وای‌فای

چه تفاوتی میان دستگاه‌های تقویت‌کننده، بهبوددهنده و توسعه‌دهنده وای‌فای است؟

حتما شما هم اصطلاح‌های بهبود‌دهنده وای‌فای (WiFi booster)، تقویت‌کننده وای‌فای (WiFi Repeater) و توسعه‌دهنده وای‌فای (WiFi Extender) را زیاد شنیده‌اید.

اما واقعا میان این‌ها چه تفاوتی هست و دستگاه‌های مبتنی بر این‌ها چه کاربردهایی دارند؟

این روزها در بازار دستگاه‌هایی زیادی به عنوان اکستندر وای‌فای یا رپیتر وای‌فای به فروش می‌رسند. آیا عملکرد این دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است؟ 

تفاوت تقویت‌کننده، بهبوددهنده و توسعه‌دهنده وای‌فای

در جواب باید بگویم که در ماهیت و عملکرد دستگاه‌های بهبوددهنده، تقویت‌کننده و توسع‌دهنده وای‌فای هیچ تفاوتی نیست و هر سه نوع دستگاه به دنبال تقویت سیگنال‌های وای‌فای هستند. این دستگاه‌ها سیگنال‌های روتر اصلی را دریافت و پس از تقویت دوباره یک سیگنال قوی در محیط اطراف منتشر می‌کنند.

رپیتر وای فای

نسل اول دستگاه‌های تقویت‌کننده وای‌فای با نام WiFi Repeater وارد بازار شدند و بیشتر اکسس‌پوینت‌هایی با چندین آنتن بودند که می‌توانستند در مود Repeater و وای‌فای موجود را تقویت کنند.

اما در نسل‌های جدید دستگاه‌های تقویت‌کننده وای‌فای بیشتر از عنوان WiFi Extender استفاده می‌شود. دستگاه‌های اکستندر براساس موقعیت مکانی که قرار دارند سعی می‌کنند وای‌فای را تقویت کنند.

این دستگاه‌ها در اتاق، سالن یا مکانی که وای‌فای ضعیف است قرار گرفته و با دریافت سیگنال‌های وای‌فای و تقویت‌شان؛ یک وای‌فای بهتر ارایه می‌دهند. 

دستگاه‌های وای‌فای اکستندر متنوعی در بازار موجود است. برخی فقط روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند و برخی دیگر دو بانده هستند و هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را تقویت خواهند کرد. به علاوه، برخی از اکستندرها به قابلیت پاورلاین نیز مجهز شده‌اند. 

توسعه دهنده وای فای

معمولا دستگاه‌های اکستندر کوچک‌تر و با کاربردهای محدودتر نسبت به دستگاه‌های رپیتر هستند و البته قیمت ارزان‌تری دارند ولی از نظر کارکرد هیچ تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از واژه Repeater و برخی دیگر از شرکت‌ها از واژه Extender استفاده می‌کنند. 

شاید یک تفاوت دیگر جزیی هم در این دستگاه باشد. ظاهر اکسس‌پوینت‌های رپیتر شبیه به روترهای بی‌سیم و اکسس‌پوینت‌های معمولی هستند و می‌توانند به عنوان یک اکسس‌پوینت معمولی نیز استفاده شوند ولی دستگاه‌های اکستندر فقط کارکرد تقویت‌کننده وای‌فای را دارند و غالب اوقات به طور مستقیم به پریز برق دیوارها نصب می‌شوند. در واقع، اکستندرها طوری طراحی می‌شوند که روی دیوار نصب شود و نیازی نباشد روی میزکار قرار بگیرند. 

اگر شما در بخشی از خانه یا محل کار خودتان نیاز به یک وای‌فای قوی دارید ولی شبکه وای‌فای موجود جوابگو نیست؛ بهترین راه‌حل برای حل این مشکل استفاده از دستگاه‌های اکستندر است. 

اکستندرها برای گیمینگ خوب نیستند

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید؛ اکستندرها یا توسعه‌دهنده‌های وای‌فای برای مصارف گیمینگ خوب نیستند و بهتر است از تقویت‌کننده‌ها یا رپیترها استفاده شود.

معمولا توسعه‌دهنده، آن‌قدر وای فای قوی به شما نمی‌دهد که یک گیمر یا استریمر انتظار دارد. در مقاله «نکات مهم استفاده از اکستندر وای فای برای بازی» به این موضوع بیشتر پرداختیم.

گیمرها بیشتر به راه‌حل‌های مش وای فای نیاز دارند یا اکستندر یا رپیتر.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. متشکرم از شما بابت مقاله مفیدتان
    تجربه اینجانب در استفاده از اکستندر این بود که پهنای باند رو حدوداً پنجاه درصد کم میکرد،همچنین سوئیچ دائم گجت بین دو شبکه وای فای حین جابجایی آزاردهنده بود.به نظرم قابلیت mesh network که در تی پی لینک آمده هیچ کدوم از دو مشکل بالا رو نداره.و حین استفاده سوئیچ بین شبکه ها اتفاق نمیفته و سیگنال همون یک شبکه در نقاط کور تقویت میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا