وای‌فای

معرفی استارتاپ‌های وای‌فای: اسمارت‌وای‌فای ایرانی در کافه‌ها و رستوران‌ها

گاهی اوقات دیدن یک محصول یا خدمات آن‌چنان شما را هیجان‌زده می‌کند که نمی‌دانید چگونه باید هیجان و شادی خود را ابراز کنید. محصول اسمارت‌وای‌فای از یک استارتاپ ایرانی چنین حکمی را برای من دارد. 

اولین بار این استارتاپ و محصول‌شان را در نمایشگاه الکامپ امسال دیدم و بعد با کمی جست‌وجو اطلاعات بیشتری درباره‌شان پیدا کردم. در چندین مطلب روی همین سایت بارها تاکید کردم وای‌فای یک سرزمین ناشناخته است و ایده‌ها و کسب‌وکارهای بکر و نابی می‌شود روی آن در ایران پیاده‌سازی کرد. اسمارت‌وای‌فای دقیقا یکی از همین ایده‌ها و روش‌های کسب درآمد از وای‌فای عمومی است. 

اسمارت‌وای‌فای یک محصول نرم‌افزاری است که در شبکه وای‌فای شما نصب می‌شود و می‌تواند رابط میان شما و مشتریان باشد؛ نرم‌افزاری که می‌تواند وای‌فای عمومی را مدیریت و انواع امکانات و ابزارهای دسترسی و گزارش‌گیری به شما بدهد. اطلاعات مشتریان شما را جمع‌آوری و نگه‌داری کند، پروسه احرازهویت و ثبت‌نام را پیاده‌سازی کند، مدیریت کاربران را انجام بدهد و حتا مدیریت شعب یا مدیریت گروه‌های مختلف کاربری را انجام بدهد. 

اسمارت‌وای‌فای دقیقا چیزی است که یک کافه، رستوران، باشگاه ورزشی، مجتمع تجاری یا تفریحی، مجتمع اداری، ساختمان پزشکان، برج‌های مسکونی، شرکت‌های تجاری و کارخانه‌ها نیاز دارند تا بتوانند وای‌فای را در اختیار مشتریان یا کارمندان قرار بدهند ولی از سوی دیگر نظارت و کنترل کاملی روی کاربران و میزان مصرف و سوابق و غیره داشته باشند. 

اسمارت‌وای‌فای با استفاده از رایانش ابری سعی می‌کند سوابق و اطلاعات کاربران را نگه‌داری و مدیریت کند و برای استفاده از آن باید یک اینترنت با پهنای‌باند خوب جهت اشتراک میان کاربران و یک سرویس آنتن‌دهی موبایل خوب داشت. به زبان ساده؛ یک روتر بی‌سیم ساده و یک خط اینترنت پرسرعت. 

ایده اسمارت‌وای‌فای از سال ۱۳۹۳ شکل گرفته است و یک تیم دونفره از یک خانه مسکونی شخصی شروع به کار می‌کنند. کم‌کم تیم اسمارت‌وای‌فای شکل می‌گیرد و نیروهای جدید به مجموعه اضافه می‌شوند تا کار به اجاره یک دفتر کوچک و ثبت برند و شرکت و فعالیت رسمی در سال ۱۳۹۵ می‌رسد. اکنون این استارتاپ وای‌فای بیش از ۹۰۰ روز است که فعالیت می‌کند و بیش از ۲۰۰ مشتری در تهران و ۶ استان کشور دارد و مجموعه‌ای بزرگ از برندها از محصول آن‌ها استفاده می‌کنند. 

همان‌طور که قبلا هم گفتم؛ در ایران برنامه‌های مدیریت وای‌فای بسیار کمی به صورت فارسی و بومی داریم و اسمارت‌وای‌فای با یک ایده خوب و البته پیاده‌سازی بسیار عالی و تلاش و پشتکار یک تیم جوان توانسته به خوبی از این خلا استفاده کند. در چندین رستوران و کافه از نرم‌افزار اسمارت‌وای‌فای استفاده کردم؛ رابط کاربری خوبی دارد و گام‌به‌گام شما را به جلو و ثبت‌نام و دریافت رمز وای‌فای هدایت می‌کند اما در برخی مراحل اگر اشتباهی رخ بدهد یا کاری غیرعادی و تعریف نشده برای سیستم انجام بدهید؛ باگ برنامه مشخص می‌شود و باید دوباره از ابتدا شروع کنید. 

در مجموع؛ اسمارت‌وای‌فای یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های یکی دو ساله اخیر است و با چشم‌انداز و هدف‌گذاری که انجام داده می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک شرکت بزرگ و جوان با مشتریان معروف و معتبر تبدیل شود. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید
    هات وای فای هم هست
    البته یکی توی این الکامپ امسال پیدا شده که پرداخت آنلاین داره
    اسمش کانکتیت هست
    پیشنهاد میکنم یه سری به سایتشون بزنین connectit.ir
    علاوه بر ویژگی های اسمارت وای فای خیلی چیزای بیشتری داشتن

    ممنون از شما و مطلب مفیدتون

    1. سلام دوست عزیز

      رفتم نمایشگاه و سری به غرفه کانکتیت زدم. گزارش را به‌زودی منتشر می‌کنم
      ممنون که این استارتاپها را معرفی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا