسه سرعت وای‌فای با LTE اشتباه است. چون اصولا سرعت اینترنت ADSL چندین مگابیت بر ثانیه است. ممکن است سرعت وای‌فای شما بسیار زیاد و چند گیگابیت باشد ولی سرعت اینترنت پایین است و مزیتی برای شما ندارد. سرعت اینترنت روی شبکه‌های موبایل LTE همیشه بیشتر از وای‌فای است؛ اگر از آنتن‌دهی خوبی برخوردار باشید. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا