وای‌فای

گوگل وای‌فای: روتری برای آینده (به بهانه فروش ویژه آخر سال)

این روزها به بهانه «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» و تعطیلات سال جدید میلادی؛ بسیاری از اجناس با تخفیف ویژه عرضه می‌شوند.

فروشگاه‌هایی مانند سایت آمازون؛ روتر معروف «گوگل وای‌فای» را با قیمت‌هایی حدود ۵۰ دلار زیر قیمت روزهای عادی به فروش می‌رسانند. اگر بخواهید بسته سه‌تایی این روترها را خریداری کنید؛ تخفیف بسیار بیشتری نصیب شما می‌شود.

همین هم بهانه شد تا اینجا چند خطی درباره این روتر بنویسم. روتری که توانسته در بسیاری از تست‌ها و ارزیابی‌ها نمره قابل قبولی بگیرد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند بهترین روتر مش وای‌فای دنیا است.

سایت فوربس می‌نویسد که «این روتر برای آینده است» و سایت پی‌سی‌مگزین می‌گوید با این روتر دیگر وای‌فای ضعیف خنده‌دار است. در سایت‌های مختلف از روتر جدید گوگل به عنوان نجات‌بخش وای‌فای و حذف نقاط کور در متراژهای بالا یاد می‌شود و سازگاری آن با دیگر محصولات گوگل زبان‌زد است.

متاسفانه من هنوز این روتر را در بازار ایران ندیدم یا در فروشگاه‌های آنلاین برای فروش عرضه نشده است. شاید تحریم‌های گوگل برعلیه ایران و قیمت بالای آن باعث شده تا هنوز وارد کشور ما نشود. به‌هرحال؛ به بهانه تخفیف ویژه این روزها؛ اجازه بدهید نگاهی به این روتر دلربا بیندازیم

آینده روترها؛ روتری برای آینده

«گوگل وای‌فای» در اواخز سال ۲۰۱۶ معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ وارد بازار گردید. 

جزو اولین روترهای مش وای‌فای بود. گوگل به خوبی توانست پس از عرضه دو سری از روتر بی‌سیم خود؛ متوجه فناوری و سیستم مش وای‌فای شود و سریعا به سراغ عرضه یک روتر با این فناوری برود. بسیاری از سایت‌ها از روتر مش وای‌فای گوگل به عنوان بهترین روتر مش وای‌فای دنیا تا کنون یاد می‌کنند.

طراحی خاص، ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فرد، کارایی بالا و سازگاری با دیگر محصولات گوگل باعث شده است که این روتر فروش خوبی داشته باشد و بتواند در برخی بازارها روی دست بهترین روترهای ساخت شرکت‌های شبکه‌ای بلند شود.

همانند دیگر سیستم‌های مش وای‌فای؛ روتر «گوگل وای‌فای» در بسته‌های دوتایی و سه‌تایی به بازار عرضه می‌شود.

هر روتر یک AC1200 دو بانده است که از MIMO 2×2 استفاده می‌کند. رنگ این روترها سفید شیری و از جنس پلاستیک است. دایره‌ای طراحی شده‌اند و چراغ LED همانند یک نوار دورتادور روتر کشیده شده است.

پردازنده این روتر، چهار هسته‌ای با معماری پردازنده‌های شرکت ARM است. ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۴ گیگابایت حافظه eMMC دارد. از تراشه وای‌فای Qualcomm IPQ4019 برای این روتر استفاده شده است و تراشه سوییچ آن QCA8075 است.

میزان مصرف انرژی این روتر ۱۵ وات است و دو درگاه اترنت یک گیگابیتی برای اتصال دستگاه‌های دیگر دارد. این درگاه‌ها می‌توانند برای WAN نیز استفاده شوند. از درگاه USB Type C برای اتصال به برق استفاده می‌کند.

از فناوری‌های بلوتوث و Beamforming و MU-MIMO سود می‌برد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت است.

نرم‌افزار

گوگل همراه با این روتر یک اپلیکیشن موبایل عرضه کرده است که بسیار کاربردی و مفید است. در واقع، بسیاری از کارشناسان قدرت روتر گوگل را در نرم‌افزار آن می‌دانند. چون سخت‌افزار این روتر در مقایسه با رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد ولی با نرم‌افزار می‌توان معجزه کرد.

با اپلیکیشن موبایل گوگل وای‌فای می‌توانید جزیی‌ترین تنظیمات شبکه مش وای‌فای خود را انجام دهید. ابتدا، یک نقشه از شبکه روترها به شما می‌دهد؛ وضعیت هر روتر را نشان می‌دهد و اینکه باید به هم نزدیک‌تر یا دورتر باشند. نقاطی که وای‌فای ضعیف است را روی نقشه مشخص کرده تا بتوانید با تنظیم روترها؛ این نقاط را پوشش بدهید. 

قابلیت‌هایی مانند کنترل والدین و تعریف شبکه میهمان دارد. برای استفاده از اینترنت می‌توانید به روترها برنامه بدهید. این اپلیکیشن می‌تواند دیگر دستگاه‌های گوگل مانند بلندگوهای هوم گوگل را شناسایی و آن‌ها را به شبکه وصل کند.

آینده در دستان شما است

نصب این روتر بسیار ساده است. طوری طراحی شده است که بهترین پوشش‌دهی و آنتن‌دهی را دارد. تمامی مناطق یک ساختمان را زیر پوشش وای‌فای می‌برد. با کمک اپلیکیشن موبایل گوگل می‌توان هر نقطه ضعیف وای‌فای را یافت و از بین برد. سرعت وای‌فای بسیار بالا است. پنل مدیریتی تحت وب ندارد. شاید نیاز به درگاه USB داشته باشید و گران‌قیمت است.

قیمت هر روتر گوگل وای‌فای ۱۳۰ دلار است. بسته دو تایی این روترها به قیمت ۲۳۰ دلار و بسته سه تایی روترها به قیمت ۳۳۰ دلار به فروش می‌رسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا