وای‌فای

اولین تراشه وای‌فای مش ۸۰۲.۱۱ax معرفی شد

تراشه‌ساز وای‌فای کوانتنا امروز یک تراشه به نام QSR10R-AX برای شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای مش مبتنی بر استاندارد 802.11ax معرفی کرد.

این تراشه، اولین چیپ‌ست دنیا برای راه‌کار ترکیب سه فرکانس رادیویی ۸۰۲.۱۱ax 4×4 است که با پردازنده مرکزی هم ترکیب شده است. در واقع؛ شما یک پردازنده دارید که هم تراشه وای‌فای و هم تراشه مرکزی دستگاه است و دیگر نیازی به تراشه‌های وای‌فای جداگانه برای هریک از فرکانس‌ها نیست.

تراشه QSR10R-AX می‌تواند دو ماژول حافظه رم ۱۲۸ مگابایتی DDR3 را پشتیبانی کند. به علاوه، از حافظه فلش هم استفاده خواهد کرد ولی در دیاگرام شرکت کوانتا به ظرفیت این حافظه اشاره‌ای نشده است. 

سه دستگاه می‌توانند به طور اختصاصی با لینک‌های پرسرعت به دستگاه‌های دارای پردازنده QSR10R-AX متصل شوند. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت بی‌نظیر و جهش‌یافته ۱۱۴۷ مگابیت را به نمایش می‌گذارد.

اما روی دو فرکانس ۵ گیگاهرتز شاهد سرعت ۲.۴ گیگابایت برای هریک هستیم و در مجموع سرعتی نزدیک به ۶ گیگابایت با این تراشه روی وای‌فای به دست می‌آید.

کوانتا این تراشه را برای استفاده در دستگاه‌های اکسس‌پوینت توسعه‌دهنده و تقویت‌کننده وای‌فای با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax عرضه کرده است. 

این شرکت هنوز اطلاعات بیشتری درباره جزییات این تراشه عرضه نکرده است ولی احتمالا روی محصولات معرفی شده در ابتدای سال جدید میلادی؛ از آن استفاده می‌شود.

شرکت‌های سخت‌افزاری می‌توانند با این تراشه؛ محصولات اکسس‌پوینت بسیار قدرتمندی برای تقویت یا توسعه شبکه‌های وای‌فای بسازند. این محصولات سه بانده بوده و می‌توانند از ۴ یا ۸ آنتن خارجی سود ببرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا