وای‌فای

۵ راهکار برای رفع مشکل وای‌فای خانه‌های چند طبقه

در این مقاله می‌خواهیم به ساکنین خانه‌های دو یا چند طبقه ۵ پیشنهاد برای خلاص شدن از دست وای‌فای شعیف و کلاقه‌گی دایمی ارایه بدهیم. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید؛ خواندن این مطلب را از دست ندهید!

کاربران زیادی از دست وای‌فای گله دارند! در طبقه دوم یا طبقه سوم سیگنال‌های وای‌فای ضعیف و در حال مردن هستند. در شهرستان‌ها؛ پسرها طبقه بالای خانه پدری را می‌سازند و آن‌جا ساکن می‌شوند. معمولا هم از یک روتر بی‌سیم یا مودم روتر مشترک استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های تجاری یا کسب‌وکارهای نوپا در چند واحد مجزا اما در یک ساختمان ساکن می‌شوند. شاید بتوان گفت مشکل مشترک تمامی این افراد یک چیز است: وای‌فای ضعیف.

چه راه‌کاری برای تقویت وای‌فای درساختمان‌های چندطبقه وجود دارد؟ چگونه می‌توان مودم روتری در طبقه همکف یا طبقه اول نصب کرد و کاربران دیگر طبقه‌ها بدان متصل شوند ولی یک وای‌فای قوی استفاده کنند؟ آیا نیاز است در هر طبقه یک مودم روتر یا روتر بی‌سیم مجزا نصب شود؟ پیشنهادهای ما به شرح زیر است:

۱- آنتن‌های تقویت‌کننده سیگنال

برخی اوقات مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما چندان قدیمی نیست و از فناوری‌های به‌روز یا نسبتا به‌روزی استفاده می‌کند اما آنتن‌های ضعیفی دارد یا تعداد آنتن‌های آن کم است. اگر تصور می‌کنید با تعویض آنتن‌ها یا استفاده از تقویت‌کننده آنتنی شاید وای‌فای بهتر می‌شود؛ سری به بازار بزنید و برای روتر بی‌سیم خود آنتن‌های پرقدرت‌تری تهیه کنید.

به علاوه، دستگاه‌هایی هم در بازار شبکه به عنوان تقویت‌کننده آنتن وجود دارند که با اتصال به کانکتور آنتن‌های روتر بی‌سیم؛ امواج را دریافت و پس از تقویت دوباره منتشر می‌کنند. این راه‌حل وای‌فای شما را ۲۰ الی ۳۰ درصد تقویت خواهد کرد و انتظار خیلی زیادی نداشته باشید. این راه حل زیر صد هزار تومان برایتان خرج برمی‌دارد.

۲- روترهای بی‌سیم AC

یکی از روش‌های طبیعی و معمول برای تقویت وای‌فای در ساختمان‌های چند طبقه؛ کنار گذاشتن روتر بی‌سیم قدیمی و استفاده از روترهای AC پرسرعت امروزی است. روش دیگر این است که کنار مودم روتر بی‌سیم قدیمی خود از یک روتر AC استفاده کنید. روترهای AC امروزی چندین آنتن خارجی دارند و چندین باند کاری با پهنای‌باند بالا و فناوری‌هایی مانند MU-MIMO استفاده می‌کنند تا برد سیگنال‌ها بیشتر شود.

این روترها سرعت‌هایی چند گیگابیت در اختیار شما قرار می‌دهند که در بدترین حالت می‌توانید وای‌فای با یک سرعت چند صد مگابیتی خوب داشته باشید. برخی از روترهای بی‌سیم از آمپلی‌فایرهایی برای تقویت سیگنال‌ها سود می‌برند. به هر حال؛ اگر روتر بی‌سیم شما قدیمی است یا می‌خواهید با چندین دستگاه در طبقه‌های دیگر بازی آنلاین یا استریم ویدیو داشته باشید؛ بهتر است به سراغ یک روتر بی‌سیم AC خوب در بازار بروید. روترهای AC قیمتی بین ۵۰۰ هزار تمان تا ۲ میلیون تومان دارند.

۳- پاورلاین مجهز به وای‌فای

دستگاه‌های پاورلاین با استفاده از بسترهای کابلی برق درون ساختمان؛ اطلاعات را منتقل می‌کنند و یکی از رایج‌ترین راه‌کارها برای تقویت شبکه در ساختمان‌های چند طبقه‌ای هستند.

اجازه بدهید یک مثال بزنیم. شما در طبقه اول یک مودم روتر بی‌سیم دارید ولی در طبقه دوم نیاز به یک اتصال اترنت یا وای‌فای سریع دارید. با خریدن یک پکیج پاورلاین که توسعه‌دهنده وای‌فای هم باشد؛ یک دستگاه پاورلاین را به مودم روتر بی‌سیم و دیگری را در طبقه دوم به پریز برق متصل می‌کنید.

اینترنت از طریق کابل‌های برق از طبقه اول به طبقه دوم منتقل و در آن‌جا با قابلیت وای‌فای پاورلاین به اشتراک گذاشته می‌شود. این راه‌کار برای تعداد کاربران کم در طبقات دیگر بسیار سودمند و گره‌گشا است. محصولات پاورلاین قمیتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دارند. 

۴- توسعه‌دهنده وای‌فای

در سال‌های اخیر و به‌خصوص یک سال و نیم اخیر؛ بهترین راه‌کار توسعه و تقویت وای‌فای در ساختمان‌های بزرگ یا خانه‌های چند طبقه استفاده از دستگاه‌های توسعه‌دهنده وای‌فای یا Extender است. این دستگاه‌های کوچک و جمع‌وجور؛ سیگنال‌های وای‌فای فعلی و موجود در محیط را دریافت و پس از تقویت دوباره منتشر می‌کنند.

توسعه‌دهنده‌ها طوری طراحی و ساخته شده‌اند که نقاط کور وای‌فای را پوشش بدهند و بهترین راه‌کار برای رساندن وای‌فای به مکان‌هایی هستند که سیگنال‌ها ضعیف می‌شوند.

این راه‌کار ارزان‌تر از روش‌های پیشنهادی در بالا است و عملکرد بسیار خوبی دارد. شرکت‌های مختلف شبکه توسعه‌دهنده‌های بسیار خوبی ساخته و روانه بازار کردند. توسعه‌دهنده‌ها در بازار قیمت‌های مختلفی دارند و برحسب نوع وای‌فای N یا AC و تعداد آنتن‌های خارجی و درگاه‌ها از ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان شروع شده و تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. شما برحسب نیاز خود می‌توانید یک توسعه‌دهنده خوب از بازار خرید کنید. 

۵- مش وای‌فای

تمام دنیا دارد به سوی راهکار و سیستم‌های مش وای‌فای می‌رود. مش وای‌فای خلق شده تا مشکل ساختمان‌های بسیار بزرگ چند صد متری یا ساختمان‌های چند طبقه را رفع کند.

سیستم‌های مش وای‌فای شامل یک روتر بی‌سیم اصلی و چندین روتر تقویت‌کننده یا توسعه‌دهنده هستند. روتر اصلی در طبقه اول و روترهای تقویتی در طبقه‌های دیگر کار گذاشته شده تا یک وای‌فای سریع و یکسان را در تمامی بخش‌های یک ساختمان در دسترس قرار می‌دهند. غالب شرکت‌های شناخته شده بازار حتا شرکتی مانند گوگل و سامسونگ نیز سیستم مش وای‌فای دادند و ارزیابی سایت‌های خارجی نشان می‌دهد که اتفاقا جوابگو است و می‌تواند نقاط کور وای‌فای را از بین ببرد. سیستم‌های مش وای‌فای فعلا گران هستند و بالای یک میلیون تومان هزینه دارند اما برای شرکت‌های تجاری و کسب‌وکارها بهترین گزینه پیشنهادی خواهند بود. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. مطالب خوبی بود ممنون.
    با توجه به قیمت بالای این محصولات و فراگیرشدن اینترنت موبایل خیلی کم از این محصولات استفاده میشه مگر اینکه کاربرد شبکه کردن یا ساختن شبکه بی سیم مطرح باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا