فناوریوای‌فای

قابلیت WDS در روتر و اکسس‌پوینت‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما شما هم بارها در فهرست ویژگی‌ها و امکانات دستگاه‌های بی‌سیمی مانند روتر، اکسس‌پوینت و کارت شبکه چشم‌تان به قابلیت WDS خورده است.

WDS چیست؟ چه استفاده و کاربردی دارد؟ آیا مهم است که روتر یا اکسس‌پوینتی که می‌خریم حتما قابلیت WDS داشته باشد؟ چگونه می‌توان این قابلیت را فعال کرد؟

WDS مخفف سه کلمه Wireless Distribution System است. بسیاری از کاربران و حتا برخی از سایت‌ها در تعریف و توضیح این قابلیت به طور ساده می‌گویند برای توسعه یا افزایش برد و محدوده یک شبکه بی‌سیم استفاده می‌شود. 

تصور اشتباه

در همین‌جا یک اشتباه بزرگ رخ می‌دهد. کاربران تصور می‌کند با WDS می‌توانند محدوده پوشش‌دهی یا برد موثر و مفید یک روتر یا اکسس‌پوینت را افزایش بدهند. مثلا اگر برد موثر یک روتر ۱۰۰ متر است، با فعال کردن قابلیت WDS می‌توان برد موثر این روتر را بیش از ۱۰۰ متر کرد. 

حتا تصور می‌شود در مود WDS، سیگنال‌های رادیویی با قدرت بیشتری ارسال و دریافت می‌شوند. تمامی این تصورها اشتباه هستند و کارکرد اصلی WDS برای این منظور نیست!

WDS به یک دستگاه روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت اجازه می‌دهد یک لینک بی‌سیم به روتر یا اکسس‌پوینت دیگر بزند و از این طریق به شبکه بی‌سیم دیگری متصل شود. در واقع، به جای استفاده از یک لینک یا اتصال کابلی برای برقرار کردن یک ارتباط میان دو اکسس‌پوینت؛ می‌توان از WDS استفاده کرد.

یک مثال کاملا عملیاتی بزنم. تصور کنید در یک ساختمان دو اکسس‌پوینت قرار دارند که به هریک از آن‌ها هم تعدادی کاربر و دستگاه متصل هستند. یک اکسس‌پوینت به اینترنت و مودم ADSL متصل است ولی اکسس‌پوینت دیگر فاقد اینترنت است.

حالا برای اینکه بتوانند کاربران و دستگاه‌های متصل به اکسس‌پوینت دوم هم از اینترنت استفاده کنند؛ با قابلیت WDS این دو اکسس‌پوینت را به یکدیگر متصل می‌کنند. از این قابلیت بیشتر در شبکه‌های بی‌سیم گسترده یا سازمان‌های با چندین اکسس‌پوینت استفاده می‌کنند تا یک شبکه بی‌سیم سراسری و گسترده بسازند و همه کاربران به یکدیگر متصل شوند.

ارتباط WDS مبتنی بر آدرس MAC دستگاه‌ها است و باید دستگاه‌هایی که می‌خواهند به یکدیگر متصل شوند؛ از آدرس MAC هم مطلع باشند و برایشان تعریف شده باشد.

قابلیت WDS در استاندارد IEEE 802.11 تعریف و گنجانده شده است و می‌تواند از یک نوع Data Frame با آدرس MAC چهار فیلدی استفاده کند. 

تفاوت WDS با اکستندرها یا تکرارکننده‌ها

WDS برای یک ارتباط AP-to-AP استفاده می‌شود. WDS یک فناوری قدیمی برای ارتباط چندین اکسس‌پوینت با یکدیگر و گسترش شبکه بی‌سیم است. WDS تنها می‌تواند بسته‌های شبکه را از یک اکسس‌پوینت گرفته و برای اکسس‌پوینت دیگر بفرستد یا در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار بدهد. WDS هیچ‌گونه عملیات تقویت‌کنندگی روی امواج رادیویی انجام نمی‌دهد. 

دستگاه‌های اکستندر می‌توانند امواج رادیویی را از یک منبع گرفته و با تقویت آن‌ها، دوباره در محیط اطراف روی فرکانس‌های رادیویی مختلف پخش کنند. می‌تواند رمزعبور و نام شبکه در اکستندرها متفاوت باشد و نیازی به دانستن آدرس MAC دستگاه‌های دیگر ندارند. 

اکستندرها می‌توانند روی باند رادیویی متفاوت با منبع امواج کار کنند و نقاط کور وای‌فای را از بین ببرند.

معایب WDS

WDS یک پروتکل و استاندارد موسسه Wifi-certified نیست. به همین خاطر، ناسازگاری‌های زیادی میان انواع دستگاه‌های مختلف وای‌فای در استفاده از WDS ایجاد می‌شود. ممکن است یک دستگاه اکسس‌پوینت از یک برند با روتر از برند دیگری سازگار نباشد و مشکلات فراوانی در این زمینه وجود داشته باشد.

مشکل بزرگ دیگری WDS این است که با رمزنگاری‌های مدرن و محکم WPA و WPA2 روی شبکه‌های وای‌فای سازگاری ندارد و نمی‌تواند از چنین رمزنگاری استفاده کند. WDS فقط از یک رمزنگاری WEP استفاده می‌کند که بسیار ضعیف و شکننده است. WEP سال‌ها است دیگر در شبکه‌های وای‌فای استفاده نمی‌شود و کاربران تمایلی به آن ندارند.

دستگاه‌هایی که می‌خواهند با WDS به یکدیگر متصل شوند؛ باید رمزعبور و نام شبکه بی‌سیم یکدیگر را بدانند که باز هم یک آسیب‌پذیری و تهدید در شبکه محسوب می‌شود.

به طور کلی، سیستم WDS یک مکانیزم قدیمی برای اتصال چندین اکسس‌پوینت به یکدیگر است و در سال‌های اخیر از دستگاه‌های اکستندر و تقویت‌کننده استفاده می‌کنند که به‌روزتر هستند و مشکلات WDS را ندارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. گوشی و لپ تاپ سمت راست به دلیل فاصله زیاد و ضعیف بودن سیگنال نمی توانند به اکسس پوینت سمت چپ (دارای اینترنت) وصل شوند. بنابراین اکسس پوینت سمت راست با WDS به اکسس پوینت سمت چپ وصل می شود تا دستگاههای سمت راست مشکل ضعف سیگنال نداشته باشند. میشه گفت یه جورایی توسعه شبکه یا تقویت سیگنال است.

  2. خیلی موقع ها وقتی یه لینک رادیویی میگیریم و میخوایم به سوییچ متصل کنیم وصل نمیشه و میره تو اررور دیسیبل.
    وقتی روی رادیو ها wds رو خاموش میکنیم مشکل حل میشه و لینک برقرار میشه.
    کسی میدونه مشکل چیه؟؟؟

  3. سلام صبح بخیر, نه سناریو station wdsبا ایجاد یک سوئیچ مجازی در ارتباط هایptmpباعث پایداری بهتر شبکه میشه، یعنی اگه یه استیشن بخواهد در این سناریو به اکسس پوینت وصل شود داخل اکسس پوینت یک اینترفیس مجازی ساخته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا