فناوریوای‌فای

از حالا کاربران روترهای قدیمی ایسوس می‌توانند یک شبکه «مش وای‌فای» بسازند

فناوری و شبکه‌های «مش وای‌فای» یکی از رویکردهای جدید دنیای شبکه برای حل مشکلات وای‌فای هستند.

در دو سال اخیر، شرکت‌های زیادی اقدام به ارایه سیستم‌ها و روترهای مش وای‌فای کردند. روترهای مش وای‌فای دارای این ویژگی هستند که با شناسایی دیگر روترهای مش وای‌فای و ایجاد یک شبکه مش سعی می‌کنند سیگنال‌ها و امواج یکدیگر را تقویت و بازسازی کنند تا در نهایت یک وای‌فای قدرتمند در سراسر ساحتمان در دسترس باشد.

اما مشکل سیستم مش وای‌فای این است که هر شرکت تنها یک مدل روتر خاص معرفی کرده است و کاربران باید هزینه زیادی برای خرید چندین روتر جدید بپردازند. 

همچنین؛ این روترها مشخصات و ویژگی‌های محدودی دارند؛ مثلا حداکثر سرعت روترهای مش وای‌فای یک شرکت ۱۹۰۰ مگابیت است در حالی که کاربران نیاز به روترهای با سرعت‌های بالاتر دارند.

این محدودیت‌ها باعث شد تولیدکنندگان روترها به سوی ارایه چندین سیستم مش وای‌فای بروند. اما به نظر می‌رسد ایسوس می‌خواهد به روش خودش این مشکل را رفع کند.

ویژگی AiMesh

ایسوس در ماه آگوست نسخه بتای این ویژگی را عرضه کرده بود و اکنون در اولین روزهای سال جدید میلادی؛ به طور کامل از آن رونمایی کرد. ویژگی AiMesh به طور ساده یک فریم‌ویر آزاد و رایگان است که امکان به‌روزرسانی روترهای قدیمی ایسوس به یک روتر مش وای‌فای را فراهم می‌کند.

در نتیجه؛ کاربران به جای خرید یک سیستم مش وای‌فای از ابتدا و هزینه کردن برای تهیه چندین روتر مش وای‌فای؛ می‌توانند با روترهای ایسوس کنونی خود یک سیستم مش وای‌فای بسازند.

شما می‌توانید یک روتر AC ایسوس را انتخاب و به عنوان نود مرکزی تعریف و بعد روترهای قدیمی دیگر ایسوس را به آن اضافه کنید. لزوما نیازی نیست که روترها مشابه هم باشند یا از یک سرعت و تعداد آنتن و ویژگی‌های دیگر سود ببرند. 

مثلا می‌توانید با روتر GT-AC5300 یا RT-AC68U یک سیستم مش وای‌فای بسازید و بعد روترهای دیگری از ایسوس مانند RT-AC1900 یا RT-AC3100 و غیره را به شبکه مش وای‌فای اضافه کنید. 

به طور مشخصی ویژگی AiMesh باعث می‌شود کاربران محدود به یک روتر خاص یا سرعت و محدوده پوشش‌دهی نباشند. ایسوس فهرستی از روترهایی که می‌توانند با ویژگی AiMesh کار کنند و به یک روتر مش وای‌فای تبدیل شوند را منتشر کرده است. برای مشاهده این فهرست به اینجا مراجعه کنید.

به طور ساده؛ روترهایی که در رده AC1900 یا AC2900 یا AC3100 هستند و همین‌طور روترهای ROG Rapture GT-AC5300 و RT-AC5300 از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. ایسوس برای هریک از مدل‌های روترهای خود یک فریم‌ویر عرضه کرده است که باید توسط کاربران دانلود و به جای فریم‌ویر کنونی آن استفاده شود.

چگونه سیستم AiMesh را نصب کنیم؟

ویژگی AiMesh را می‌توان از طریق دسکتاپ و موبایل مدیریت و کنترل کند و روش نصب و استفاده ازش بسیار ساده است:

۱- ابتدا به صفحه AiMesh رفته و فریم‌ویر روتر اصلی یا روتری که می‌خواهید نود اصلی مش وای‌فای باشد را دانلود و به‌روزرسانی می‌کنید.

۲- از طریق ویژگی AiMesh به دنبال روترهای دیگر ایسوس در محیط اطراف می‌گردید.

۳- روترهای جدید پیدا شده را به سیستم AiMesh اضافه می‌کنید.

دقت کنید که روتر اصلی یا نود اصلی باید اینترنت را روی شبکه به اشتراک بگذارد. یعنی باید یک مودم روتر باشد یا مودم ADSL به آن متصل شده باشد. بهتر است روتر اصلی قدرت بیشتری نسبت به روترهای دیگر شبکه داشته باشد.

مطمئنا در آینده ایسوس درباره این ویژگی بیشتر توضیح می‌دهد و روترهای دیگری هم به فهرست پشتیبانی آن افزوده می‌شوند. راه‌کار ایسوس یک گام مثبت و بزرگ جدید در جهت کاهش هزینه‌های کاربران و افزایش کارایی سیستم‌های مش وای‌فای نسل اول است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا