وای‌فای

زایکسل سیستم مش وای‌فای آينده‌نگرانه Multy X را معرفی کرد

شرکت زایکسل هم به دارندگان سیستم‌های مش وای‌فای پیوست.

این شرکت با معرفی سیستم مش وای‌فای Multy X و شعار «WiFi Without Boundaries»، راه‌کار خود برای افزایش سرعت و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای در آینده را عرضه کرد. Multy X شامل دو روتر بی‌سیم سه بانده با سرعت ۳ گیگابیت (رده AC3000) است. 

این دو روتر بی‌سیم همانند دو نود در یک شبکه؛ می‌توانند با همدیگر جفت و سینک شوند تا مساحتی ۴۷۰ متر مربعی را زیر پوشش یک وای‌فای با کارایی بالا ببرند. 

سیستم مش وای‌فای زایکسل از طراحی مشابه با مش وای‌فای Orbi نت‌گیر سود می‌برد. روترهای Multy X از یک فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۴۰۰ مگابایت و یک فرکانس ۵ گیگاهرتز با سرعت ۸۶۷ مگابایت و MIMO 2×2 برای کلاینت‌ها سود می‌برند. این فرکانس ۵ گیگاهرتز روی باندهای سطح پایین (کانال‌های ۳۶ تا ۴۸ مگاهرتز) فعال است. 

اما فرکانس ۵ گیگاهرتز دوم که یک لینک اختصاصی MIMO 4×4 روی باندهای فرکانسی سطح بالا (۱۴۸ تا ۱۶۱ مگاهرتز) است؛ برای ارتباط میان دو روتر بی‌سیم مش وای‌فای استفاده می‌شود و می‌تواند سرعتی ۱۷۳۳ مگابیت داشته باشد. 

درگاه‌های ارتباطی این روترها نیز یک USB 2.0، یک WAN و سه LAN با سرعت‌های یک گیگابیت است. پردازنده این روترها چهار هسته‌ای و مدل IPQ4019 شرکت کوالکام هستند. ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۴ گیگابایت حافظه فلش برای افزایش سرعت پردازش سیگنال‌ها و عملیات‌ها روی دستگاه‌ها نصب شده است. این سیستم به بلوتوث ۴.۱ نیز مجهز است.

روتر Multy X زایکسل از ۹ آنتن داخلی سود می‌برد. تمامی این آنتن‌ها دور تا دور دستگاه چیده شده‌اند تا سیگنال‌های شبکه در تمامی جهت‌ها و مسیرها پخش شوند. 

مش وای‌فای زایکسل از فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming، تکنیک Auto path selection برای انتخاب مسیر درست ارتباط با کلاینت‌ها، اپلیکیشن موبایل برای مشاهده آنلاین و بی‌درنگ ترافیک شبکه، مدیریت اینترنت و وای‌فای، یافتن بهترین مکان برای نصب روترها و ابزارهای مفید دیگر برخوردار است. 

این روترها می‌توانند با سیستم الکسای آمازون جفت شوند و زایکسل به کاربرانی که روترهای خود را رجیستر کنند؛ سرویس و فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان می‌دهد.

قابلیت تعریف شبکه میهمان و استفاده از ابزارهای کنترل والدین را دارد و ویزاردهای نصب سریع به کاربران کمک می‌کنند؛ بهترین حالت نصب روترها در یک ساختمان انجام شود. 

زایکسل درباره امکان اضافه شدن تعداد بیشتری روتر مش وای‌فای به این سیستم صحبتی نکرده است. فروش این دستگاه‌ها از هم‌اکنون و با قیمت ۳۰۰ دلار آغاز شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا