وای‌فای

ایسوس اولین روتر وای‌فای پرسرعت مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را معرفی کرد

ایسوس در خلال نمایشگاه ایفای ۲۰۱۷ که چند روز پیش برگزار شد؛ اولین روتر بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax دنیا را معرفی کرد. روتر RT-AX88U نسخه به‌روزشده مودم روتر پرقدرت و رده بالای RT-AC88U ایسوس است که از استاندارد جدیدی سود می‌برد. 

روتر جدید ایسوس از حداکثر سرعت ۶ گیگابیت سود می‌برد که به لطفا استاندارد ۸۰۲.۱۱ax روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۸۰۴ گیگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۱۴۸ گیگابیتی به دست می‌آید. 


این روتر بی‌سیم از فناوری‌هایی مانند OFDMA و MU-MIMO سود می‌برد و بنابرگفته ایسوس سرعتی چهار برابر سرعت روترهای سری AC مشابه دارد. البته؛ این روتر از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac نیز پشتیبانی می‌کند. استاندارد ۸۰۲.۱۱ax نسل جدید استاندارد شبکه‌های بی‌سیم است که نسبت به ۸۰۲.۱۱ac از فناوری‌ها و سرعت بیشتری سود می‌برد. روی ۸۰۲.۱۱ax سرعت یک سیگنال چهار برابر استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است و به مرز ۳.۵ گیگابیت می‌رسد. سرعت یک سیگنال روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac برابر ۸۶۷ مگابیت است. 

حال اگر یک روتر بی‌سیم با MU-MIMO بتواند چندین سیگنال روی پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز فرکانس ۵ گیگاهرتز بفرستد؛ به راحتی سرعت‌های بالای ۵ گیگابیت بر ثانیه برای وای‌فای به دست می‌آید. اوایل امسال بود که شرکت کوال‌کام از اولین تراشه وای‌فای مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax رونمایی کرد و احتمالا روتر جدید ایسوس نیز مبتنی بر این تراشه است. 

برای استفاده از استاندارد و سرعت ۸۰۲.۱۱ax باید دانگل و کارت شبکه با پشتیبانی از این استاندارد را هم داشت. یعنی فعلا روتر بی‌سیم ایسوس را باید با همان دانگل‌های AC استفاده کرد تا کارت‌های شبکه AX وارد بازار شوند. 

به هر حال؛ باز هم ایسوس رکوردشکنی کرده و یک روتر پرچم‌دار و نوآورانه روانه بازار کرده است تا شرکت‌های رقیب پشت‌سرش حرکت کنند. اطلاعات زیادی درباره روتر جدید ایسوس منتشر نشده است و قیمت و تعداد درگاه‌های آن را هنوز نمی‌دانیم. اما از تصاویر منتشر شده یم‌توان این‌طور استنباط کرد که طراحی و مشخصات این روتر همانند RT-AC88U است با این تفاوت که از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax نیز پشتیبانی می‌کند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا