وای‌فای

با این مبدل کوچک قابلیت وای‌فای را سریعا به هر دستگاهی اضافه کنید

تصور کنید دستگاهی دارید که از یک درگاه شبکه اترنت سود می‌برد ولی شما نیاز به اتصال بی‌سیم دارید. برای مثال، مادربورد قدیمی که فقط یک درگاه RJ45 صد مگابیت دارد.

چگونه می‌توانیم قابلیت وای‌فای را به این مادربورد اضافه کنیم؟ یعنی به جای ارتباطات شبکه کابلی از ارتباطات بی‌سیم سود ببرد و بتواند با وای‌فای به یک شبکه وصل شود؟

یک روش این است که دانگل وای‌فای به آن اضافه کنید یا روی اسلات‌های PCIe آن یک کارت شبکه بی‌سیم نصب کنید. اگر هیچ‌یک از این امکانات فراهم نباشد یا امکان استفاده از آن‌ها نباشد؛ چه راه‌کار دیگری وجود دارد؟

در بازار آداپتورها و مبدل‌های اترنت به وای‌فای پیدا می‌شود که می‌توانند یک درگاه RJ45 را به یک اتصال بی‌سیم تبدیل کنند. 

شرکت IOGEAR یکی از این مبدل‌های جالب را به نام  IOGEAR Universal Ethernet to Wi-Fi Adapter عرضه می‌کند که اتفاقا این روزها از سوی سایت آمازون هم تخفیف خورده و با قیمت ۲۴.۴۲ دلار به جای ۳۵ دلار عرضه می‌شود. 

GWU627 یک دستگاه کوچک است که به سادگی نصب می‌شود. یک درگاه RJ45 برای اتصال به هر دستگاهی با کابل شبکه دارد و از کلید WPS سود می‌برد.

کافی است با کابل شبکه این مبدل را به دستگاه مورد نظرتان متصل کنید تا قابلیت وای‌فای به این دستگاه اضافه شود. این مبدل یک ارتباط وای‌فای ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۱۵۰ مگابیت برایتان فراهم می‌کند.

اینترنت اشیا و کیت‌های سخت‌افزاری

این مبدل را می‌توانید روی هر نوع دستگاهی از جمله دوربین‌های نظارتی، دستگاه‌های بلو-ری، پخش‌کننده‌ها، تلویزیون‌ها، TIVO، کنسول‌های بازی و کامپیوترها نصب کنید.

این گجت کوچک با دیگر استانداردهای وای‌فای از جمله ۸۰۲.۱۱n با سرعت کمتر از ۱۵۰ مگابیت و ۸۰۲.۱۱g با سرعت ۵۴ مگابیت هم سازگاری دارد. مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و با اتصال به یک درگاه USB می‌تواند کل انرژی خود را تامین کند.

از سیستم‌های رمزنگاری WEP و WPA، WPA2، TKIP و AES سود می‌برد و همان‌طور که گفتیم به یک کلید WPS برای برقراری ارتباط امن‌شده مجهز شده است.

چندین چراغ LED برای نمایش وضعیت روشن/خاموش بودن دستگاه، شبکه بی‌سیم، وضعیت کلید WPS و درگاه LAN دارد. از دو آنتن داخلی (1T1R) سود می‌برد و یک درگاه USB 2.0 برای اتصال به برق دارد.

در سایت فروشنده GWU627 نوشته شده که حداکثر محدوده پوشش‌دهی این دستگاه حدود ۳۲۰ فوت یا ۹۷.۵ متر است. برای مصارف خانگی و اتصال بی‌سیم یک دستگاه به شبکه؛ چنین محدوده‌ای پذیرفتنی است.

به هر حال، گاهی اوقات در وضعیتی گرفتار می‌شوید که نیاز به یک اتصال بی‌سیم دارید و داشتن چنین مبدل کوچکی می‌تواند کمک بزرگی باشد. به‌خصوص افرادی که در حوزه اینترنت اشیا یا اسمبل کردن قطعات سخت‌افزاری فعالیت می‌کنند و دارند روبات یا پهپاد می‌سازند؛ چنین دستگاه‌هایی به کارشان خواهد آمد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫24 دیدگاه ها

  1. من مدتهاست که دنبال یه دانگل میگردم تا قابلیت وای‌فای رو به ضبط ماشینم اضافه کنه تا بتونم تصاویر رو روی صفحه نمایشش میرور کنم، به نظرتون با این دستگاه میشه این کارو کرد؟

    1. سلام
      این گجت به کار شما نمی‌آید. برای استفاده از آن باید درگاه شبکه داشته باشید. ضبط‌های ماشین غالبا درگاه USB دارند.

    1. این گجت‌ها معمولا یک ابزار نرم‌افزاری دارند که روی ویندوز نصب می‌شود و اجازه می‌دهد تنظیمات محدودی مانند انتخاب کانال رادیویی را اعمال کنید.
      تنظیمات وای‌فای زیادی در دسترس نیست چون عملکرد این مبدل ساده است.

  2. سلام من یه چنین قابلیت رو میخام برای رسیورم که اینترنت بهش برسونم ایا جواب میده یا نیاز به نصب cd داره
    و یا plug&play هست

    1. اگر اجازه داشته باشید که اینترنت اداره را با این گجت یا هر وسیله دیگری به وای‌فای تبدیل کنید؛ بله می‌شود با موبایل استفاده کرد

  3. سلام
    ببخشید ایا مشابه این محصول وجود داره که به جای اینکه مستقیما به پریز برق وصل بشه حالت شارژی داشته باشه که نخوایم برای استفاده از این دانگل مجبور بشیم بزنیم تو برق

  4. سلام من یک تلویزیون دارم که فقط با استفاده از lan به اینترنت وصل میشه. با این دستگاه میشه به صورت وای فای به اینترنت وصل بشم؟ ممنون

    1. باید مبدل LAN به وای‌فای خریداری کنید یا با کابل LAN تلویزیون را به مودم روتر متصل کنید

  5. فرض کنیم که تجهیزی داریم که درگاه LAN داره. و برای اینکه بخواهیم به یک شبکه WLAN متصل بشیم مشکل این رو داریم که فقط از طریق لن باید به روتر وصل شیم. اما ما میخواهیم با اکسس پوینت اینترنت را بصورت وایرلس شیر کنیم و این دستگاه ما از طریق وایر لس این شبکه را دریافت کنه.
    میتونیم تجهیز را از طریق کابل لن به IOGEAR Universal Ethernet to Wi-Fi Adapter متصل کنیم و این دستگاه رو وصل کنیم به وای فای و بدین صورت تجهیز ما هم از شبکه وایرلس بهره ببره؟

  6. سلام من یه دستگاه دارم که مربوط به اسکن زمین شناسی هست و خروجی دستگاه فقط توسط کابل لن می باشد و من میخام از طریق وایرلس وصل بشم به این دستگاه،این وسیله کاربردی برای این کار؟

  7. سلام.میخوام دستگاه dvr دوربین هامو از طریق وایرلس به مودم وایرلس خونه وصل کنم.آیا این دستگاه امکان داره که شبکه وایرلس بشناسه و به مودم وصل بشه؟یعنی میخوام این دستگاه توی حالت station قرار بگیره و با سرچ کردن وای فای مورد نظر پیدا کرده و بهش وصل بشه!امکان داره؟
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      نمی‌شود روتر را به مودم تبدیل کرد. بهتر است یک مودم ADSL دست دوم از بازار بخرید و بعد با کابل شبکه به روتر wa801nd وصل کنید تا روی وای‌فای اینترنت داشته باشید

  8. سلام
    دستگاه حضور و غیاب علم و صنعت مدل ST-Face 160T دارم که فقط از طریق لن به شبکه متصل میشه و سخت افزار وای فای نداره آیا این دستگاه امکان اتصال دستگاه من به شبکه را از طریق وای فای می تونه فراهم کنه یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا